دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۲۰
کد مطلب : 17031
زنگ مانور زلزله در قم نواخته شد

شهردار قم: طرح همیاران آتش‌نشانی در مدارس قم اجرا می‌شود

قم نيوز : قم نیوز: شهردار قم گفت: طرح همیاران آتشنشانی و مدیریت بحران در مدارس اجرا می‌شود تا دانش‌آموزان بتوانند اطلاعات خود را به خانواده‌های خود انتقال دهند.
شهردار قم: طرح همیاران آتش‌نشانی در مدارس قم اجرا می‌شود
به گزارش قم نیوز به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، محمد دلبری شهردار قم در مراسم مانور زلزله که به صورت نمادین در مدرسه دخترانه راهنمایی خداپرست برگزار شد اظهار کرد: هیچ اختیاری در زمینه وقوع بلاها وجود ندارد ولی باید پیشگیری، آمادگی و برنامه‌ریزی لازم برای کاهش خسارات‌ در هنگام بلاهایی مانند سیل، زلزله و رانش زمین وجود داشته باشد.
 
وی خاطرنشان کرد: لازم است در ابتدا آموزش‌های لازم ارائه شود و سپس با برگزاری مانور تمرینات لازم صورت گیرد تا میزان آمادگی خود را در برابر بحران‌ها آزمایش و امتحان کنیم.
 
شهردار قم با اشاره به برگزاری مانور زلزله در مدرسه گفت: دانش‌آموزان در هنگام برگزاری این مانور باید در نظر داشته باشند، نخستین اقدام در این زمینه حفظ آرامش است زیرا با عجله و استرس کاری پیش نمی‌رود.
 
وی به اهمیت ارائه آموزش‌ها اشاره کرد و افزود: سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم آموزش‌هایی برای مسئولان و بانیان هیئت‌ها در ایام محرم برگزار کرد.
 
دلبری ادامه داد: نزدیک به دو هزار هیئت و محل‌های عزاداری در شهر قم در ایام محرم عزاداری برگزار کردند که با عنایت خداوند نخستین سالی است که هیچ حادثه‌ای در هیئت‌ها روی نداده است.
 
وی عنوان داشت: طرح همیاران آتشنشانی و مدیریت بحران در مدارس اجرا می‌شود تا دانش‌آموزان بتوانند اطلاعات خود را به خانواده‌های خود انتقال دهند.
 
شهردار قم خاطرنشان کرد: دانش‌آموزان پس از فراگیری مباحثی در زمینه نحوه پناه گیری در هنگام زلزله می‌توانند آموزه‌های خود را در اختیار پدر، مادر، خواهر و برادر خود قرار دهند تا در این زمینه فرهنگ‌سازی صورت گیرد.
 
وی با بیان اینکه هر لحظه ممکن است حادثه‌ای اتفاق بیفتد گفت: بر اساس بررسی‌هایی که صورت گرفته در سنوات گذشته هر 10 سال یک بار زلزله روی داده ولی اکنون این زمان به سه تا پنج سال رسیده است.
 
دلبری خاطرنشان کرد: شهر قم جزو نقاط زلزله‌خیز است بنابراین توصیه می‌شود مردم در ساخت و سازها ایمنی را رعایت کنند زیرا تجربه و آمار نشان داده که با 10 درصد هزینه بیشتر می‌توان ساختمان‌ها را ایمن احداث کرد.
 
وی یادآور شد:‌ در مدارسی که از سال 82 به بعد ساخته شده آیین‌نامه مقابله با زلزله رعایت شده است.
 
مدیر مرکز مدیریت پیشگیری و مهندسی بحران شهرداری قم نیز در حاشیه این مراسم با اشاره به برگزاری مانور زلزله در مدارس اظهار کرد: هشتم آذر ماه هر سال به عنوان روز برگزاری مانور زلزله در مدارس نام‌گذاری شده ولی به دلیل آنکه هشتم آذر با جمعه مقارن شد، برگزاری مانور زلزله در مدارس به دهم آذر موکول شد.
 
علی اکبر رحیمی با اشاره به برگزاری نخستین دوره آموزشی پناهگیری صحیح و خروج اضطراری ویژه کارمندان شهرداری گفت: همکاران فعال در شهرداری در این دوره آموزشی شرکت کردند و مباحثی در زمینه نحوه برخورد با حوادث غیر مترقبه به شرکت‌کنندگان آموزش داده شد.
 
وی خاطرنشان کرد: اگر توان احیای بافت‌های فرسوده در کوتاه مدت وجود نداشته باشد، با این آموزش‌ها می‌توانیم تبعات ناشی از رخدادها را کاهش دهیم  تا شاهد خسارت‌های جانی کمتری باشیم.
 
در پایان این مراسم دانش‌آموزان توسط مسئولان آموزش سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم با راه‌های اطفای حریق آشنا شدند و آموزش‌های لازم را کسب کردند.
 
انتهای پیام/125
https://qomnews.ir/vdcb8gb8.rhbzfpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما