شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۰ ساعت ۱۹:۳۵
کد مطلب : 2256
رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان قم خبر داد:

تحصیل 1600 دانش‌آموز استثنایی در قم

قم نيوز : قم نیوز: رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان قم گفت: در حال حاضر بیش از هزار و 600 دانش‌آموز استثنایی در قم مشغول به تحصیل هستند.
تحصیل 1600 دانش‌آموز استثنایی در قم
به گزارش قم نیوز، علیرضا کبیری پیش از ظهر امروز در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی معلولین در محل اداره آموزش و پرورش استثنایی استان قم برگزار شد، با اشاره به ماموریت‌های این اداره‌ کل اظهار کرد: نخستین وظیفه،‌ اجرای طرح شناسایی دانش‌آموزان در بدو ورود به پایه اول دبستان است که در قالب طرح سنجش و سلامت و با همکاری وزارت بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشکی همه ساله از ابتدای تیرماه تا پایان مرداد و در برخی مناطق تا پایان شهریور و مهر نیز انجام می‌شود.

وی افزود: دانش‌آموزانی که حد نصاب‌های لازم را در این طرح کسب نکنند برای آموزش ویژه به مدارس استثنایی معرفی می‌شوند.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان قم با بیان اینکه فعالیت‌های آموزشی مدارس استثنایی شامل دو قسمت است، گفت: آموزش رسمی شامل یادگیری‌های دانش‌آموزان عادی و آموزش‌های توان‌بخشی ‌شامل خدمات مختلف توان‌افزایی ارائه می‌شوند.

وی ابراز کرد: گروه‌های زیرپوشش اداره آموزش و پرورش استثنایی شامل هفت ‌گروه کم‌توانان ذهنی، نابینایان و کم‌بینایان، ناشنوایان و کم شنوایان، افراد دارای مشکلات جسمی و حرکتی، اشخاص دارای مشکلات یادگیری، چند معلولیتی‌ها و افراد مبتلا به اختلالات رفتاری هستند.

کبیری با اعلام اینکه در حال حاضر ۲۴ آموزشگاه و مرکز آموزشی در استان قم به تعلیم و تربیت دانش‌آموزان استثنایی مشغول هستند، گفت: از این میان ۱۹ واحد به فعالیت‌های آموزشی و ۵ واحد نیز مربوط به آموزش به افرادی است که دارای اختلالات یادگیری هستند ضمن اینکه یکی از این مراکز به صورت خصوصی اداره می‌شود.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان قم افزود: برخی دانش‌آموزان در مدارس عادی مشغول به تحصیل هستند اما در برخی دروس مشکل یادگیری دارند به همین دلیل این ۵ واحد آموزشی آموزش‌های ویژه‌ای برای این افراد تدارک می‌بینند.

وی خاطرنشان کرد: در قسمت توان‌بخشی نیز دانش‌آموزان زیر پوشش آموزش‌هایی چون گفتاردرمانی، بینایی‌سنجی، شنوایی‌سنجی،‌ فیزیوتراپی و کاردرمانی قرار می‌گیرند ضمن اینکه در این زمینه مشاوره‌های لازم نیز به خانواده‌های دارای افراد معلول ارائه می‌شود.

کبیری فعالیت‌های شنوایی‌سنجی و بینایی‌سنجی را از سن دو سالگی برای این افراد دانست و افزود: از سن چهار تا شش سالگی نیز دوره‌های پیش دبستانی و پس از آن آموزش‌های رسمی به این افراد ارائه می‌شود.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان قم گفت: دانش‌آموزان استثنایی استان قم می‌توانند تحصیل خود را تا دوره متوسطه و تا مرز دیپلم ادامه دهند و در زمینه دبیرستان‌های فنی نیز دو واحد آموزشی ویژه دختران و پسران در رشته‌های گوناگون فنی و حرفه‌ای مشغول به فعالیت هستند و در کنار این موارد،‌ هنرستان کار و دانش ویژه پسران ناشنوا و کم شنوا در رشته گرافیک کامپیوتری پذیرای دانش‌آموزان است.

وی با اعلام افزایش ۸.۸ درصدی دانش‌آموزان استثنایی استان قم تصریح کرد: این امر دلایل بسیاری از جمله گسترش طرح سنجش، افزایش آگاهی و سطح اطلاع اولیای دانش‌آموزان و نیز بالارفتن میزان مراجعه خانواده‌ها برای سنجش دانش‌آموزان دارد اما باید به این مسئله نیز توجه داشت که این میزان افزایش قابل تامل است.

کبیری تعداد دانش‌آموزان پسر استثنایی قم را ۸۰۵ نفر دانست و افزود: ۵۸۲ نفر نیز دانش‌آموز دختر در مدارس استثنایی استان به تحصیل مشغول هستند و در این میان اداره آموزش و پرورش استثنایی استان قم ماموریت دارد تا با شناسایی این افراد نسبت به آموزش استثنایی یا تلفیقی آنها اقدام کند.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان قم در ادامه با اشاره به ۱۲ آذرماه،‌ روز جهانی معلولین اظهار کرد: ستاد بزرگداشت هفته جهانی معلولین جلسات متعددی در این زمینه برگزار کرده و کارگروه‌های مختلفی نیز تشکیل شده است.

وی افزود: بازدید معاونین اداره‌کل آموزش و پرورش استان قم از مدارس استثنایی در راستای گرامیداشت روز معلولین و همچنین صحبت با کادر آموزشی این مدارس از جمله برنامه‌های این هفته است ضمن اینکه پیام تبریک نیز توسط مدیرکل آموزش و پرورش استان قم و وزیر آموزش و پرورش به تمام واحد‌های آموزشی ارسال شده است.

کبیری با اشاره به دیدار مسئولان با خانواده‌های دانش‌آموزان معلول در هفته معلولین ابراز کرد: حضور در نماز جمعه قم و تقدیر از دانش‌آموزان برتر در مسابقات فرهنگی،‌ هنری و ورزشی نیز از دیگر برنامه‌های اداره آموزش و پرورش استثنایی استان قم خواهد بود.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان قم با بیان اینکه در طول هفته جهانی معلولین از مسئولان استانی برای شرکت در مدارس دعوت خواهد شد، گفت: در مراسم‌هایی که ویژه این هفته برگزار خواهد شد از خیرینی که با اداره آموزش و پرورش استثنایی قم همکاری می‌کنند نیز تقدیر به عمل خواهد آمد.

وی از تهیه بروشورهایی برای معرفی وظایف و خدمات اداره آموزش و پرورش استثنایی قم خبر داد و افزود: به مدیران واحد‌های آموزشی توصیه شده که در طول این هفته هدایایی را برای دانش‌آموزان استثنایی تهیه کنند ضمن اینکه مقرر شده است دیداری نیز با خانواده‌های دارای دانش‌آموز معلول که در مسابقات مختلف حائز رتبه‌های برتر شده‌اند صورت گیرد.

انتهای پیام/۱۱۰
https://qomnews.ir/vdcg.n9xrak9x3pr4a.html
نام شما
آدرس ايميل شما