يکشنبه ۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۳۶
کد مطلب : 22472

تنها به حفظ و قرائت قرآن بسنده نکنید

قم نيوز : قم نیوز: یکی از مراجع تقلید شیعیان گفت: نباید تنها به حفظ و قرائت قرآن بسنده کرد و باید به موازات آن تدبر در قرآن صورت بگیرد و فراگیر شود.
تنها به حفظ و قرائت قرآن بسنده نکنید
به گزارش قم نیوز، آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی شامگاه شنبه در مراسم اختتامیه پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن و حدیث حوزه‌های علمیه که در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) برگزار شد، ضمن خرسندی از برگزاری این چنین مسابقاتی، گفت: به حول قوه الهی روز به روز روی آوردن و اقبال مردم به قرآن این کتاب الهی بیشتر می‌شود.

وی اظهار کرد: در ایران تا قبل از انقلاب، قرآن کاملاَ منزوی بود اما انقلاب اسلامی اثر مهم و جدی در گسترش برنامه‌های قرآنی گذاشت، همانطور که مقدمه قانون اساسی کشور را آیات قرآن و احادیث تشکیل می‌دهد.

باید در آیات قرآن تدبر کنیم

استاد برجسته حوزه علمیه با اشاره به اینکه تنها به حفظ و قرائت قرآن نباید اکتفا کرد، گفت: باید به موازات آن تدبر در قرآن هم صورت پذیرد.

وی تأکید کرد: امروز تدبر در قرآن که کتابی از طرف خداوند است به آن صورتی که باید، انجام نمی‌گیرد و باید این بخش را توسعه داد.

آیت الله مکارم شیرازی به آیه ۲۹ سوره ص، آیه ۲۴ سوره محمد، آیه۸۲ سوره نساء و آیه۶۸ سوره مؤمنون اشاره کرد و افزود: در این آیات خداوند بیان می‌کند هدف از قرآن تدبر در آیات آن است و کسانی را که تدبر در قرآن نمی‌کنند مورد سرزنش قرار داده است و به انحراف آنها شهادت می‌دهد، همچنین گفته شده است کسانی که دل‌های آنان قفل شده است، نمی‌توانند در قرآن تدبر کنند و یکی از آثار تدبر در قرآن را علم به اعجاز آن معرفی شده است.

لزوم تفکر در اسباب و تدبر در نتیجه آیات قرآن

وی عنوان کرد: تدبر با تفکر تفاوت دارد و تدبر را اندیشیدن در آیات قرآن، و برداشتی که از آن می‌شود کرد، در حالی که تفکر در مورد اسباب و انگیزه‌ها است و با تفکر در آیات می‌شود پی برد این کتاب آسمانی از کجا و برای چه منظوری نازل شده است لذا تفکر در اسباب و تدبر در نتیجه‌ها لازم است و باید انجام بگیرد.

این مفسر قرآن کریم از طلاب و تمام کسانی که در اجرای برنامه‌های قرآنی فعالیت می‌کنند خواست تا تدبر در قرآن را فراگیر کنند و فقط به حفظ و قرائت قناعت نکنند.

وی گفت: انسان باید در آیات قرآن تدبر نماید و بتواند از نتیجه‌ای که می‌گیرد در تمام مسائل زندگی خود استفاده کند.

آیت الله مکارم شیرازی اظهار کرد: تدبر در قرآن به دو صورت تفسیر ترتیبی و تفسیر موضوعی است و باید هردوی آنها دنبال شود که آثار عجیبی را می‌تواند بر زندگی فرد بگذارد.

وی با اشاره به اینکه اگر به تفسیر موضوعی اهمیت ندهیم همانند وهابیون تکفیری خواهیم شد، ابراز کرد: تفسیر موضوعی قرآن گاهی به صورت کتاب و گاهی در یک مورد خاص می‌تواند باشد.

این مرجع تقلید در ادامه سخنان خود با بیان اینکه فقر اقتصادی، اخلاقی و اعتقادی می‌تواند نابسامانی‌هایی را ایجاد کند تا جایی که فردی فرزند خود را به قتل برساند، افزود: در قرآن اشاره شده است که در زمان جاهلیت مردم فرزندان خود را در اثر خرافات و فقر اقتصادی و اعتقادی می‌کشتند این در حالی است که امروز هم عده‌ای همانند عصر جاهلیت اما به شکل دیگری جنین خود را از بین می‌برند چرا که وسایل اقتصادی آنها اجازه نمی‌دهد بیشتر از یک فرزند داشته باشند.

خطری که متدبران قرآنی را تهدید می‌کند

وی عنوان کرد: سه خطر متدبران در قرآن را تهدید می‌کند، اولین مورد اینکه ممکن است کسی که در آیات قرآن تدبر می‌کند بگوید قرآن برای ما کافی است و روایات و احادیث را کناربگذارد در حالی که این دو باید در کنار هم باشد چرا که روایات معصومین دریچه‌ای برای آشنایی با قرآن است و مسائلی را می‌توان از سنت و احادیث استخراج کرد که در قرآن به آن‌ها اشاره نشده است.

آیت الله مکارم افزود: دومین خطری که ممکن است به سراغ فرد بیاید این است که گرفتار تفسیر به رأی بشود که اشتباه است و این درست نیست که کسی سلیقه شخصی خود را در تفسیر قرآن وارد آورد.

وی ادامه داد: سومین خطری که ممکن است متدبر را تهدید کند این است که به وسیله روایات، هنگام تدبر غلو درباره معصومین کنیم و آیات قران را به صورت غلو تفسیر کنیم.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdcgxt9x.ak9xu4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما