پنجشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۸:۵۰
کد مطلب : 19403
آیت‌الله مصباح یزدی در همایش مبانی کلامی علوم انسانی

هیچ علم تجربی با تجربه ثابت نمی‌شود

قم نيوز : قم نیوز: رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی بر بهره‌گیری از مبانی قرآنی برای اثبات مسائل علمی تاکید کرد و گفت: هیچ علم تجربی با تجربه نمی‌تواند ثابت شود به این علت که کنترل شرایط محیط برای تجربه غیرممکن است.‌
هیچ علم تجربی با تجربه ثابت نمی‌شود
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله محمدتقی مصباح‌یزدی پیش از ظهر امروز در همایش مبانی کلامی علوم انسانی ضمن تبریک ایام مبارک دهه فجر گفت: دهه فجر از اعیاد بزرگ اسلامی است و امیدواریم خداوند توفیق قدردانی از این نعمت را به ما مرحمت بفرماید.

وی گفت: وقتی می‌گوییم کلام چه نقشی در علوم اسلامی دارد باید خود کلام را تعریف کنیم که علم است یا خیر.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: ما باید در بررسی علوم ابتدا خود علم را تعریف کنیم و مشخص کنیم که علم چیست، سپس آن را باز تعریف کنیم.

وی تصریح کرد: علم تلاش‌هایی است که دانشمندان برای حل مسائل مورد نیاز انسان انجام می‌دهند و سعی می‌کنند از راه بحث و انتقادات به نتایج مشخص‌تری برسند.

مصباح یزدی با بیان اینکه علم یعنی تلاش‌ برای حل مسائل، گفت: وقتی می‌گوییم علم کلام چه نقشی در علوم انسانی دارد باید ابتدا علوم انسانی را تعریف کنیم.

وی تاکید کرد: اگر تعریف‌ها به درستی مشخص نباشد بحث به نتیجه نمی‌رسد و در این موضوعات باید واژه‌ها را یکایک تعریف کنیم.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه باید دامنه تعریف علم را وسیع‌تر گرفت تا شامل تمام علوم شود، گفت: وقتی واژه‌ها مشخص شد و آنها را پذیرفتیم باید در مورد رابطه کلام با آنها صحبت کنیم.

وی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: سئوال اینجاست که آیا می‌توانیم در اثبات علم از آیات قرآن استفاده کنیم یا خیر.

مصباح یزدی گفت: ما در جای خود اثبات می‌کنیم که هیچ علم تجربی با تجربه نمی‌تواند ثابت شود به این علت که کنترل شرایط محیط برای تجربه غیرممکن است.

وی گفت: مگر چقدر امکانات داریم که بتوانیم محیط را کنترل کنیم و این مسائل نشان می‌دهد تجربه هیچ وقت نمی‌تواند نتیجه یقینی دهد.

عضو خبرگان رهبری عنوان کرد: اگر بنا باشد چیزی را که یقین نداشته باشیم علم ندانیم پس باید چیزی به اسم علم نداشته باشیم.

وی تصریح کرد: اگر اصول دینی ثابت و مشخص شد که قرآن کتاب خداوند است پس این کتاب اصلی برای مسائل بعدی است و باید از محتوای قرآن استفاده کنیم. البته باید مطمئن باشیم مطلبی که از قرآن استفاده می‌کنیم یقینی باشد.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی بیان کرد: در حل مسائل علمی اگر پایبند به متدولوژی هر علمی باشیم بسیاری از مشکلات علمی حل می‌شود.

عضو خبرگان رهبری اذعان کرد: اگر از اسلام سخن می‌گوییم باید آن مبحث اثبات شده باشد و تنها نظر یک اسلام‌شناس نباشد.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdcgwt9q.ak9yz4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما