دوشنبه ۱۶ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۳۰
کد مطلب : 25142

برپایی کارگاه آموزش صحافی قرآن و کتب خطی و قدیمی

قم نيوز : قم نیوز:‌ از بخش‌های آموزشی دومین نمایشگاه قرآن و عترت قم برپایی کارگاه آموزش صحافی است که توسط استاد سید یوسف حسنی برگزار می‌شود.
برپایی کارگاه آموزش صحافی قرآن و کتب خطی و قدیمی
به گزارش قم نیوز به نقل از ستاد خبری دومین نمایشگاه قرآن و عترت استان قم، استاد سید یوسف حسنی که خود را دکتر کتاب می‌نامد با اشاره به اینکه کاغذ نیز مانند سایر اشیاء در دراز مدت به حالت اولیه خود برگشته و خاک می‌شود اظهار داشت: ما کتب و اسنادی را در اختیار داریم که باید سال‌ها از آنها در برابر خطرات بیولوژیکی، فیزیکی، شیمیایی و خطرات غیرمترقبه حفاظت کنیم و این کار نیاز به دانش و تخصص کافی دارد تا کتب و اسناد باارزشمان از بین نرود.

وی با اشاره به اینکه ارزش هر کتاب به تاریخ آن بستگی دارد گفت: کتاب هویت و فرهنگ و تاریخ هر کشوری است و به همین دلیل است که می‌بینیم در تاریخ جنگاوران به هر سرزمینی که حمله کردند ابتدا کتابخانه‌های آن را غارت کرده و به آتش کشیدند. آنها از سرباز دشمن نمی‌ترسیدند، ولی از کتاب که شناسنامه تاریخی آن کشور و فرهنگ سازاست می‌ترسیدند و آن را از بین می‌بردند.

حسنی با اشاره به اینکه برخی گروه‌ها اقدام به خرید کتب خطی و قدیمی اسلامی و شیعی کرده و آن‌ها را از بین می‌برند عنوان کرد: این کار به خاطر از بین بردن اسناد اسلامی است تا ما سندی برای اثبات حقانیت اسلام و تشیع نداشته باشیم و از این رو حفظ و نگهداری کتب و اسناد قدیمی از اهمیت قابل توجهی برخوردار می‌شود.

این استاد صحافی با اشاره به اینکه کشورهای غربی برای حفظ و نگهداری آثار قدیمی و اسنادشان هزینه‌های سنگینی را متحمل می‌شوند ادامه داد: ولی در کشور ما به این امر با دید تخصصی نگاه نمی‌شود و با انجام کارهایی نادرست خودمان با دست خودمان آثار قدیمی و اسناد ارزشمندی را که باید سال‌ها نگهداری شوند در مدت زمان کمی از بین می‌بریم.

وی خاطرنشان کرد: باید اینگونه کارگاه‌ها و دوره‌ها برای جوانان و مسئولان و نهادهای مختلف برگزار شود تا به اهمیت کار و همچنین کارآفرینی این بخش توجه کنند و خطر از بین رفتن اسناد اسلامی و ملی را با آموزش تخصصی کار به حداقل برسانند.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdcdxf0x.yt0ko6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما