شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۰۹
کد مطلب : 20401

آشفته بازار نوبت دهی پزشکان و سرگردانی بیماران در قم

قم نيوز : قم نیوز: روزهای آخر سال و بیماران بسیار زیادی که در صف های مطب دکترها منتظر نوبت دهی پزشکان هستند و در این عرصه مردم قم امیدوارند این آشفته بازار روزهای پایانی مطب دکتران سرانجام خوشی داشته باشد.
آشفته بازار نوبت دهی پزشکان و سرگردانی بیماران در قم
به گزارش قم نیوز، شب از نیمه گذشته بود که مرد جوان زیر نور الماس ستاره‌ها، انبوهی از سر نوشابه‌ها را درون تشت فلزی کنار حوض حیاط می‌شست و آرام در قلبش برای رهایی مردم شهر از چنگال فقر، دعا می‌کرد.

در محله سرشور همه او را به نیک نامی می‌شناختند، پزشکی که هر صبح میوه و سبزی‌ها را قیمت می‌کرد تا براساس بضاعت بیماران برای آن‌ها میوه و سبزی ارزان قیمت تجویز کند.

اخلاق پزشکی مهم ترین ویژگی یک طبیب ایرانی است

اخلاق پزشکی را در مردی می‌توان یافت که حرمت بیمار از لحظه نوبت دادن تا ترخیص از مطب رعایت می‌کرد، در مقام اخلاق مدار بودن پزشکی که تا پایان عمر به سوگند پزشکی خود پایبند بود، همین بس که رهبر معظم انقلاب درباره او فرمودند: «دکتر شیخ هم آدم مقدس مآبی نبود و یک تحصیلکرده فرنگی بود و هیچ اصلا یک ذره هم نشانه مقدس مآبی در او نبود. پزشکی از طراز پزشکان‌‌‌ همان زمان بود، منت‌ها اخلاقش این بود؛ البته تدین واقعی هم داشت این را همه می‌دانستیم».

این روز‌ها انگار اخلاق و سوگند پزشکی رنگ و بویی دیگر یافته است که کرامت انسانی و حرمت انسانی در مطب برخی از پزشکان لگد مال می‌شود و تو محکوم به سکوت می‌شوی چون درمان بیماری تو در دست‌‌‌ همان پزشک است، پس باید از لحظه نوبت گرفتن تا لحظه خروج از مطب شاهد انواع توهین و تحقیر‌ها باشی، این روز‌ها گوشی برخی از پزشکان صدای قلب تو را نمی‌شنود، بلکه صدای خش خش اسکناس‌های جیبت را به خوبی می‌شنود و بر اساس محتویات جیبت؛ نه بر اساس درد‌هایت ویزیت می‌شوی.

این روز‌ها زیر پوست شهر خبرهایی است، خبرهایی که شاید خوشایند نباشد، خبرهایی که رنگ و بوی نارضایتی بیماران از شیوه نوبت دهی پزشکان را نشان می‌دهد، خبرهایی که دیگر عطر و بوی سوگند پزشکی ندارد.

نوبت دهی به بیماران تراژدی غم انگیز این روزهای شهر است

داستان نوبت دهی به بیماران از نوع داستان‌های تراژدی است که خودش مثنوی هفتاد من کاغذ است، حالا در اینجا از حق ویزیت‌های آن چنانی و تاریخ‌های چند ماهه برای ویزیت شدن سخنی نمی‌گویم، بلکه فقط از شأن شکسته و غرور ترک خورده بیمارانی که برای گرفتن نوبت از پزشکان باید هفت خوان رستم را طی کنند، می‌گویم.

به راستی آیا تا کنون گذر رئیس نظام پزشکی قم به مطب‌هایی که می‌گویم افتاده است، ‌‌‌ همان مطب‌هایی که در سرمای استخوان سوز سحرگاه و نیمه شب قم، باید در صف منتظر بمانی تا ساعت ۷:۳۰ صبح منشی پزشک، با شکوهی بالا‌تر از سیندرلا، با عصبانیتی بیشتر از تناردیه قصه‌های دوران کودکی، برای نوبت دادن در مطب حاظر شود.

اینجا قم است، مطب یک پزشک در نقطه‌ای خوش آب و هوا از شهر، اما.... اینجا منشی‌ها اعصاب ندارند، مطب‌ها تاریک و دلگیر است، اینجا مردمی که تنشان از بیماری آزرده است شخصیت، غرور و کرامت انسانی خود را زیر ضربات کوبنده بی‌مهری تازیانه خشم منشی‌ها می‌بینند.

زیر پوست شهر من، در مطب برخی از پزشک‌ها خبری از عبارات پر طمطراق اخلاق پزشکی و احترام به شخصیت ارباب رجوع نیست، انگار اخلاق و تکریم ارباب رجوع و اخلاق پزشکی را فقط در دایره المعارف‌ها باید جست‌و‌جو کرد.

محمد رضا غدیر رئیس سازمان نظام پزشکی قم با اشاره به اهمیت شأن و جایگاه بیمار، اظهار کرد: اخلاق پزشکی نباید در جامعه به عنوان یک کلیدوارژه باقی بماند، وظیفه همه پزشکان است که کرامت انسانی بیماران حفظ کنند.

وی با اشاره به برخورد سازمان نظام پزشکی با پزشکان متخلف، افزود: سازمان نظام پزشکی آمادگی کامل برای برخورد با پزشکان متخلف را دارد، برخی از پزشکان که بیماران زیادی دارند، به هیچ عنوان اجازه ندارند مرتکب رفتاری شوند که سبب تحقیر بیمار شود، اگر گزارشی از مطب پزشکی ارائه شود، حتما پیگیری و برخورد می‌شود.

اخلاق پزشکی که فرا‌تر از رابطه پزشک و بیمار است




باقر لاریجانی قائم مقام دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اخلاق پزشکی که فرا‌تر از رابطه پزشک و بیمار است، تاکید کرد: اسلام تمرکز بسیاری بر مسئله کرامت انسان دارد و با حفظ کرامت و فضیلت انسانی معیار و شاخصی اصیل در مقابل اخلاق سکولار ارائه می‌‎دهد؛ اسلام بیان می‌‎دارد که انسان به تنهایی قادر به حل تمام مسائل خود نیست و اگر به وحی گره نخورد قطعا با مشکل مواجه خواهد شد.

رئیس شورای راهبردی علوم پزشکی، گفت: سوالات بسیاری در حوزه اخلاق پزشکی مطرح است که پاسخ به آن‌ها می‌‎تواند یک شکل جدید از عرصه اخلاق پزشکی را ایجاد کند.

محسن ظهوری که برای دریافت نوبت سونوگرافی به یکی از مطب‌های شهر مراجعه کرده بود با ناراحتی، عنوان کرد: سه روز است که به این مطب می‌آیم ولی چون کمی دیر‌تر می‌رسم، نمی‌توانم در صف بمانم و نوبت به من نمی‌رسد، امروز از ساعت ۵ صبح آمدم وتا الان که ساعت ۱۱ صبح است اینجا هستم وموفق شدم نوبت پنجم را بگیرم.

اتاق‌های انتظار نامطبوع معضل دیگری است که بیماران ساعت‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، مکان‌های کوچک و نامطبوعی که مجبور می‌شوی با روح و اعصابی آشفته؛ ساعت‌ها در آن به انتظار بمانی، مطب‌هایی که جای پارک ماشین ندارد، برخورد ناشایست منشی‌ها؛ اغلب مواردی از نارضایتی مردم است.

محبوبه ذاکری یکی دیگر از بیمارانی است که از وضعیت نا‌مطلوب سالن انتظار پزشکان ابراز ناراحتی کرد و گفت: چون فضای کافی برای نشستن نیست، بسیاری از مردم باید بایستند و منتظر می‌شوند تا نوبتشان برسد و گاهی تا سه ساعت این انتظار ادامه دارد، این درحالی است که از گزند برخوردهای نا‌مناسب و تحقیر آمیز منشی‌های پزشکان در امان نیستیم.

محمود طباطبایی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، با اشاره موضوع اخلاق پزشکی، تحمیل، انتخاب یا ضرورت، بیان کرد: در بیمارستان‌ها باید کمیته اخلاق پزشکی ایجاد شود و بر اساس آن به حقوق بیماران رسیدگی شود، باید شرایطی به وجود آورد تا همه دانشجویان پزشکی با خیال راحت و علاقه در درس اخلاق اسلامی شرکت کنند، اخلاق پزشکی به اندازه‌ای قابل اهمیت است که اگر به شیوه عملی و کاربردی آموزش داده شود، دانشمندانی ماهر‌تر، درمانگرانی بهتر و انسان‌هایی بر‌تر تربیت می‌شود و این نیاز در کشور غیرقابل انکار است.

۱۲۶۰ آیه به تبیین نیازهای اخلاقی تاکید می‌کند


حجت الاسلام عباس علی واشیان مدیر گروه فقه و حقوق پزشکی جامعة المصطفی العالمیه (ص) با اشاره به موضوع اخلاق پزشکی و درمان جراحی، اظهار کرد: علم بشر با تمام نواقصی که دارد، خیلی از نظریات و دارو‌ها باطل می‌شود و یا برای آن‌ها متمم و مکمل داده می‌شود، اگر همه علوم یک پازل باشد باید بدانیم که برخی از قطعات گمشده پازل را نداریم، بنابرین تمام علوم اخلاق، فقه و طب اجزای تشکیل دهنده این پازل هستند تا تصویر قطعی ملاحظه شود.

واشیان با اشاره به ویژگی‌های اخلاق پزشکی، عنوان کرد: مهم‌ترین فواید این ویژگی‌ها ارتقا رضایتمندی اخلاقی در خانواده و اجتماع است و می‌توان برنامه ریزی کرد تا ضعف‌ها را اصلاح کرد، زیرا در قرآن ۱۲۶۰ آیه به تبیین نیازهای انسانی و اخلاقی پرداخته است.

به نظر می‌رسد، ضعف فرهنگی، عدم یکپارچگی سیستم نوبت‌دهی، ناآگاهی مردم و مشکلات دسترسی و عدم حضور به موقع پزشک در مطب از مهم‌ترین مشکلات نوبت‌دهی در مطب‌های خصوصی قم است.

با بررسی شیوه‌های مختلف نوبت‌دهی رایج در مطب‌ها، به نظر می‌رسد که با ابداع یک شیوه نوبت‌دهی مناسب و کارا و آموزش و آگاه‌سازی مردم و همچنین ملزم شدن همه مطب‌ها به استفاده از این سیستم، می‌توان بسیاری از مشکلات نوبت‌دهی را مرتفع کرد.

به قول شاعر؛ دو روزی را که بر بالین این بیمار باید زیست، اگر دردی ز جانش برندارم نا‌جوانمردی است؛ شأن شهروند ایرانی که به داشتن طبیبان حاذقی چون ابن سینا، زکریا افتخار می‌کند، ایرانی که به تجربه و درایت پزشکان پنجه طلایی با شهرت جهانی‌ در آن سوی آب‌ها می‌بالد، شایسته نیست که ساعت‌ها حقارت و برخورد بد منشی و پزشکان را در مطب‌های تنگ و تاریک تحمل کند، ساعت ۱۲ظهر است و من از پله‌های مطب پزشک بالا می‌آیم و زیر لب زمزمه می‌کنم، تنت به ناز طبیبان نیازمند مباد... .

گزارش از زهرا رئیسی

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdcgqt9x.ak9zz4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما