پنجشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۴۰
کد مطلب : 22970

نشست تخصصی اقتصاد مقاومتی از منظر دین در قم برگزار شد

قم نيوز : قم نیوز: نشست تخصصی اقتصاد مقاومتی از منظر دین امروز در سالن همایش‌های شهرداری قم با حضور محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و آیت الله دری نجف آبادی امام جمعه اراک برگزار شد.
نشست تخصصی اقتصاد مقاومتی از منظر دین در قم برگزار شد
به گزارش قم نیوز، نشست تخصصی اقتصاد مقاومتی از منظر دین امروز در سالن همایش‌های شهرداری قم و با حضور محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت الله دری نجف آبادی امام جمعه اراک، آیت الله حسینی بوشهری مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور، استاندار و شهردار قم و جمعی از طلاب و دانشجویان استان برگزار شد.

در ابتدای این مراسم پیام تصویری به همایش گفتمان اقتصاد مقاومتی از منظر دین نمایش داده شد، آیت الله جوادی آملی در این پیام اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی با نصیحت حل نمی‌شود؛ با فهم است و فهم! بفهمیم مال در فرهنگ قرآن، ستون دین است.

استاد برجسته حوزه علمیه افزود: ملت فقیر فلج است، ملتی که جیبش خالی است، کیفش خالی است، تهیدست است، بدهکار است، مدیون است، فلج است و ملت فلج قدرت قیام ندارد، چه رسد به مقاومت.

مفسر بزرگ قرآن کریم تاکید کرد: نظام تلخ کاپیتال غرب این‌طور است که «دُولَةً بَیْنَ الْأَغْنِیاءِ مِنْکُمْ»؛ نظام فروریخته سوسیال شرق از همین قبیل است که دولت‌سالاری است و ثروت دست دولت‌هاست، اما ملت از ثروت ملی محروم هستند؛ در نظام سوسیال شرق، دولتی، ثروت را به دولت دیگر منتقل می‌کند

مرجع تقلید شیعیان خاطرنشان کرد: ملت تهیدست از حرکت و پویایی ایستاده است و محروم است، یک؛ در اثر شکسته بودن ستون فقرات، زمین‌گیر است و مبتلا به نشستن است، دو؛ از این جهت گفتند فقیر، بد‌تر از مسکین است.

محسن رضایی در این همایش با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی ما از قم آغاز شد لازم است این انقلاب و تحول اقتصادی هم از قم شروع شود، اظهار کرد: این انقلاب اقتصادی لزوما باید از قم آغاز و تببین شود از دیگر سو باید دارای پیام‌های روشن و رهنمودهای اجرایی، عملیاتی و تبیینی باشد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه استان قم دارای ظرفیت‌های بزرگی است که می‌تواند این تحول عظیم اقتصاد ملی را به وجود آورد، افزود: هدف اقتصاد مقاومتی برون رفت از وضعیت اقتصاد فعلی است چرا که درشان نظام و انقلاب اسلامی نیست.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی سند بسیار مهمی است که رهبر معظم انقلاب به کمک کار‌شناسان و نخبگان کشور طراحی کردند، خاطرنشان کرد: اگر فرهنگ و اقتصاد اسلامی در جامعه محقق نشود شعار‌ها توخالی است.

رضایی با تاکید براینکه تا اقتصاد ما جهادی نشود آبادانی رونق پیدا نمی‌کند، تصریح کرد: همانطور که در شرایط محاصره نظامی باید آماده باشیم در محاصره اقتصادی نیز باید پاسخ مناسب داشته باشیم.

وی دومین محور اقتصاد مقاومتی را جهادی کردن اقتصاد عنوان کرد و افزود: اقتصاد کنونی ما جهادی نیست از همین رو فساد مثل موریانه در بدنه این اقتصاد ساری و جاری می‌شود.

آیت الله دری نجف آبادی نماینده ولی فقیه در استان مرکزی نیز در این باره تصریح کرد: تنها با شعار و گفتمان وارد صحنه نشویم چرا که گفتمان سازی مقدمه است برای تلاش و مجاهدت در عرصه‌های مختلف کار، تلاش و مجاهدت است.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی ارائه این الگو را با دو مولفه عزم ملی و فراگیر و مدیریت جهادی امکان پذیر دانست و گفت: در زمینه اقتصادی باید برنامه و استراتژی در زمینه‌های تولید، توزیع و مصرف داشته باشیم تا به آن هدف مدنظر مقام معظم رهبری برسیم و اقتصاد مقاومتی محقق شود.

وی با بیان اینکه باید هزینه‌های تولید به حداقل برسد و استراتژی تولید دانش بنیان به صورت جدی تبیین شود، تصریح کرد: لازم است از تمام ظرفیت‌ها برای پیشرفت کشور استفاده شود تا آسیب‌ها را به حداقل برسانیم در این راستا نقش مراجع و روحانیت بسیار مهم و مورد توجه است.

حجت الاسلام صالحی منش درباره گفتمان اقتصاد مقاومتی بیان کرد: نقش آفرینی موثر مردم و فعالان اقتصادی می‌تواند شرایط را برای تحقق حماسه اقتصادی فراهم اورد.

استاندار قم سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی را دارای پس زمینه ذهنی متعالی دانست و افزود: این طرح برآمده از متن قانون است که باید به درستی در جامعه تبیین شود.

وی سرمایه گذاری را از وظایف اصلی حکومت‌ها برشمرد و بیان کرد: سرمایه گذاری صحیح سرمایه گذاری تولیدی است نه تشریفاتی چرا که حکومت‌های فاسد اقدام به سرمایه گذاری تشریفاتی می‌کنند.

حجت الاسلام صالحی منش تاکید کرد: لازمه اقتصاد مقاومتی این است که یک اقتصاد صحیح در جامعه احیا شود که دولت زمینه تولید نیاز مردم و جامعه را فراهم کند و از دیگر سو مردم را دعوت به کار و تولید نماید.

محمد دلبری نیز در این همایش که با موضوع نقش مدیریت شهری در اقتصاد مقاومتی سخن می‌گفت، بیان کرد: اقتصاد مقاومتی رویکردی سلبی و کوتاه مدت نیست بلکه با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اقتصاد مقاومتی نگاهی کلان به اقتصاد کشور دارد.

شهردار قم با اشاره به اینکه رویکرد مدیریت شهری قم توسعه درآمدهای پایدار است، افزود: در مجموعه مدیریت شهری برای داشتن اقتصاد پویا و فعال با مدیریتی جهادی تلاش می‌کنیم در همین راستا برای روان شازی و تسهیل خدمات با مهندسی فرایندهای انجام شده رویکرد‌ها و فرایندهای زاید را حذف کرد.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdcjyhe8.uqe8azsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما