کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نیازمند حوزه‌ای جهان‌اندیش هستیم

خبرگزاری فارس , 12 خرداد 1393 ساعت 12:27

قم نیوز: مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه با وجود اقدامات بسیار ارزشمند، نسبت به مباحث علمی، اخلاقی و تحول در حوزه حقیقتا کار در خور حوزه انجام نگرفته است گفت: نیازمند حوزه‌ای جهان‌اندیش هستیم.


به گزارش قم نیوز، آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری صبح امروز در اجلاسیه اساتید رشته‌های تخصصی حوزه‌های علمیه که در سالن همایش‌های مدرسه عالی دارالشفاء برگزار شد اظهار کرد: اساتید نقش برجسته‌ای در پرورش شاگردان فاخر، ارزشمند و تاثیرگذار دارند.

وی افزود: شرایط امروز ما و جهان بسیار استثنائی است؛ دوستان ما و متدینان نسبت به حرکت حوزه و اساتید حوزوی و نیز طلاب و مراجع تقلید آینده‌ روشنی را پیش‌بینی می‌کنند و به آن دل بسته‌اند و احساس می‌کنند حوزه‌ها روز به روز توانمندی‌های خود را به منصه ظهور می‌رساند و به برکت حضور عالمانه اساتید، در رابطه با تعلیم و تعلم حوزه و اداره آنها، به آنچه مورد انتظار است خواهیم رسید.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه حوزه مطلوب آن است که علاوه بر سر و سامان دادن به خودش به نیازمندی‌های جامعه هم می‌نگرد و متناسب با آنها و گروه‌های هدف پاسخگوست عنوان داشت: این روحانیت، حوزه و علما هستند که بسترساز ظهور امام عصر(عج) خواهند بود.

وی ادامه داد: دشمنان ما هم با تمام وجود به صحنه آمده‌اند و همین مختصر کاری که حوزه در ابعاد مختلف بر می‌دارد را رصد می‌کنند و ده‌ها برابر آن و با تبلیغات پرطمطراق در فضای مجازی و فیزیکی، سعی در خنثی کردن فعالیت متدینان دارند یعنی تقابلی شدید به ویژه در فضای مجازی وجود دارد.

حسینی بوشهری با بیان اینکه نشان دادن چهره‌ای خشن به نام اسلام و سکولاریزه کردن دین از سوی دشمنان در دستور کار است گفت: گاهی اوقات هم سخنانی از سوی خودی‌ها مطرح می‌شود که انتظار آن نمی‌رود و این فضا برای حوزه‌ها خطرآفرین است و امکان دارد در یک بازه زمانی کوتاه تمام داشته‌هایمان را از بین ببرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری حوزه‌های علمیه را خاستگاه نظام اسلامی و پایگاه دین دانست و تصریح کرد: در این حوزه باید نیروهایی تربیت شوند که هم در حوزه تاثیرگذار باشند و هم بتوانند فعالیت دشمنان را خنثی کنند.

وی بیان داشت: سوال نخست این است که در مرحله اول چه کارهایی انجام داده‌ایم و آیا فعالیت صرف در این زمینه انجام وظایف روحانیت را شامل می‌شود یا خیر؟

حسینی بوشهری گفت: اقدامات انجام شده فراوان هستند و سدهایی محکم در برابر سیلاب‌های دشمنان ایجاد شده ولی در عین حال نسبت به مباحث علمی، اخلاقی و تحول در حوزه حقیقتا کار در خور حوزه انجام نگرفته است؛ بنا بوده جهان‌اندیش باشیم ولی در خوداندیشی دچار مشکل هستیم؛ آیا فقیه برای همه عرصه‌ها تربیت شده است؟

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور به کتب درسی و محتوای آنها در حوزه اشاره کرد و افزود: رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید بارها این مسئله را مطرح کرده‌اند که آیا می‌توانید کتاب‌هایی را برای کتب فعلی جایگزین کنید یا نه؟ و آیا کسانی را داریم که بتوانند محتوای گذشته را در عین تحول و روان‌نویسی که پاسخگوی نیازهای امروز باشد در قالب کتابی جدید گرد آورند؟

وی با تاکید بر شناسایی کارشناسانه و آسیب‌شناسی صحیح در بحث آموزش حوزه به ویژه در رشته‌های تخصصی عنوان داشت: باید دید آیا آموزش‌های واقعا تخصصی یا عمومی در مراکز به طلاب داده می‌شود یا خیر؟

حسینی بوشهری با بیان اینکه از مسئولان مراکز تخصصی و موسسات آموزش عالی حوزوی می‌خواهیم با همکاری اساتید راهکارهای رسیدن به وضعیت مطلوب را بیابند گفت: سوال دیگری که مطرح می‌شود این است که آیا باید به الگوهای برتر برسیم و سپس به گسترش مراکز تخصصی بپردازیم یا اینکه ابتدا توسعه را در دستور کار قرار دهیم.

معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به تربیت صحیح شاگرد به عنوان یکی دیگر از مهمترین وظایف اساتید اشاره کرد و گفت: همانطور که مراجع تقلید نسبت به اساتید فعلی دغدغه داشتند و برایشان زحمت کشیده‌اند و دعا کرده‌اند، شما هم باید در پرورش شاگردان امروز و اساتید فردا به ویژه در رشته‌های تخصصی همت بگمارید ضمن اینکه بی‌توجهی طلاب به حضور در کلاس‌ها و دغدغه این امر را نداشتن موجب ضرر و ضربه خواهد شد.

وی افزود: اساتید باید روح پرسشگری را در کلاس‌های درس تقویت کنند تا عالمانی برجسته در آینده تربیت شوند.

انتهای پیام/126


کد مطلب: 23991

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/23991/نیازمند-حوزه-ای-جهان-اندیش-هستیم

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir