دوشنبه ۶ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۴۸
کد مطلب : 16228
در درس خارج اصول مطرح شد

پاسخ آیت‌الله سبحانی به شبهه‌افکنی در مورد بوسیدن ضریح ائمه (ع)

قم نيوز : قم نیوز: یکی از مراجع تقلید گفت: شیعیان که ضریح ائمه اطهار را می‌بوسند و می‌دانند که در این اشیا اثری نیست ولی بر این عقیده هستند که با این کار به پیامبر و خاندان او اظهار محبت و دوستی می‌کنند و بنابراین بدعتی در کار نخواهد بود.
پاسخ آیت‌الله سبحانی به شبهه‌افکنی در مورد بوسیدن ضریح ائمه (ع)
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله جعفر سبحانی صبح امروز در درس خارج اصول خود در مسجد اعظم با اشاره به توجیهاتی که مشرکان زمان پیامبر (ص) برای اعمال خود می‌آوردند،‌ اظهار داشت: آن‌ها در مورد همه کارهای خود می‌گفتند این کار توسط اجداد ما هم انجام می‌شده ضمن این‌که دستور خداوند نیز همین است؛ این کار آن‌ها یعنی نسبت دادن چیزی غیر واقع به خدا بدعت و حرام بود.
 
وی بدعت را به معنای قرار دادن چیزی غیردینی در دین دانست و افزود: بر اساس آنچه قرآن می‌گوید هیچ‌کس حق ندارد حتی در مورد چیزی که شک دارد آن را به خدا نسبت دهد و این کار حرام خواهد بود.
 
این مرجع تقلید با بیان این‌که اگر کارهایی که توسط انسان انجام می‌شوند با اجازه خداوند نباشند حرام هستند، گفت: در اینجا اجازه واصل شرط است یعنی اگر اذن نباشد و انسان چیزی را به خدا نسبت دهد کار حرامی مرتکب شده است حتی اگر آن کار با واقع امر مطابقت داشته باشد.
 
وی ادامه داد: قانون‌گذاری در اختیار خداوند است و هیچ انسانی نمی‌تواند برای دیگر همنوعان خود قانونی وضع کند؛ خدا در ذات و خلقت واحد است ولی خلقت‌کنندگانی غیر مستقل از او مانند فرشتگانی که تدبیر امور عالم را بر عهده دارند هم هستند و خدا به آن‌ها قسم یاد می‌کند.
 
آیت‌الله سبحانی با اشاره به توحید ربوبی به عنوان یکی دیگر از مراتب توحید عنوان کرد: رب به معنای پرورش‌دهنده و مراقبت‌کننده است و در اینجا نیز اعتقاد به توحید لازم و ضروری است؛ مشرکان در دوره‌های مختلف مانند آن دسته که در دوران حضرت ابراهیم (ع) زندگی می‌کردند در این مرتبه از توحید مشکل داشتند چراکه به خالقیت خدای واحد معتقد بودند ولی می‌گفتند امور عالم به دست ستارگان یا بت‌هاست.
 
استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان این‌که وضع قانون اگر بر اساس غیر حکم خدا باشد حکم جاهلی خواهد بود، خاطرنشان کرد: در نظام اسلامی هم که مجلس قانون‌گذاری می‌کند این کار در چارچوب دین الهی است یعنی اگر مخالف قانون اساسی برگرفته از شرع نباشد لازم‌الاجرا خواهد بود و این کار در حقیقت برنامه‌ریزی بر اساس قوانین وضع شده از سوی خداست.
 
وی اظهار داشت: بدعت آن است که کاری جدید و نو را به خداوند نسبت دهیم بدون آنکه این کار ریشه در قرآن و دین داشته باشد؛ در اینجا بدعت شرعی مدنظر است وگرنه به عنوان مثال اختلاط زن و مرد در ضیافت‌های دوران شاه که کاری حرام محسوب می‌شد بدعت شرعی نبود چراکه آن را به خدا نسبت نمی‌دادند هرچند بدعت لغوی و حرام بود.
 
آیت‌الله سبحانی با بیان این‌که اگر یک کار نوآورانه ریشه در قرآن و اسلام داشته باشد بدعت نخواهد بود، تصریح کرد: امروزه که سلاح‌هایی غیر از شمشیر و نیزه برای دفاع از نظام دینی ساخته می‌شود هرچند نوآوری هستند ولی بدعت محسوب نمی‌شوند.
 
استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم در ادامه به شبهاتی که اهل سنت در مورد بوسیدن ضریح ائمه اطهار (ع) مطرح کرده‌اند، اشاره کرد و گفت: این کار بر خلاف آنچه می‌گویند بدعت محسوب نمی‌شود چراکه آن‌ها خود روایاتی از حضرت رسول (ص) نقل کرده‌اند که حب من جزو اصول اسلام است و اولاد او نیز همین‌گونه‌ هستند بنابراین شیعیان که ضریح آن بزرگواران را می‌بوسند و می‌دانند که در این اشیا اثری نیست بر این عقیده هستند که با این کار به پیامبر و خاندان او اظهار محبت و دوستی می‌کنند و بنابراین بدعتی در کار نخواهد بود.
 
وی عنوان کرد: ما معتقدیم هر عملی که حب نبی از آن استنباط می‌شود بدعت شرعی نیست و بوسیدن ضریح اهل‌بیت (ع) این چنین است.
 
انتهای پیام/125
https://qomnews.ir/vdcivraz.t1aqr2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما