پنجشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۲۰
کد مطلب : 16128
آیت الله مصباح یزدی:

تحصیل، خودسازی و کسب بصیرت، لازمه طلاب علوم دینی است

قم نيوز : قم نیوز: آیت الله مصباح یزدی گفت: طلاب علاوه بر درس خواندن، به خودسازی نیاز دارند و به غیر از این دو، باید در مسائل سیاسی و اجتماعی کسب بصیرت کنند تا موضع درست را تشخیص دهند.
دیدار آیت الله مصباح یزدی با طلاب مدرسه الغدیر اهواز، 25 مهر 1392.
دیدار آیت الله مصباح یزدی با طلاب مدرسه الغدیر اهواز، 25 مهر 1392.
به گزارش قم نیوز، آیت الله مصباحی یزدی که پیش از ظهر امروز در دیدار جمعی از طلاب مدرسه علمیه الغدیر اهواز سخن می‌گفت، با اشاره به اینکه هر قضیه ای منطقی ای باید یک مقدماتی به عنوان اصول موضوعه داشته باشد، اظهار کرد: یکی از اصول موضوعه این است که اسلام تنها راه سعادت در دنیا و آخرت است.

رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) افزود: دومین نکته این است که اسلام یک چیز عینی نیست که در آسمان و زمین مشخص آویزان باشد بلکه یک مفهومی است که در کتاب و سنت آمده است و همه مردم نمی‌توانند آن را به خود خود درک کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری، تصریح کرد: برای شناخت اسلام، به اسلام شناس نیاز است و اگر بدون اسلام شناس، اقدام به شناخت اسلام کنیم، ممکن است کسانی بیایند و یک قرائت عوضی و اشتباهی از اسلام را به خورد مردم بدهد.

استاد حوزه علمیه قم، خاطرنشان کرد: این مساله در تمامی اعصار جاری بوده است و اصل مساله تقلید از مرجع تقلید نیز همین است زیرا همه نمی‌توانند که از اسلام استنباط کنند. پس دومین موضوع این است که اسلام، اسلام شناس می‌خواهد.

آیت الله مصباح یزدی افزود: سومین اصل موضوعه این است که همه مردم نمی‌توانند اسلام شناس شوند زیرا بحث‌های بسیار زیادی دارد. یکی از بخش‌های کوچک اسلام، فقه است. اگر کسی بخواهد فقه را بشناسد، باید ۵۰ سال یا ۶۰ سال تحقیق کند و درس بخواند. بسیاری بخش‌های دیگر اسلام مانند اصول عقاید، دفاع از عقاید اسلامی، پاسخ دادن به شبهات متوجه عقاید اسلامی، باید با اصول عقلی جواب داده شود و نمی‌توان آن را با فقه جواب داد.

رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) افزود: حجیت اسلام و صحت آن با عقل ثابت می‌شود و برای اثبات اصلی‌ترین عقاید ما، نیاز به اصول عقلی است. فقه عرض عریضی دارد و ۵۰ یا ۶۰ سال طول می‌کشد و مسائل عقلی نیز چنین است. از سال‌های اول تحصیل برخی از آن‌ها تدریس می‌شود تا به مسائل عمیقی می‌رسد که بزرگانی باید سال‌ها تحصیل کنند تا آن‌ها را درک کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری، تصریح کرد: پس یکی از راه‌های اثبات صحت دین، اصول عقلی است و وقتی صحت دین اثبات شد، منابع دینی و قرآن حجت معتبر می‌شوند و وقتی چیزی از قرآن یا سخنان ائمه (ع) مشخص شود، ملاک مراجعه قرار می‌گیرد.

استاد حوزه علمیه قم، خاطرنشان کرد: راهی غیر از این که یک کسانی خودشان را ممهز کرده و اسلام را بشناسند و حاصل آن را در اختیار دیگران قرار دهند، وجود ندارد. اگر اسلام تنها راه سعادت است، عده ای معدود هستند که باید اسلام را یاد بگیرند و به دیگران منتقل کنند.

آیت الله مصباح یزدی افزود: اگر اسلام شناسان نباشند، حلقه واسطه میان مردم و اسلام وجود ندارد و کسی نیست که این مسائل را به میلیاردها نفر منتقل کند. پس می‌توان گفت بزرگ‌ترین خدمت برای بشریت این است که اسلام را بشناسیم و به بشریت بشناسانیم. البته این حرف سنگینی است اما در واقع این همان رسالت انبیاء است که آن را گسترش می‌دهیم. این کاری است که همه انبیاء انجام دادند و به ما منتقل کردند و ما آن را به دیگران منتقل می‌کنیم.

رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) افزود: برخی ممکن است بگویند که کارهای دیگری بزرگ‌تر است. مثلا یک پزشکی است که مردم را مجانی معالجه می‌کند و از مرگ نجات می‌دهد. جواب این عده این است که اگر پزشک کسی را نجات داد و آن فرد اهل کفر، جاسوس یا دشمن مردم باشد، کار وی خدمتی نیست. البته وظیفه وی، معالجه هر مریضی است اما فرض این که مریض معالجه شده به سعادت برسد، این است که یک عالم دینی به وی کمک کند و وی را به سعادت برسد.

عضو مجلس خبرگان رهبری، تصریح کرد: هر حیاتی ارزش ندارد و برخی حیات‌ها است که از حیوانات پست تر است. بدترین جنبندگان روی زمین آن‌هایی هستند که زیر بار حق نمی‌روند و با آن مبارزه می‌کنند. لذا حتی پزشکی که عمرش را صرف کند و مردم را با پول خودش معالجه کند و به آن‌ها دارو نیز بدهد، باز هم به خدمت یک روحانی نمی‌رسد.

استاد حوزه علمیه قم، خاطرنشان کرد: روایات زیادی داریم که تحصیل علم و جهاد فی سبیل الله را مقایسه کرده‌اند و آمده است که مرکب عالم از خون شهید با ارزش تر است. اگر چه شهید از جان و مال و اموال مسلمانان دفاع کرده است و نگذاشته است کفار وارد کشور اسلامی شوند اما هنوز مشخص نشده است که مسلمانان بهشتی یا جهنمی هستند. البته این نکته اشتباه نشود که وقتی حضور در جبهه واجب شد و امام (ره) گفت باید در جبهه حضور پیدا کنید، آن موقع کلاس‌ها نیز تعطیل می‌شود و همه در جبهه حضور پیدا می‌کنند.

آیت الله مصباح یزدی افزود: اما اگر اضطراری برای حضور در جبهه نباشد، تحصیل علم بر جهاد برتری دارد. اگر ما بصیرت وارد علوم دینی شویم با اینکه همین طوری وارد شویم فرق دارد. اگر از اول بفهمیم که این یک وظیفه شرعی است که اثر آن از خون شهید هم بالاتر است، آن وقت به آسانی آن را از دست نمی‌دهیم.

رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) افزود: اگر این نکته را باور کردیم، آن وقت درس خواندن ما هم فرق می‌کند. کسی که وظیفه واجب خود را خواندن درس طلبگی بداند، به عنوان یک واجب، دیگر تنبلی نمی‌کند و هدف را باور می‌کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری، تصریح کرد: به ویژه در زمانی که دشمنان اسلام با انواع وسایل درصدد مبارزه با تشیع، نظام اسلامی و انقلاب اسلامی هستند، تکلیف مضاعف می‌شود. غیر از این که اصل هدایت مردم یک تکلیف واجب است، دفاع از اسلام، حفظ دین و پاسخ دادن به شبهات جزو بزرگ‌ترین وظایفی قرار می‌گیرد که امروز بر دوش ما قرار دارد.

استاد حوزه علمیه قم، خاطرنشان کرد: خداوند در این صورت وسایل را برای رشد و علم آموزی فراهم می‌کند و این‌ها نعمت‌هایی است که خدا به شما اعطا کرده است و باید قدر آن‌ها را بدانید.

آیت الله مصباح یزدی افزود: اما آیا این درس خواندن فقط کافی است تا وظیفه خودمان را درست انجام بدهیم؟ آیا شما در طول تاریخ شنیده‌اید که یک عالمی باشد که علم خوبی داشته باشد و علمش هم خوب باشد و ای بسا مجتهد هم باشد ولی به نظام اسلامی ضرر زده باشد؟ از گذشته‌ها خیلی خبر نداریم ولی در همین سی و چهل سال بعد از انقلاب نیز چنین مواردی اتفاق افتاده است.

رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) افزود: کسانی بودند که خیلی خوب درس خواندند ولی نتوانستند به خوبی به اسلام و انقلاب خدمت کنند، یا فریب خوردند یا خودشان مشکلاتی داشتند و به انحراف کشیده شدند.

عضو مجلس خبرگان رهبری، تصریح کرد: گاهی اوقات برخی فتوای عوضی می‌دهند، دنبال پول در آوردن و مرید جمع کردن می‌افتند و این به دلیل دوری از تهذیب نفس و تهذیب اخلاق و خودسازی است. امام (ره) بارها به این نکته تاکید می‌کرد که به جز درس خواندن، باید برای تهذیب نفس و تهذیب اخلاق فعالیت کرد و این مساله باید از روزی که مشغول درس خواندن می‌شویم، آغاز شود و برنامه ای برای خودسازی داشته باشیم.

استاد حوزه علمیه قم، خاطرنشان کرد: اما به غیر از این دو وظیفه یعنی درس خواندن و خودسازی، وظایف دیگری نیز هست. کسانی بودند که متاسفانه علم خوبی داشتند و تقوای خوبی داشتند اما متاسفانه ابزاری در دست دشمنان شدند و فریب ایشان را خوردند زیرا بصیرت سیاسی نداشتند و فریب دشمنان را خوردند.

آیت الله مصباح یزدی افزود: پس به غیر از درس خواندن، نیاز به خودسازی است و به غیر از این دو، باید درک سیاسی اجتماعی داشته باشیم، دشمنان را بشناسیم، بفهمیم که با چه کسانی باید مبارزه کنیم و در مسائل سیاسی اجتماعی بصیرت کسب کنیم. اگر این سه مورد را داشته باشیم، مشمول دعای پیامبر (ص) می‌شویم که فرمود رحم الله خلفائی. این روایت مکرر نقل شده است که یک روز پیامبر (ص) ۳ بار دعا کردند که جانشینان مرا مورد رحمت قرار بده. اصحاب گفتند ما جانشینیان شما نیستیم؟ پیامبر (ص) فرمود: شما اصحاب هستید، جانشینیان من در آخر زمان می‌آیند و اسلام را از روی سیاهی روی سفیدی یعنی از روی نوشته تشخیص می‌دهند.

انتهای پیام/105
https://qomnews.ir/vdch6znz.23n-idftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما