کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مشروح مناظره سلیمی نمین و زیباکلام؛

سلیمی‌نمین: با دموکراسی آمریکایی یک نفر با حداقل آرا رئیس جمهور می‌شود

خبرگزاری فارس , 20 آذر 1390 ساعت 15:30

قم نیوز: پردیس قم دانشگاه تهران شاهد مناظره سلیمی نمین و زیباکلام در موضوع بیداری اسلامی بود که این مناظره البته حاشیه‌های هم در پی داشت.


به گزارش قم نیوز، صادق زیباکلام در مناظره با عباس سلیمی‌نمین که با موضوع بیداری اسلامی در پردیس قم دانشگاه تهران برگزار شد با بیان اینکه حکومت دموکراسی باید دارای سه شرط باشد، اظهار کرد: شرط نخست این است که عزل و نصب در این حکومت به ‌دست مردم باشد، شرط دوم این است که قدرت در این حکومت بر مبنای قانون بوده و سومین شرط این است که مسئولان حکومت پاسخگو باشند.

وی با اشاره به تظاهرات مردم مصر در میدان التحریر، اسلامی بودن این حرکت‌ها را قابل بحث دانست و گفت: شما اقامه نماز جماعت در راهپیمایی‌های مردم مصر را علامت این می‌گیرید که می‌خواهند حکومت شرعی و ضد غربی داشته باشند در حالی که اسلامی بودن این حرکت‌ها قابل بحث است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه خیزش ملت عرب بر سر این است که حق انتخاب آزاد داشته باشند، بیان کرد: ملت‌های مصر و تونس حق انتخاب نداشتند همانگونه که در برخی کشورهای دیگر عربی نیز این حق انتخاب برای مردم وجود ندارد.

وی گذری به خیزش مردم ایران در سال ۵۷ کرد و معتقد است که اسلامی برای انقلاب ایران در سال ۵۷ به معنای نبود شاه بود، یعنی آزادی سیاسی اما در کشورهای مصر و تونس و ... تا قبل از به راه افتادن این نهضت‌ها آزادی وجود نداشت و تنها جایی که این آزادی می‌توانست شکل بگیرد در حسینیه‌ها و نماز جماعت‌ها بود.

به گفته وی در دوران انقلاب اسلامی شعار اصلی مردم استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی بود ولی قطعا اگر ما در سال ۵۷ می‌بودیم، می‌گفتیم که این مردم دموکراسی نمی‌خواهند بلکه حکومت اسلامی می‌خواهند.

کسانی که ‌علیه رژیم پهلوی به‌پا خاسته بودند بین حکومت اسلامی و خواسته‌های آزادی‌طلبانه هیچ تضادی نمی‌دیدند و آنچه که امروز در جهان عرب رخ داده‌ نیز در همین راستا شکل گرفته است.

زیبا‌کلام گفت: زمانی که اسلام‌گرایان در جهان عرب به پیروزی می‌رسند به آن معنا نیست که برخی‌ها قصد دارند اینگونه القا کنند که تحولات عربی برای آزادی بیان نیست و ملت‌ها می‌خواهند نظام سرمایه‌داری و آمریکا را براندازند.

زیباکلام در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان که چطور این حرکت‌ها را ضد‌اسرائیلی نمی‌بینید، گفت: من منکر آن نیستم که عواطف و احساسات ضد‌اسرائیلی در جهان عرب وجود ندارد بلکه عقیده دارم حرکت و انگیزه خیزش آنها مقابله با اسرائیل نیست بلکه به دست آوردن آزادی‌های دموکراتیک است.

وی در مورد مخالفت ملت مصر با معاهده کمپ دیوید، آن را به دلیل عدم اجرای تعهد اسرائیلی‌ها در مورد به وجود آمدن دولت مستقل فلسطین دانست و تاکید کرد: بحثی که توسط اسلام‌گرایان، لیبرال‌ها و سکولارها مطرح شده است اعتراض به کمپ دیوید است نه به خاطر اینکه کمپ دیوید باید از بین برود و اسرائیل باید نابود شود، بلکه انتقادی که هست این است که آن بخش از کمپ دیوید که متوجه اسرائیل بوده و باید منجر به ایجاد کشور کامل فلسطینی می‌شده، انجام نشده است.

به عقیده زیباکلام هیچ جریان مهمی در تونس و مراکش و مصر نگفته که ما مثل ایران فکر می‌کنیم و باید اسرائیل از بین برود و اگر مخالفتی هم بوده تنها از این رو بوده که باید یک کشور مستقل فلسطینی ایجاد می‌شده است.

وی در برابر سؤال یکی دیگر از دانشجویان در مورد وجود اصل ولایت فقیه در قانون اساسی مدعی شد: زمانی که امام خمینی(ره) در پاریس بود و با توجه به اینکه رژیم شاه داشت از بین می‌رفت این سؤال مطرح شد که ما چه نظامی می‌خواهیم داشته باشیم؟ عده‌ای به دستور امام شروع به نوشتن قانون اساسی کردند ولی این مسئله به تحولات انقلاب خورد و کار آن گروه در پاریس به جایی نرسید تا پس از رفراندوم،‌ امام راحل عده‌ای را مسئول نوشتن قانون اساسی کردند و طی رفت و آمدهای زیادی، آن را با اضافه کردن چند نکته کوچک تائید کردند که البته بحث ولایت فقیه در نسخه اصلی قانون اساسی در آن زمان نبود.

این استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع دموکراسی در نظر سلیمی نمین اشاره کرده و با اعتراض به سخنان وی، بیان کرد: اگر نظامی مدعی دموکراسی است باید یکسری حداقل‌هایی داشته باشند، اما آقای سلیمی نمین اصرار دارند که پیروزی اسلام‌گرایان در مصر و تونس و مراکش به معنای نفی دموکراسی غربی است.

عباس سلیمی ‌نمین که طرف دیگر این مناظره بود، با نقد سخنان زیباکلام در مورد شاخصه‌های دموکراسی اظهار کرد: راجع به دموکراسی مدل‌ها و نظرات مختلفی وجود دارد و بسیاری از اروپائیان معتقدند دموکراسی در آمریکا دموکراسی نیست، چرا که با رای کمتر بر رقیبان خود فائق می‌آیند.

وی ادامه داد: دموکراسی که آقای زیبا‌کلام آن ارائه کرد این است که مردم بتوانند با اکثریت کسی را نصب کنند آن را در بسیاری از الگوهای دموکراسی رایج برتر حتی با این سه شاخص نمی‌توان یافت، چرا که به طور مثال در آمریکا یک نفر با حداقل رای رئیس جمهور می‌شود که موید آن اتفاقات مربوط به انتخاب جرج بوش در انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران عنوان کرد: ما مسلمان‌ها معتقدیم دموکراسی را به نحو اساسی‌تری و مبنایی‌تری در اسلام داریم و می‌توانیم در این مسیر حرکت کنیم‌ و بر این اساس معتقدیم همه آحادی که در فلسطین زندگی می‌کنند نظام حاکم بر فلسطین را تهیه کنند آیا این غیر دموکراتیک است؟

وی در عین حال در پاسخ به زیباکلام که معتقد است باید اسرائیل را از بین برد و حتی یهودیان را محو کنیم، گفت: ما هرگز اعلام نکردیم یهودیان را در اسرائیل بکشیم ما این بحث را مطرح می‌کنیم که راه حل ما برای پایان دادن به مناقشات در فلسطین این است که هر مسلمان، مسیحی و یهودی در آنجا یک حق رای داشته باشد و چرا غرب در برابر این راه حل دموکراتیک می‌ایستد؟

سلیمی نمین در خصوص عقیده ملت مصر و مطالبات آنها در جریان این خیزش‌ها گفت: ملت مصر از این ناراحت هستند که آن ادعایی که غرب در مورد آوردن دموکراسی به منطقه سال‌هاست مطرح می‌کند، چرا در مورد اسرائیل مقاومت می‌کند؟

وی معتقد است اینکه مصری‌ها به دموکراسی غربی رای نمی‌دهند به این دلیل است که متوجه شده‌اند، مرکز تئوریک این نظریه، به دموکراسی رای نداده و پایبند نیست.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران با اشاره به سردرگمی غربی‌ها در جریان این تحولات و خیزش‌ها عنوان کرد: اکنون که خیزش‌های منطقه بلند شده و گریبانگیر غربی‌ها شده، عنوان می‌کنند ما از مبارک حمایت نمی‌کنیم اما مگر مبارک می‌توانست یک سال بدون حمایت غرب حکومت کند ‌یا الان اگر حمایت آمریکا از رژیم بحرین و یمن برداشته شود آیا این حکومت‌ها می‌توانند در برابر مطالبات و خواسته‌های وسیع ملت بایستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد موضع اسلامی اردوغان و رویکرد مبارزه با اسرائیل بیان کرد: مردم ترکیه وجود اسرائیل را مساوی نفی هویت خود می‌دانند و به همین دلیل اردوغان چنین موضعی را اتخاذ کرده است.

سلیمی‌نمین تصریح کرد: کسانی که اسرائیل را در منطقه تاسیس کردند علت این اقدام را ایجاد تمدن غربی در دل دنیای اسلام عنوان می‌کنند و علت تنفر ملت‌ها از اسرائیل نیز نفی هویت خود به دنبال وجود اسرائیل است.

وی بیان کرد: امروز تمام نمادهای ضد اسلامی در ترکیه برداشته می‌شود و دولت این کشور به دلیل مطالبات و خواسته‌های مردم خود، گام‌های بیشتری به سوی اسلام برداشته و حتی محدودیت‌های مربوط به حجاب را لغو کرده است.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران تاکید کرد: در ترکیه هرگز به سمت سکولاریسم گام بر نمی‌داریم بلکه به خاطر مطالبات و خواسته‌های مردم به سمت اسلام گرایش پیدا کرده‌اند.

وی با بیان اینکه مسائل منطقه را نباید لوث کرد، ادامه داد: رای مردم نماد بارزی از دموکراسی است و به همین دلیل است که دموکراسی غربی با وجود تبلیغات فراوان در مصر و اردن رای نمی‌آورد؛ ملت مصر با دموکراسی غربی زیسته و آن را درک کرده و به همین دلیل است که مجدد به آن رای نمی‌دهد.

اعتراض شدید سلیمی‌نمین به سخنان زیباکلام
اعتراض شدید سلیمی نمین به سخنان زیباکلام در این رابطه که او را شایسته بحث تئوریک نمی‌داند از حاشیه‌های جالب توجه این مناظره بود.

سلیمی‌نمین در اعتراض خود که آن را تذکر آیین‌نامه‌ای عنوان کرد، گفت: در مناظره باید بحث علمی کنیم و این شیوه‌ها را شایسته بحث علمی در دانشگاه‌ها نمی‌بینم.

وی ادامه داد: این توهین را که مرا شایسته بحث تئوریک نمی‌داند شیوه‌های تحقیر و فرار از بحث علمی است و البته شیوه مسخره کردن و اعلام اینکه در جایگاهی نیستم که با من بحث تئوریک کند، شیوه متروکی است.

این سخنان با اعتراض گروهی از دانشجویان و تشویق گروهی دیگر همراه بود.

انتهای پیام/۱۱۰


کد مطلب: 2501

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/2501/سلیمی-نمین-دموکراسی-آمریکایی-یک-نفر-حداقل-آرا-رئیس-جمهور-می-شود

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir