دوشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۴۰
کد مطلب : 23683

چالش نشریات استان قم خبرهای ارگانی و سازمانی است

قم نيوز : قم نیوز: معاون مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم مشکل معیشت خبرنگاران که موجب می‌شود رسانه‌ها به خبرهای سازمانی و ارگانی روی بیاورند را یکی از بزرگ‌ترین مشکلات مطبوعات در قم دانست.
چالش نشریات استان قم خبرهای ارگانی و سازمانی است
به گزارش قم نیوز، بیان تفاوت میان کار فرهنگی و کار تبلیغی یکی از مهم‌ترین موضوعاتی بود که در جلسه صبح یکشنبه اعضای شورای شهر و سکانداران عرصه فرهنگ در استان قم مطرح شد.

حامد حجتی، معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی که خود هنرمند و صاحب نظر عرصه فرهنگ است، در ابتدای سخنانش وقتی درباره اهمیت پیگیری امور فرهنگی توسط شهرداری و شورای شهر صحبت می‌کرد، این موضوع مهم را تذکر داد.

وی با اشاره به تفاوت مسایل فرهنگی و تبلیغی گفت: حوزه فرهنگ حوزه تأثیر بر ناخودآگاه انسان‌ها است و با کار تبلیغاتی فرق دارد. کار تبلیغاتی بر خود آگاه انسان‌ها تأثیر می‌گذارد و مبتنی بر تکرار است.

معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم تفاوت کار تبلیغی و کار فرهنگی را تفاوت میان تأثیر بر سطح و عمق دانست. تفاوتی که موجب می‌شود کار فرهنگی نیاز به برنامه‌ریزی دقیق‌تر و توجه بیشتر داشته باشد.

وی با اشاره به وجود سه اولویت اصلی در ساماندهی به امور فرهنگی در شهر قم ادامه داد: اولویت اول توجه ویژه در حوزه مخاطب به خانواده‌ها است. یعنی مخاطب اصلی برنامه‌ها خانواده‌ها هستند.

حجتی اظهار داشت: نکته دیگر توجه به فرهنگ عمومی است. دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی بسیار فعال شده و بنا است در حوزه فرهنگ عمومی کارهای خوبی انجام دهد که شهرداری و شورای شهر هم در این زمینه می‌توانند بسیار به ما کمک کنند.

وی گفت: سومین اولویت فضای مجازی است که در این بخش نسبت به جایگاه شهر قم و نیازهایی که وجود دارد، بسیار عقب هستیم.

تدوین ۹۲ برنامه فرهنگی برای سال جاری

معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم ادامه داد: برای سال ۹۳ به ۹۲ برنامه رسیدیم که به ارگان‌های مختلف ارائه دادیم. از نظر ما اتفاقات فرهنگی استان باید ذیل این برنامه‌ها سامان پیدا کند.

وی افزود: اداره کل فرهنگ و ارشاد ممکن است بتواند ۳۰ درصد این برنامه‌ها را انجام دهد و دیگر دستگاه‌ها نیز باید به ما کمک کنند.

وی خطاب به اعضای شورا گفت: بخشی از کار را که نزدیک به اهداف شورای شهر و شهرداری است را از میان این برنامه‌ها استخراج کرده و تلاش کنید اقدامات فرهنگی در این راستا باشد. اگر هم‌افزایی خوبی وجود داشته باشد توان اجرای این برنامه‌ها را داریم اما اگر شهرداری خودش هم بتواند اجرا کند ما استقبال می‌کنیم.

حجتی تاکید کرد: در حوزه کارشناسی هم اگر نیاز به کمکی وجود داشته باشد، تلاش خود را خواهیم داشت.

نیاز به محله محوری در نشریات

علی مسگری، معاون اداری مالی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم یکی دیگر از کسانی بود که در این جلسه به بیان دغدغه‌های این دستگاه فرهنگی پرداخت.

وی از شورا خواست که در محدوده بلوار پیامبر اعظم، زمینی در حد ۲ هکتار به اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تحویل داده شود تا این دستگاه مجتمع فرهنگی و مجموعه اداری خود را در آن محدوده بسازد.

مهدی توکلیان، معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی این اداره هم با اشاره به اینکه در خوشبینانه ترین حالت تیراژ مطبوعات ما یک میلیون نسخه است گفت: از آن سو ۷ میلیارد مشترک تلفن همراه در کشورهای جهان وجود دارد از این رو باید به کار در این عرصه نگاه ویژه‌ای داشت.

وی با اشاره به کمبود نشریات استانی و مشکلات مالی این نشریات اظهار داشت: بیش از هر چیز نیاز به نشریه محلی داریم که محله محوری و مردم محوری را در دستور کار خود قرار بدهد و شهرداری باید در این زمینه کمک کند.

معاون مطبوعاتی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان افزود: یک سری اتفاقات و نیازمندی‌ها در حوزه استان قم داریم به این دلیل است که قم نماد تفکر شیعه است و باید کار فراملی در این شهر انجام شود. قم نماد تفکر شیعه است. رویدادهای بین‌المللی باید در قم رقم بخورد که این با بضاعت مالی ارشاد این ممکن نیست.

وی خاطرنشان کرد: دغدغه دیگر این است که بحث اطلاع‌رسانی در استان قم گرفتار یک نوع پراکندگی است. شورای عالی اطلاع رسانی قرار است در قم ایجاد شود تا به وسیله آن بشود از این پراکندگی جلوگیری کرد.

رسانه‌ها فقط به دنبال جنجال هستند

از میان اعضای شورای شهر مصطفی ملایی به دلیل نگاه فرهنگی و سوابق کاری در حوزه علوم انسانی پیش از همه به اظهار نظر پرداخت.

وی با اشاره به اینکه شهر قم ظرفیت‌هایی دارد و این شهر را به عنوان پایگاه تفکر شیعی می‌شناسند گفت: از طرف دیگر ۶ هزار شهید از این شهر تقدیم انقلاب شده است.

وی ادامه داد: خواهش ما این است که ارشاد قم باید نقش پدرانه در سطح کشور باید ایفا کند. امروزه مباحثی مانند فضای مجازی، ماهواره، حجاب و .... در سطح کشور مطرح می‌شود و قم باید در این زمینه کار خاص و ویژه انجام داده باشد.

وی با اشاره به اهمیت تشکیل شبکه فرهنگی گفت: صادرات محصولات فرهنگی موضوع دیگری است که باید به آن توجه کرد.

نعمت‌الله عواطف دیگر عضو شورای شهر بود که موضوع نظارت بر رسانه‌ها را مطرح کرد. وی با اشاره به اینکه رسانه‌ها در قم بیشتر به دنبال التهاب هستند، خواستار ارائه گزارش عملکرد از فعالیت‌های نظارتی ارشاد در این حوزه شد.

مهدی توکلیان در پاسخ به وی با اشاره به اینکه نظارت مستمر بر حوزه کار رسانه‌ها در قم وجود دارد ابراز داشت: اگر رسانه‌ای خلاف قانون انجام دهد حتماً با او برخورد خواهیم داشت. وی مشکل بزرگ‌تر اصحاب رسانه را مشکلات معیشتی دانست که موجب می‌شود تیتر و قلم خود را به مدیران و سازمان‌ها بفروشند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان قم نیز در ادامه با اشاره به مشکلاتی که در گذشته میان این اداره و دیگر نهادها وجود داشت خاطرنشان کرد: اداره کل ارشاد در گذشته خودش را رقیب شهرداری یا سازمان تبلیغات و دیگر نهادها می‌دانست. در حالی که دستگاهی مانند سازمان تبلیغات اسلامی نیز مأموریت مشخصی دارد و حتی ما باید نظارت بر کارهایشان داشته باشیم.

وی ادامه داد: ما بازوی فرهنگی دولت در استان هستیم و باید موضع حمایتی و هدایتی خود را حفظ کنیم. اصلاً ما نباید مجری باشیم. ارشاد باید دستگاه‌های دیگر را تشویق کند و محتوا بدهد تا فعالیت‌های فرهنگی شکل بگیرد.

حجت‌الاسلام عبدالرضا ایزدپناه با اشاره به اینکه لفظ اداره‌کل یعنی کار ستادی و نظارتی ادامه داد: ما لازم نیست حضور بصری در استان داشته باشیم بلکه فقط باید حمایت و پشتیبانی انجام دهیم تا دستگاه‌هایی مانند شهرداری اقدامات خوب فرهنگی انجام دهند.

سهم ۱۰ درصدی استان قم در بازار نشر کشور

مسئله کتاب و بازار نشر دیگر مسئله‌ای بود که در این جلسه به آن توجه شد. مدیر اداره شهرستان قم با اشاره به اینکه محور اصلی فرهنگ کتاب است گفت: هر کاری قرار است برای بخش‌های دیگر هم انجام شود، باید بر اساس کتاب باشد. اگر می‌خواهیم فیلم خوب داشته باشیم باید کتاب‌های ارزشمند وجود داشته باشد.

وی با اشاره به رتبه اول استان قم در حوزه نشر به نسبت جمعیت خاطرنشان کرد: قم ۱۰ درصد نشر کشور را به عهده دارد.

حجت‌الاسلام سید کاظم شمس با اشاره به ساخت مجتمع ناشران توسط شهرداری ادامه داد: قرار بود این به صورت مجموعه واحد باشد نه تکرار پاساژ قدس. می‌شود کتاب‌ها را به صورت موضوعی گردآوری کرد. ما احتیاج داریم مجتمعی داشته باشیم که تازه‌های کتاب را به مردم و زائران ارائه دهد و ایده‌ای نو برای نمایش دادن کتاب‌ها و جذب زائران داشته باشد.
انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdcbf0b5.rhbfwpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما