شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۴۵
کد مطلب : 17187
در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان قم تصویب شد

بهره‌گیری از اسامی مفاخر استان برای نامگذاری معابر و میادین قم

قم نيوز : قم نیوز: نامگذاری معابر قم به نام مفاخر استان، انتخاب شعاری ویژه این شهر و همچنین راهپیمایی روز اربعین مردم قم در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
بهره‌گیری از اسامی مفاخر استان برای نامگذاری معابر و میادین قم
به گزارش قم نیوز به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، یکصد و بیست و یکمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان قم به ریاست آیت‌الله سعیدی امام جمعه قم، نایب رئیسی پیریایی استاندار قم و به دبیری سیدمرتضی اسماعیلی‌طبا مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در سالن اجتماعات مجتمع اداری حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد و طی آن چندین دستور جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
 
در ابتدای این جلسه، اعضای شورا به عنوان دستور اول جلسه، به بیان اخبار فرهنگی مربوط به دستگاه خود پرداختند.
 
برگزاری مراسم عزاداری در مجموعه‌های ورزشی قم، برگزاری ویژه برنامه‌های هفته کتاب جمهوری اسلامی توسط ادارات مختلف استان، برپایی نمایشگاه هفته دفاع مقدس، بازسازی واقعه غدیر، برگزاری یادواره شش هزار شهید استان قم، اجرای همزمان مانور زلزله در مدارس قم، برگزاری دومین کنگره شعر امر به معروف و نهی از منکر و تجلیل از ناشران برتر در این حوزه و... از جمله این اخبار بود.
 
اسماعیل زارعی‌کوشا فرماندار قم در این جلسه به ارائه گزارشی از عزاداری‌های مردم قم در عاشورا و تاسوعا پرداخت و گفت: با همکاری دستگاه‌های اجرایی مختلف استان از جمله نیروی انتظامی، شهرداری، آتشنشانی، اورژانس، هلال احمر و...، دسته‌های عزاداری با هماهنگی مناسبی در دو مسیر به سمت حرم مطهر حضرت معصومه(س) حرکت می‌کردند.
 
وی ضمن قدردانی از دستگاه‌های اجرایی استان به صورت ویژه از مجموعه رسانه‌های استان برای پوشش مناسب این عزاداری‌ها قدردانی کرد.
 
دستور جلسه بعدی، گزارشی از چگونگی حرکت دسته عزاداری روز اربعین مردم قم بود که توسط احمد حاجی‌زاده معاون اجرایی مسجد مقدس جمکران ارائه شد.
 
وی با بیان اینکه این حرکت مردمی هر ساله همزمان با فرارسیدن اربعین حسینی با شرکت خیل انبوهی از عزاداران و دوست‌داران اهل بیت(ع) برگزار می‌شود، اظهار داشت: شرکت‌کنندگانی از دیگر شهر‌های کشور نیز در آن حضور دارند.
 
حاجی‌زاده مسیر این حرکت معنوی را از حرم حضرت معصومه (س) به سمت مسجد مقدس جمکران عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه این رویداد معنوی یک حرکت مردمی است، برای اطلاع عموم مردم و برگزاری هرچه باشکوه‌تر آن مشارکت تمامی دستگاه‌های اجرایی استان ضروری است.
 
حجت‌الاسلام عباس اسکندری مدیرکل تبلیغات اسلامی استان نیز به عنوان رئیس کمیته مردمی این رویداد، در تکمیل این گزارش، بهره‌گیری از بلوار پیامبر اعظم(ص) را از ویژگی‌های خاص این برنامه در سال جاری عنوان کرد.
 
حجت‌الاسلام عرب انصاری معاون سیاسی امنیتی استانداری قم نیز به عنوان مسئول کمیته امنیتی انتظامی، از آمادگی کامل برای برقراری امنیت در حرکت این دسته عزاداری خبر داد.
 
شهرداری و صدا و سیما نیز آمادگی خود را برای استفاده از تمام ظرفیت در برگزاری این مراسم معنوی اعلام کردند.
 
در ادامه این جلسه، فرماندار قم در خصوص طرح نامگذاری معابر و میادین قم با نام مفاخر استان که تاکنون جایی به نامشان ثبت نشده است، گفت: لازم است برای معرفی مفاخر و علمای این استان، معابر سطح شهر به اسم ایشان نامگذاری شود تا این شخصیت‌ها همیشه در ذهن‌ها باقی بمانند.
 
زارعی‌کوشا همچنین به اعمال سلیقه در معرفی قم در تابلوهای ورودی شهر اشاره کرد و گفت: در ورودی‌های شهر قم هر ارگانی برای خیرمقدم گفتن به زائران، با استفاده از عناوین مختلف بنا به سلیقه خود، قم را با یک عبارت خاصی مطرح کرده است که نیاز به انتخاب عبارتی واحد و در شان استان به شدت احساس می‌شود.
 
پس از طرح این دو موضوع توسط فرماندار قم، اعضای شورا به ارائه نظرات خود پرداختند که در نهایت به پیشنهاد آیت‌الله سعیدی مقرر شد کارگروهی به ریاست حجت‌الاسلام آتش‌زر رئیس شورای اسلامی شهر قم تشکیل و این موضوعات کارشناسی شود و نتیجه این بررسی‌ها برای طرح در جلسه آینده شورای فرهنگ عمومی استان، به دبیرخانه این شورا تحویل داده شود.
 
گفتنی است، آیت‌الله سعیدی با تاکید بر توجه ویژه به نامگذاری معابر قم به نام مفاخر استان، ابراز داشت: در این کارگروه، مفاخر و علمای قمی که نامی از ایشان در معابر شهر ثبت نشده، شناسایی و جمع آوری شوند.
 
امام جمعه قم، در ادامه نام حضرت آیت‌الله بروجردی را مثال زد و اضافه کرد: از این شخصیت ارزشمند هنوز در نامگذاری معابر قم استفاده نشده است.
 
پیریایی استاندار قم نیز در این خصوص گفت: جزئیات نامگذاری معابر قم با نام مفاخر استان و همچنین انتخاب عبارتی واحد و در شان استان باید در کارگروه مورد نظر کارشناسی شود تا در جلسه شورای فرهنگ عمومی سیاستگذاری‌های لازم صورت بگیرد.
 
انتهای پیام/125
https://qomnews.ir/vdcd5f0f.yt05j6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما