يکشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۰ ساعت ۱۶:۳۴
کد مطلب : 1749
آیت‌الله یزدی:

اختیارات ولی فقیه به نکات ذکر شده در قانون اساسی منحصر نیست‌

قم نيوز : قم نیوز: رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه در قانون اساسی برای ولی فقیه 11 وظیفه ذکر شده است، گفت: این مسئله به این معنا است که هیچ کس غیر ولی فقیه و رهبر جامعه اسلامی ایران نمی‌تواند عهده‌دار این وظایف شود و البته این نکته نیز باید مطرح شود که اختیارات ولی فقیه به این وظایف محدود نمی‌شود.
اختیارات ولی فقیه به نکات ذکر شده در قانون اساسی منحصر نیست‌
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله محمد یزدی ظهر امروز در دیدار طلاب شرکت‌کننده در دوره تخصصی ولایت فقیه در سخنانی با اشاره به سیستم اداره کشور تاکید کرد: در حال حاضر سیستم حکومتی کشور به اینگونه تدوین شده و امور روند خود را طی می‌کنند ولی اگر ولی فقیه لازم دید که سیستم را تغییر دهد با توجه به اختیاراتی که دارد می‌تواند نسبت به این کار اقدام کند.

وی با اشاره به نحوه نظارت ولی فقیه بر روند فعالیت قوای سه‌گانه کشور اظهار کرد: رهبر از طریق انتصاب شورای نگهبان بر کار مجلس و با یک واسطه بر کار دولت، با تنفیذ حکم رئیس جمهور بر کار قوه مجریه و با انتصاب رئیس قوه قضاییه بر کار دستگاه قضا نظارت دارد.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه در قانون اساسی برای ولی فقیه ۱۱ وظیفه ذکر شده است، اضافه کرد: این مسئله به این معنا است که هیچ کس غیر ولی فقیه و رهبر جامعه اسلامی ایران نمی‌تواند عهده‌دار این وظایف شود و البته این نکته نیز باید مطرح شود که اختیارات ولی فقیه به این وظایف محدود نمی‌شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه باید حوزه‌های علمیه علاوه بر پیگیری درس‌های حوزوی نسبت به مسائل روز و دروس جدید اهتمام لازم را داشته باشند، تاکید کرد: باید اساتید حوزه و مراجع تقلید درس‌های جدید مورد نیاز امت را مطرح کرده و از استعدادهای سرشار موجود در حوزه نهایت استفاده را داشته باشند.

‌یزدی عنوان کرد: باید دروس سنتی حوزه سر جای خود باشد چرا که ما به مجتهد نیازمند هستیم ولی دروس و مسائل جدید نیز در حوزه باید مد نظر قرار گیرد.

وی با انتقاد از برخی کسانی که از جایگاه لازم برخوردار نبوده و با معرفی خود به عنوان مرجع، قداست مرجعیت خدشه‌دار کرده‌‌اند، گفت: اینها سایت گذاشته و حتی مطرح می‌کنند که وجوهات اینترنتی دریافت شود، سبک اصلی و قداست مرجعیت باید همواره حفظ شود.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضرورت آشنایی هرچه بیشتر مردم با احکام اسلامی به صورت دقیق را مورد تاکید قرار داد و اظهار کرد: باید سیستم حکومتی جمهوری اسلامی ایران به صورت دقیق‌تر تبیین و تشریح شود.

وی با بیان اینکه ولایت فقیه و حاکمیت ولی فقیه یکی از مسائل اصلی در حکومت اسلامی است، اضافه کرد: باید نیازهای نظام مردم سالاری دینی تامین شود و در این راه وظیفه سنگینی بر دوش داریم.

انتهای پیام/۱۱۰ 
https://qomnews.ir/vdcc.0qsa2bqmola82.html
نام شما
آدرس ايميل شما