دوشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۵۷
کد مطلب : 16546
آیت‌الله غروی:

هاشمیان کربلا همه از نسل ابوطالب، پدر حضرت علی(ع) بودند

قم نيوز : قم نیوز: آیت‌الله غروی گفت: هاشمیانی که در کربلا حضور داشتند بیشتر از فرزندان ابوطلاب و اولاد حضرت علی (ع) بودند و به همین خاطر توانستند نقش مهمی را در کربلا ایفا کنند.
هاشمیان کربلا همه از نسل ابوطالب، پدر حضرت علی(ع) بودند
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله غروی درسالن اجتماعات دبیرخانه دین پژوهان کشور در دومین جلسه از سلسله نشست های علمی عاشورایی با موضوع هاشمیان در نهضت حسینی  با اشاره به اهمیت بررسی دقیق موضوعات تاریخی واقعه عاشورا  اظهار کرد: در زمنیه تاریخ کربلا نقل قول ها و کتاب های بسیار زیادی از مورخان وجود دارد اما یکی از بهترین منابع شیعه کتاب ارشاد شیخ مفید است.
 
استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه مقتل ابی مخنف قدیمی‌ترین منبع کربلا به حساب می آید افزود: ابی‌مخنف این مقتل را در دهه 130 نوشته است، از آنجایی که حادثه عاشورا در سال 61 هجری اتفاق افتاده ابی‌مخنف حدود 70 سال با حادثه کربلا فاصله داشته است.
 
آیت الله یوسفی غروی تصریح کرد: کتاب «الملهوف علی قتلی المطفوف» مشهور به «لهوف» ابن طاووس از دیگر مقاتل مشهور است که نواقص بسیار زیادی دارد و در واقع همان کتاب «مقتل الحسین» خوارزمی است زیرا از روی آن نوشته شده و مطلب جدیدی را عنوان نمی کند.
 
وی خاطر نشان کرد: هاشمیانی که در کربلا حضور داشتند بیشتر از فرزندان ابوطلاب و اولاد حضرت علی (ع) بودند و به همین خاطر توانستند نقش مهمی را در کربلا ایفا کنند.
 
استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: بر اساس تقاضای زیادی که در کوفه برای واقعه کربلا به واسطه حرکت توابین و قیام مختار شکل گرفته بود تاریخ طبری منابعی را نقل می کند و ابی مخنف با 57نفر از بازماندگان حادثه کربلا مصاحبه می کند و کتاب خود را به تقریر در می آورد.
 
آیت الله یوسفی غروی با اشاره به اینکه چرا حضرت علی(ع) نام عثمان را به عنوان اسم یکی از فرزندان خود را انتخاب کرده است تصریح کرد: در زمان قدیم فرزند در خانه پدر دختر به دنیا می آمد و پس از 40 روز زن به همراه فرزند به خانه خود بازمیگشت و در این مدت نامی را برای فرزند خود انتخاب می کرد که همسر خانواده می توانست با آن نام مخالفت کند اما در زمان حضرت علی(ع) شرایط مخالفت با نام عثمان برای حضرت(ع) وجود نداشت.
 
وی خاطر نشان کرد: عده ای به اشتباه شب 7 محرم را به نام حضرت عباس(ع) نام گذاری کرده اند و تصور می کنند حضرت(ع) در این روز به شهادت رسیده است که این موضوع سندیت تاریخی ندارد و کاملا اشتباه است.
 
استاد برجسته حوزه علمیه قم به مبنای تاریخی تعطیلی روز عاشورا اشاره کرد و افزود: در کتب مختلف تاریخی و روایت های متعددی آمده است که بهتر است مردم در روز عاشورا مشغول به کار نباشند تا روز عاشورا را بهتر درک کنند و بر اساس همین تعطیلی بازار است که توصیه شده  مردم در این روز خیرات کنند.
 
انتهای پیام/ 125
https://qomnews.ir/vdcb0sb8.rhb0apiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما