پنجشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۰ ساعت ۱۵:۵۷
کد مطلب : 2386
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه:

دعا برای ظهور در صدر دعاهای شیعیان قرار گیرد

قم نيوز : قم نیوز: عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: لازم است که شیعیان دعا برای فرج حضرت ولیعصر(عج) را به ویژه در زمان‌هایی که امید بیشتری به استجابت می‌رود، در صدر دعاهای خود قرار دهند.
دعا برای ظهور در صدر دعاهای شیعیان قرار گیرد
به گزارش قم نیوز، حجت‌الاسلام محمود رجبی اظهار کرد: از آیات قرآن استفاده می‌شود که همه ادیان الهی نقش و جایگاه ویژه‌ای برای دعا قائل شده‌اند و پیامبران نیز علاوه بر دعا در حق امت خود آنان را به تضرع در درگاه الهی فرا می‌خواندند.

وی افزود: انبیای الهی از امت خود می‌خواستند که دعا را سرلوحه کارهای خویش قرار دهند و در قرآن نیز این مطلب با نحو گلایه‌آمیزی مورد تاکید قرار گرفته است که چرا امت‌های گرفتار عذاب به درگاه خداوند دعا نمی‌کردند که مورد بخشش قرار گیرند در صورتی که انجام این کار برای آنها مانند قوم حضرت یونس(ع) نجات بخش بود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: دعا و نیایش در همه ادیان به ویژه ادیان توحیدی وجود داشته و کسانی که از این عامل معنوی بهره نمی‌گرفتند دچار خسران و ضررهای قابل توجه می‌شدند.

وی یکی از وظایف شیعیان در دوره غیبت را دعا برای ظهور امام زمان(عج) دانست و تاکید کرد: این امر نه تنها یک تکلیف شرعی برای شیعیان است بلکه یک وظیفه انسانی نیز تلقی می‌شود، زیرا طبق روایات، حضرت ولی عصر(عج) در همه حال به یاد شیعیان بوده و برای آنها در مشکلات دعا می‌کند بنابراین اقتضای انسانیت و عدالت این است که شیعیان نیز به یاد ایشان بوده و دعا برای سلامتی آن حضرت و تعجیل در فرج را فراموش نکنند.

رجبی با بیان اینکه ظهور امام زمان(عج) یکی از خواسته‌های مهم خود آن حضرت است، گفت: آن حضرت برای فرج خود به درگاه الهی دعا می‌کند و در برخی روایات آمده است که آن حضرت شب قبل از ظهور را تا سحرگاه در کنار کعبه به دعا مشغول خواهد بود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: شیعیان باید در مواقعی که امید بیشتری به استجابت دعا می‌رود و در روایات اسلامی به آنها اشاره شده دعا برای فرج را مد نظر داشته و در واقع دعا برای تعجیل در ظهور باید در صدر دعاهای شیعیان قرار داشته باشد.

وی با اشاره به پیروزی انقلاب اسلامی و احیای دین و معنویت در مسائل اجتماعی و سیاسی ابراز کرد: دشمنان اسلام و معنویت از این امر خشمگین هستند زیرا وجود دین در صحنه و روحیه جهاد و شهادت از استکبار و استعمار دیگر ملت‌ها جلوگیری می‌کند.

رجبی گفت: دشمنان هزینه‌های زیادی برای مبارزه با مکتب والای اسلام و حقیقت انکارناپذیر مهدویت متقبل می‌شوند و در شرایط کنونی تمام نیروها و امکانات خود را برای مبارزه با فرهنگ ناب ظهور و مهدویت بسیج کرده‌اند.

قائم مقام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه پیروزی انقلاب اسلامی احتمالا یکی از علائم نزدیک شدن ظهور است، افزود: در چنین شرایطی که نوید نزدیکی ظهور وجود دارد یکی از مهم‌ترین عوامل امید بخش، دعا برای تعجیل در فرج است.

وی تصریح کرد: ملت‌های مستضعف جهان به ویژه پیروان ادیان الهی هم اکنون زیر فشار جنایات و توطئه‌های دشمنان معنویت قرار دارند و تنها کسی که می‌تواند نجات بخش آنها باشد منجی حقیقی بشریت، یعنی حضرت ولی عصر(عج) است.

رجبی با اشاره به ناامیدی غیر مسلمانان از مکتب‌های مادی گفت: این امر موجب شده که آنها علیه نظام‌های استعماری و استکباری که هویتی پوشالی دارند قیام کنند و در چنین شرایطی دعا برای ظهور تاثیر بسزایی خواهد داشت.

وی در ارتباط با دعای دسته جمعی مردم برای تعجیل در فرج امام زمان(عج) اظهار کرد: همانگونه که در اسلام برخی عبادات به صورت دسته جمعی دارای ثواب بیشتری هستند تعابیری نیز در خصوص دعای دسته جمعی وجود دارد و به این امر توصیه‌های فراوانی شده است.

وی حضور افراد در جمع دیگران را موجب شکوه و عظمت امت اسلامی دانست و ادامه داد: حضور برخی افراد متقی و صالح در میان دیگران نیز یکی دیگر از نکات مثبت دعای دسته جمعی است و امید است که اثر دعای آنان شامل دیگران نیز بشود.

انتهای پیام/۱۱۰
https://qomnews.ir/vdca.anuk49nei5k14.html
نام شما
آدرس ايميل شما