چهارشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۰ ساعت ۱۱:۳۴
کد مطلب : 2322
رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان قم خبر داد:

کسب رتبه‌های برتر کشوری توسط دانش‌آموزان استثائی قم

قم نيوز : رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان قم گفت: سال گذشته 9 مقام نخست و شش رتبه دومی در سطح کشور توسط دانش‌آموزان استثائی قم در مسابقات گوناگون فرهنگی و ورزشی کسب شده است.
کسب رتبه‌های برتر کشوری توسط دانش‌آموزان استثائی قم
به گزارش قم نیوز، علیرضا کبیری امروز با اشاره به ضرورت اطلاع‌رسانی و ارتقای فرهنگ عمومی جامعه در مورد دانش آموزان استثنایی اظهار کرد: اداره آموزش و پرورش استثنایی قم با همکاری انجمن اولیا و مربیان انجام می‌دهد.

وی افزود: در حال حاضر ۳۸۸ نفر کادر آموزشی و اداری در قالب ۲۰۲ کلاس درس مشغول خدمت‌رسانی به دانش‌آموزان استثنایی استان قم هستند.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان قم به آموزش تلفیقی به عنوان یکی از دیگر از ماموریت‌های این اداره گفت: در این روش که بیشتر مخصوص دانش‌آموزان نابینا، ناشنوا و کم توان جسمی و حرکتی است، معلمان رابط با حضور در مدارس عادی به عنوان رابطی میان دبیران و این نوع از دانش‌آموزان وظایف خود را انجام می‌دهند.

وی با اعلام اینکه هم اکنون ۳۸۸ نفر به عنوان کادر آموزشی و اداری در اداره آموزش و پرورش استثنایی استان مشغول به فعالیت هستند ابراز کرد: این افراد در قالب ۲۰۲ کلاس درس کار آموزش به کودکان استثنایی را انجام می‌دهند.

کبیری با بیان اینکه دانش‌آموزان استثنایی استان قم در مسابقات گوناگون فرهنگی، تربیتی و ورزشی حائز رتبه‌های برتر کشور شده‌اند افزود: سال گذشته ۹ مقام نخست کشوری در مسابقات احکام، شعر، قالیبافی و گلیم‌بافی، نمایش و عروسک‌سازی توسط دانش‌آموزان استثنایی قم کسب شده است.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان قم گفت: علاوه بر این رشته‌ها، شش مقام دومی نیز در مسابقات اذان، انشای نماز، معرق‌کاری، شطرنج، آمادگی جسمانی و دوی ۴۰۰ متر نصیب استان قم شده است ضمن اینکه در مسابقات نهج‌البلاغه، مشبک‌سازی و آمادگی جسمانی ناشنوایان نیز دانش‌آموزان استثنایی قم حائز رتبه سوم کشوری شده‌اند.

وی در ادامه با اشاره به برگزاری آزمون جهش تحصیلی توسط اداره آموزش و پرورش استثنایی اظهار کرد: دانش‌آموزانی که مایل به استفاده از این قانون هستند، باید به این اداره مراجعه کرده و در آزمون اولیه شرکت کنند که پس از قبولی در این مرحله می‌توانند در امتحانات پایه تحصیلی مورد نظر شرکت کنند.

کبیری افزود: در سال تحصیلی گذشته ۱۵۸ نفر از دانش‌آموزان استان قم در این آزمون مورد سنجش قرار گرفتند که نسبت به ۵۸ نفر در سال ۸۹ شاهد رشد بیش از ۱۰۰ درصدی در این زمینه هستیم.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان قم با بیان اینکه بحث آموزش در منزل نیز توسط این اداره دنبال می‌شود، گفت: هم اکنون برخی از دانش‌آموزان استثنایی استان قم زیر پوشش طرح آموزش در منزل قرار دارند، اما تلاش ما این است که تا حد امکان مراحل آموزش و تحصیل در مدرسه برگزار شود زیرا این امر موجب افزایش تعاملات اجتماعی افراد خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در سال جاری پنج نفر از دانش‌آموزان استثنایی پایه پیش دانشگاهی استان قم نیز در آزمون سراسری دانشگاه‌ها قبول شده‌اند که در هفته جهانی معلولین از آنها تقدیر خواهد شد.

کبیری با اشاره به اجرای طرح سنجش دانش‌آموزان استان قم در تابستان امسال گفت: ۱۸ هزار و ۷۸۲ نفر در قالب این طرح مورد ارزیابی‌های گوناگون قرار گرفتند که ۱۶ هزار و ۵۸۲ نفر بدون مشکل بوده و ۲ هزار و ۱۹۳ نفر نیز به پایگاه‌های تخصصی سنجش معرفی شدند.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان قم افزود: از این میان ۸۶۲ نفر مشکوک به مشکل بینایی، ۲۷۲ نفر مشکل شنوایی و ۷۱۶ نفر از نظر کمبود بهره هوشی مورد شناسایی قرار گرفتند که با مراجعه به پایگاه‌های تخصصی در نهایت ۱۳۶ نفر به مدارس استثنایی معرفی شدند.

وی در ادامه به مشکلات اداره آموزش و پرورش استثنایی استان قم اشاره کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین معضلات در این زمینه عدم توانایی مالی خانواده‌ها در تامین نیازهای درمانی کودکان استثنایی است، زیرا تهیه مواردی چون وسایل کاردرمانی، گفتار درمانی، ویلچر و عصا هزینه‌های بالایی دارد ضمن اینکه برخی افراد در تهیه داروهای لازم نیز با مشکل مواجه هستند.

کبیری تصریح کرد: با توجه به روند صعودی آمار دانش‌آموزان استثنایی استان قم کمبود فضای آموزشی نیز احساس می‌شود به همین دلیل ضروری است خیرین مدرسه ساز همانگونه که در گذشته کمک‌های زیادی به اداره آموزش و پرورش استثنایی قم کرده‌اند در شرایط کنونی نیز اقدامات لازم را انجام دهند.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان قم با بیان اینکه در بحث نیروی انسانی نیز مشکلاتی در استان قم وجود دارد، گفت: پیگیری‌های لازم از سوی اداره آموزش و پرورش استثنایی قم انجام شده است و امیدواریم مسئولین امر این مسئله را مورد توجه جدی قرار دهند.

وی با تاکید بر لزوم اطلاع‌رسانی صحیح و جامعه در زمینه کودکان استثنایی افزود: توصیه ما به اولیا دانش آموزان کم توان این است که با مراجعه به اداره آموزش و پرورش استثنایی به وضعیت تحصیلی فرزندان خود رسیدگی کنند و در این زمینه کارشناسان این مرکز آماده ارائه هرگونه مشاوره به خانواده‌ها هستند.

انتهای پیام/۱۱۰
https://qomnews.ir/vdca.unuk49neu5k14.html
نام شما
آدرس ايميل شما

مهیار محمدی
از اطلاع رسانی ممنونیم