سه شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۴۶
کد مطلب : 25178

فتوای هسته ای رهبر انقلاب، یک اجتهاد معتبر و ریشه دار است

قم نيوز : قم نیوز: قائم مقام موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی( ره) گفت: فتوای رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در مورد تحریم تولید، انباشت و استفاده از سلاح های کشتار جمعی، یک اجتهاد معتبر و ریشه دار در آیات و روایات و مبتنی بر متد دقیق فقهی است.
فتوای هسته ای رهبر انقلاب، یک اجتهاد معتبر و ریشه دار است
به گزارش قم نیوز، حجت الاسلام والمسلمین ˈمحمود رجبیˈ خاطرنشان کرد: چون منابع و متدهای فقاهتی ما متقن، دقیق، عمیق و مشخص است فتاوای صادر شده شخصیت های دینی بر اساس این منابع نیز همیشه بر اساس تکلیف و بدون ذره ای تردید و ترس بوده است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم ادامه داد: فتوای رهبر معظم انقلاب مانند سایر فتاواهای بزرگان دینی برگرفته از متون دینی و روایات معتبر می باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: فتوای رهبر انقلاب اسلامی ایران یک فتوای اصولی است که در گذشته هم چنین فتاوایی بوده است و استفاده از فتوا برای مقابله با تهدیدات فراگیر، همواره مورد عنایت فقه قرار داشته است.

رجبی اظهار داشت: اینکه تصور شود فتوای رهبر انقلاب یک نظریه بی سابقه و یا بدون پیشینه قبلی است خیال باطلی است، هر چند موضوع هسته ای یک مساله و اصطلاح جدید است ولی در دین ما، استفاده از سلاح هایی که همه را با هم مورد حمله قرار می دهد در گذشته هم بطور کلی ممنوع بوده است.

قائم مقام موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی( ره) خاطرنشان کرد: در منطق قرآن کریم، روایات اهل بیت (ع) و سیره بزرگان دینی به کارگیری تسلیحات کشتارجمعی، تولید و انبوه سازی آنها در زرادخانه ها مردود بوده است.

رجبی گفت: دلیل مهم شرعی این رویکرد این است که بر اساس روایات، مسلمانان از اینکه برای مقابله و کشتار دشمن، سم در آب بریزند، بشدت نهی شده اند، این امر در مورد سلاح هسته ای و سایر سلاح های کشتار جمعی نیز صدق می کند و اسلام با همه آنها مخالف است.

وی با اشاره به گستره ویرانی سلاح های کشتار جمعی ادامه داد: همانگونه که سم ریختن در منابع آب سبب از میان رفتن دسته جمعی انسان ها اعم از کودک، پیر و جوان، مجرم و غیر مجرم می شود، استفاده از سلاح های هسته ای و کشتارجمعی نیز چنین حکمی دارد و دارای ویرانی گسترده و تباهی فراگیر است و از نظر اسلام مردود است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: مرور منطق دین، آیات و روایات مربوط به نحوه برخورد با دشمنان و کفار و نیز جنگ های صدر اسلام نشان می دهد که اسلام، حتی در جنگ با دشمنان و کفار نیز قواعد مشخصی دارد و نمی توان برای ضربه زدن به دشمن از هر وسیله ای استفاده کرد.

وی گفت: در متون دینی به مسلمانان تاکید شده است که حتی اگر کفار، امانتی نزد شما گذاشته اند به آن خیانت نکنید.

رجبی خاطرنشان کرد: در منطق دین همواره این توصیه شده است که در مقام مبارزه با دشمن، اگر افراد ناآگاه در جنگ در برابر شما قرار گرفتند و در جریان نبرد درخواست امان کردند باید به او امان دهید.

وی افزود: در قرآن کریم همچنین آماده است که اگر یکی از دشمنان، در جریان جنگ، از شما پناه خواست، به او پناه دهید، حقایق را به او بگویید و بعد از آن، حتی اگر حقانیت شما را نپذیرفت، به او آسیبی نزنید و او را در جایگاه امن رها کنید.

وی ادامه داد: دین و مکتبی که نسبت به نوع برخورد با دشمن این قدر ریزبین است و حکیمانه عمل می کند قطعا نمی تواند اجازه دهد که کل یک جامعه که افراد ناآگاه و فریب خورده در کنار افراد مجرم قرار دارند، با سلاح هسته ای یا کشتارجمعی نابود شود.

وی گفت: استفاده از سلاح هسته ای با مکتب و منطق اسلام سازگار نیست و موارد مشابه آن در روایات اسلامی به شدت نهی شده است.

وی افزود: اگر کسانی توهم می کنند که در مکتب و نظام ما اجازه استفاده از چنین سلاح هایی داده شده است فتوای رهبر انقلاب بالاترین حجت علیه آنهاست و تمام بهانه ها را از دست دشمنان می گیرد.

رجبی گفت: متاسفانه دشمنان به رغم شفافیت و استحکام این فتوا، همچنان حرف های باطل خود را تکرار می کنند که نشان می دهد بیشتر دنبال بهانه جویی هستند و نمی خواهند مسائل حل شود.

وی گفت: در جنگ تحمیلی با وجودی که صدام و همپیمانان او از سلاح شیمیایی علیه ما استفاده می کردند ولی خلبانان ما وقتی می خواستند پلی و یا مکانی را بمباران کنند وقتی یک فرد عادی یا مرکبی در آن مکان حرکت می کرد عملیات خود را به تاخیر می انداختند تا افراد بی گناه کشته نشوند.

وی افزود: این امر نشان می دهد که در مکتب اسلام اقدامات علیه دشمن نیز تابع قواعدی اخلاقی و انسانی است و هر کاری را نمی توان علیه دشمن انجام داد.

رهبر معظم انقلاب در پیامی به ˈنخستین کنفرانس بین المللی خلع سلاح و عدم اشاعهˈ که فروردین ماه ۹۰ با شعار ˈانرژی هسته ای برای همه، سلاح هسته ای برای هیچ کسˈبرگزار شد، تاکید کردند: ˈبه اعتقاد ما افزون بر سلاح هسته ای، دیگر انواع سلاح های کشتار جمعی، نظیر سلاح شیمیایی و سلاح میکروبی نیز تهدیدی جدی علیه بشریت تلقی می شوند. ملت ایران که خود قربانی کاربرد سلاح شیمیایی است، بیش از دیگر ملت ها خطر تولید و انباشت این گونه سلاح ها را حس می کند و آماده است همه ی امکانات خود را در مسیر مقابله با آن قرار دهدˈ.

حضرت آیت الله خامنه ای در بخشی از این پیام بار دیگر فتوای خود در این خصوص را تکرار کردند که ˈما کاربرد این سلاح ها را حرام، و تلاش برای مصونیت بخشیدن ابناء بشر از این بلای بزرگ را وظیفه همگان می دانیمˈ

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdcc4sqi.2bqpm8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما