سه شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۳۶
کد مطلب : 23543

قم در جرگه شهرهای با فشار خون بالا

قم نيوز : قم نیوز: در تحقیقی که به صورت خوشه‌گیری صورت گرفت مشخص شد میزان فشار خون در آقایان 22 درصد و در خانم‌ها 18 درصد است با این اوصاف قم در جرگه شهرهایی قرار دارد که فشار خون بالا دارند.
قم در جرگه شهرهای با فشار خون بالا
به گزارش قم نیوز، فشارخون از بیماری‌های مهلکی است که روز به روز در حال افزایش است و کارش را خوب انجام می‌دهد بی سر و صدا آدمی را از پای در می‌آورد و زندگی را ناممکن می‌سازد.

همه افراد فشار خون دارند زیرا خون برای گردش موثر در عروق بدن نیازمند نیرویی است تا آن را به نقاط مختلف بدن ‌برساند و فشار خون زمانی بیماری تلقی می‌شود که میزان آن افزایش پیدا کند.

فشار خون بالا یکی از ۱۰ خطر اول سلامتی در سراسر دنیا محسوب می‌شود و سالانه مرگ ۷ میلیون نفر را به همراه دارد. اگر بخواهیم تعریفی از فشار خون داشته باشیم بهتر است بگوییم که سرخرگ‌ها خون را از قلب به نقاط دیگر بدن می‌رساند و برای آن که خون بتواند در این عروق به جریان درآید به فشار مناسبی نیاز دارد، این فشار جریان خون در سرخرگ‌های بدن، بر اثر فشاری که در هر انقباض عضله قلب در اثر برخورد خون به دیواره سرخرگ وارد می‌شود به وجود می‌آید.

هنگامی که سرخرگ‌های بزرگ، قابلیت ارتجاع و استحکام طبیعی خود را از دست بدهند و عروق کوچک باریکتر شوند، فشار خون بالا می‌رود.

بالاترین میزان فشار خون «فشار سیستولیک» است همان فشاری که به هنگام انقباض ماهیچه قلب موجب می‌شود خون از قلب به سایر نقاط بدن برسد. کمترین میزان فشار خون نیز «فشار دیاستولیک» است که فشار بین ضربان‌های قلب محسوب می‌شود و مربوط به زمانی است که قلب در حالت استراحت به سر می‌برد.

اکثر افراد مبتلا به فشار خون از بیماری خود مطلع نیستند و زمانی از وجود آن آگاه می‌شوند که پزشک فشار خون آنها را اندازه می‌گیرد یا دچار عوارضی ناشی از آن می‌شوند برای مثال با سکته مغزی یا قلبی و یا کاهش بینایی متوجه می‌شوند که فشار خون آنها بالا بوده و سال‌ها از وجود آن بی خبر بوده‌اند.

مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیردار و غیر واگیر مرکز بهداشت استان قم می‌گوید: فشار خون در صورتی که بالاتر از حد نرمال باشد خطرناک است.

در سنین و جنسیت مختلف میزان فشار خون متفاوت است؛ طبق گفته محمد نیک‌پور آقایان در ۳۰ سالگی بیشتر به فشار خون دچار می‌شوند، اما در خانم‌ها این بیماری در سنین بین ۶۰ تا ۶۵ سالگی شایع‌تر است.

وی با بیان اینکه فشار خون دو حالت دارد می‌گوید: در حالت نخست فشار خون علت و زمینه خاصی ندارد، اما حالت ثانویه زمینه یا عللی از جمله عوامل ژنتیکی، محیطی(مانند میزان مصرف نمک، چاقی، الکل و...) در آن تاثیر دارد.

مصرف نمک در غذاها یکی از عواملی است که نقش موثری در فشار خون بالا دارد، مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیردار و غیر واگیر مرکز بهداشت استان قم معتقد است: ۶۰ درصد افرادی که نمک زیاد مصرف می‌کنند در صورت مصرف کم آن می‌توانند فشار خون خود را کنترل کنند.

البته مصرف زیاد نمک برای سلامتی ضرر دارد، نیک‌پور می‌گوید: اگر نمک به میزان کافی مصرف شود و در حین غذا نیز جایی در سفره‌ها نداشته باشد گامی اساسی در کاهش فشار خون برداشته شده است.

در واقع بهترین زمان برای استفاده از نمک به هنگام طبخ آن است، در هر صورت همه افراد بالاخص افرادی که مشکلاتی از جمله دیابت، چربی خون بالا و چاقی دارند بیشتر در معرض فشار خون بالا قرار دارند.

وی می‌افزاید: بیماری‌های کلیوی، قلبی، سکته مغزی و.. نیز از جمله عوارض این بیماری است.

همان‌گونه که ذکر شد اکثر افراد فشار خون دارند، اما آنچه اهمیت دارد فشار خون بالا است. مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیردار و غیر واگیر مرکز بهداشت استان قم خاطرنشان می‌کند: برخی افراد تنها با یک بار مراجعه و گرفتن فشار به داشتن فشار خون بالا بسنده می‌کنند.

نیک‌پور می‌افزاید: برای تشخیص این بیماری لازم است افراد چند بار این کار را انجام دهند و هر بار نیز با آرامش و بدون استرس و انجام کار سنگین فشار خود را اندازه بگیرند و در صورتی که میزان فشار بالاتر از حد مجاز باشد می‌توان گفت فرد فشار خون بالا دارد و باید دنبال درمان باشد.

سردردهای شدید صبحگاهی، وز وز گوش، اختلال در کلیه‌ها که موجب نارسایی می‌شود از عوارضی است که با مشاهده آنها فرد به داشتن فشار خون بالای خود پی می‌برد.

مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیردار و غیر واگیر مرکز بهداشت استان قم به تعداد افراد مبتلا به فشار خون در استان قم اشاره و بیان می‌کند: بر اساس غربال‌گری‌هایی که در سال‌های ۸۵ تا ۸۸ صورت گرفت ۱۷.۶ درصد جمعیت شهری و ۱۶.۲۸ درصد جمعیت روستایی استان قم دارای فشار خون بالا هستند.

نیک‌پور می‌افزاید: در سال ۹۰ نیز تحقیقی به صورت خوشه‌گیری صورت گرفت که نشان داد میزان فشار خون در آقایان ۲۲ درصد و در خانم‌ها ۱۸ درصد است با این اوصاف قم در جرگه شهرهایی قرار دارد که فشار خون بالا دارند.

وی چاقی را یکی دیگر از مهم‌ترین علل فشار خون عنوان می‌کند و یادآور می‌شود: از نظر چاقی نیز نسبت به میانگین کشوری بالا هستیم این معضل در میان آقایان ۱۶ درصد و در میان خانم‌ها ۲۶ درصد است و این میزان ۱۰ درصد بالاتر از میانگین کشوری است.

داشتن رژیم غذایی با فیبر بالا، تحرک جسمانی، کاهش مصرف دخانیات، کاهش استفاده از روغن‌های جامد، ورزش روزانه یا هفتگی، استفاده از سبزیجات و میوه‌جات و کاهش و کنترل وزن از جمله اقداماتی است که می‌تواند برای جلوگیری از افزایش فشار خون موثر باشد.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdcgwn9x.ak9wt4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما