يکشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۳۵
کد مطلب : 16516
عضو هیئت علمی دبیرخانه دین پژوهان کشور:

قیام امام حسین(ع) یک نهضت اخلاقی است

قم نيوز : قم نیوز : عضو هیئت علمی دبیرخانه دین پژوهان کشور گفت: قیام امام حسین (ع) بیشتر از آنکه یک نهضت سیاسی باشد یک نهضت اخلاقی است.
قیام امام حسین(ع) یک نهضت اخلاقی است
به گزارش قم نیوز، محمد جواد صاحبی درسالن اجتماعات دبیرخانه دین پژوهان کشور در نخستین جلسه از سلسله نشست های علمی عاشورایی با موضوع نهضت حسینی جلوه گاه مکارم اخلاقی با اشاره به اهمیت فرا گیری اهداف نهضت عاشورا اظهار کرد: نهضت عاشورا باید در یک جامعه ی اسلامی زنده و پویا جاری باشد زیرا قیام امام حسین(ع) دارای پیام های بسیاری برای همه جوامع است.
 
استاد حوزه و دانشگاه به تحقیقات امام محمد غزالی در مورد مشکلات جامعه اسلامی اشاره کرد و افزود: باید علوم و معارف اسلامی که در جامعه فراموش شده است به وسیله نهضت عاشورا دوباره زنده شود زیرا هدف اصلی پیامبر گرامی اسلام (ص) نیز احیا مکارم اخلاقی است .
 
این کارشناس مذهبی تصریح کرد: امام حسین(ع) نیز مردم را به رعایت صفات اخلاقی دعوت کرده است و این اخلاق شامل خود سازی فردی ، دیگر سازی و جامعه سازی است که هر سه به یکدیگر اتصال دارند.
 
استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) خاطر نشان کرد: نهضت عاشورا افراد را تربیت می کند و جامه ای سرشار از صفات اخلاقی را به تصویر می کشد در راستای همین صفات اخلاقی است که مبارزه با استبداد شکل می گیرد.
 
عضو هیئت علمی دبیرخانه دین پژوهان کشوربا اشاره به اینکه استبداد دو اثر دارد عنوان کرد: یک اثر استبداد شامل مسائل سیاس است و جامعه را عقب افتاده می کند و علاوه بر این استبداد یک اثر تربیتی نیز دارد و به تمامی افراد جامعه صفت استبدادی را تزریق می کند.
 
دکتر صاحبی اظهار کرد: انسان تا زمانی که صالح نباشد می تواند مصلح جامعه خود باشد زیرا عقل جزئی نگر سود نزدیک را به منفعت دور دست ترجیح می دهد و موجب می شود افراد به شعار روی بیاورند و لی در عمل هیچ صفت اخلاقی در جامعه رعایت نشود.
 
این کارشناس مذهبی تصریح کرد: ملاک دین داری تنها عزاداری نیست بلکه باید آثار دین داری را نیز دنبال کرد و یکی از اثرات همین این عزاداری ها احیا صداقت ، امانت داری و حیاست.
 
استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) با اشاره به اینکه  جامعه ای که به معاد اعتقاد نداشته باشد نمی توان این صفات را در جامعه خود احیا کند خاطر نشان کرد: بسیاری از  صفات ناپسند که در انسان به وجود می آید نتیجه از بین رفتن همین صفات اخلاقی از جمله حیا در جامعه است .
 
انتهای پیام/ 125
https://qomnews.ir/vdciqwaz.t1aqz2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما