قم نيوز : قم نیوز: عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد قم گفت: استراتژیست‌های نومحافظه کار آمریکایی در صدد ایجاد ناامنی در خاورمیانه هستند، زیرا امنیت آمریکا در گرو ناامنی خاورمیانه است که اسرائیل نیز برای مصونیت خود غزه را صحنه درگیری کرده است.
رژیم صهیونیستی و داعش حیات خلوت آمریکا در خاورمیانه هستند‌
به گزارش قم نیوز، محمد حسن الهی منش دکتری علوم سیاسی، کارشناس مسائل سیاسی در حوزه رسانه با سابقه چندین ساله تدریس در دانشگاه های قم، در بازدید از دفتر خبرگزاری تسنیم به تبیین مسئله شکل گیری گروه تروریستی داعش و جنایات آنها در منطقه پرداخت.

کارشناس علوم سیاسی با اشاره به مسئله داعش و تاثیر آن در منطقه، اظهار کرد: این گروه که به دولت اسلامی شام وعراق نامگذاری شده است و از طریق ابوبکر بغدادی این دولت اسلامی عراق و شام به دولت اسلامی تغییر نام داده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد قم با اشاره به ویژگی گروه داعش، سیال بودن در مناطق اسلامی است که این گروه به شکل متمرکز در یک منطقه حضور ندارد و روند شکل گیری این گروه با توجه به یک خواستگاه مشخص هر چند که فعالیت آنها در حوزه خاورمیانه و مرکز ثقل آنها در سوریه، عراق و در لبنان است.

وی با اشاره به سیال بودن نیروهای داعش، تصریح کرد: این سیال بودن ممکن است در گستره کشورهای اروپایی نیز کشیده شود، این روزها اصلی ترین خبری از خاورمیانه به جهان مخابره می شود، بحث داعش و مسئله حمله وحشیانه اسرائیل به غزه است.

داعش دارای مولفه‌های افراطی سنی است

الهی منش با بیان ریشه تاریخی داعش، عنوان کرد: ریشه تاسیس این گروه به سال های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۵ در عراق می رسد، که از حدود یک سال گذشته سمت و سو پیدا می کنند و به سوریه کشیده شدند.

کارشناس علوم سیاسی با اشاره به ترکیب جمعیتی داعش، گفت: ترکیب جمعیتی این گروه داوطلبانه است و از برخی کشورهای اروپایی، آفریقایی و حتی در شرق آسیا نیز خبری منتشر شد که بیش از ۲۰۰۰ نفر از مسلمانان سلفی اندوزیایی برای ملحق شدن به این گروه افراطی ثبت نام کردند.

استاد دانشگاه های قم با اشاره به ساختار عقیدتی گروه داعش، تاکید کرد: این گروه دارای مولفه های افراطی سنی است، هرچند به زعم برخی از تحلیلگران در استمرار فعالیت پارلمان و در طول فعالیت پارلمان شکل گرفته اند، اما مبانی عقیدتی این گروه غیر عقلانی و غیر شیعی در چارچوبی است که حتی طالبان را با رویکردهای فکری قبول ندارند.

وی با بیان منبع قدرت داعش، اظهار کرد: منابع این گروه پول، زور و تزویر است، این گروه از اسم اسلام و صحابه پیامبر(ص) استفاده می کنند و اشاره می کنند به مباحث نقلی و حدیثی و در مقابل از عقل گرایی، میانه روی و علوم جدید در وجوه مختلف پرهیز می کنند.

سوء مدیریت در عراق سبب شکل گیری داعش در عراق شد

الهی منش با اشاره به توسل داعش به روز، افزود: استمرار فعالیت های این گروه هرچند که با زور همراه است، اما مدت طولانی ادامه ندارد و شاید رگه های ناچیز در میان مدت و دراز مدت در کشورهای مختلف پابرجا باقی بماند، اما هرگز این گروه تروریستی نمی تواند حکومتی را تشکیل دهد و برای آن مشروعیت و اقتدار به ارمغان بیاورد.

کارشناس علوم سیاسی با اشاره به فعالیت های کوتاه مدت داعش، تصریح کرد: در حوزه کوتاه مدت فعالیت های داعش در عراق است و مرجعیت شیعی به رهبری آیت الله سیستانی و آحاد مختلف عراق جهت مقابله با این گروه تروریستی بسیج شده اند.

استاد دانشگاه های قم با بیان زمینه های گسترش این گروه در عراق، عنوان کرد: سومدیریت سبب شده است تا عملکرد غلط دولت عراق به شکل همه جانبه انتظارات اجتماعی و توقعات معمول تمام شهروندان عراقی را ملاحظه نکند و ناخواسته گرفتار مسائل فرقه ای شود.

وی با اشاره به گذشته دولت عراق، گفت: در گذشته این دولت سعی شد بعثی ها از دولت جدید تسویه شوند و تا حد ممکن قدرت نظامی از اهل تسنن گرفته شود، البته دولت عراق در سال های اخیر توانایی نداشته که از استقلال طلبی کردستان عراق جلوگیری کند.

اهل تسنن عراق از عملکرد دولت شیعی عراق ناراضی هستند

الهی منش با تاکید به ناتوانی عراق در برخورد با مسئله کردستان عراق، تاکید: ضعف دولت عراق این است که نتوانسته به استقلال طلبی کردستان عراق نظم و انسجام ببخشد، بنابراین داعش با توجه به یک خواستگاه اجتماعی بخش های عراق فعالیت خود را توسعه دارد.

کارشناس سیاسی با اشاره گرایش برخی استان های عراق، اذعان کرد: افرادی که اهل تسنن هستند و از عملکرد دولت شیعی عراق ناراضی هستند، زمینه را برای حضور داعش در مناطق شمالی عراق به ویژه استان های شمالی فراهم کردند.

استاد دانشگاه های قم با به حضور سکوت فرماندهان لشکرهای عراق در برابر داعش، گفت: از ۱۴ لشکر موجود در عراق فرمانده ۷ لشکر در برابر جنایات داعش سکوت می کنند و در برابر این گروه تروریستی سکوت می کنند.

وی با اشاره به تهدید بودن داعش، تاکید کرد: این گروهک افراطی برای جهان تشیع و به ویژه شیعیان منطقه تهدید جدی محسوب می شود، داعش درنظر دارد منطقه و به ویژه عراق را ناامن کند تا بتواند به اهداف پلید خود برسد.

امنیت آمریکا در گرو ناامنی خاورمیانه است

الهی منش با اشاره به انگیزه داعش از بی ثباتی در عراق، عنوان کرد: استراتژیست های نومحافظه کار آمریکایی در صدد ایجاد ناامنی در خاورمیانه هستند، زیرا امنیت آمریکا در گرو ناامنی خاورمیانه است که اسرائیل نیز برای مصونیت خود غزه را صحنه درگیری کرده است.

کارشناس سیاسی با ریشه داعش، افزود: ریشه اصلی این گروه به طالبان و القاعده بر می گردد و کشورهای ترکیه، قطر، عربستان و آمریکا از این گروه حمایت لجستیک می کند، بنابراین پیروزهای داعش تهدیدی برای جبهه مقاومت است.

استاد دانشگاه های قم با اشاره به تعبیر سردار جزایری درباره مقاومت منطقه، گفت: مقاومت منطقه اژدهایی است که سر آن در لبنان، میان تنه آن سوریه و شام و دم آن در ایران است، بنابراین فعالیت های داعش به شکل مستقیم و غیر مستقیم سبب قطع ارتباط سر و دم جبهه مقاومت است، بنابراین اسرائیل از این تحرکات داعش خرسند و خشنود است.

وی با بیان نتایج فعالیت‌های داعش، اذعان کرد: فعالیت های این گروه به ضرر جهان اسلام است و بنابه پیش بینی جمهوری اسلامی در دراز مدت این فعالیت ها برای کشورهای منطقه آسیب و خطر است.

داعش از افراد منزوی و بی‌هویت تشکیل شده است

الهی منش با اشاره به عضوگیری این گروه تروریستی، اظهار کرد: بیشترین عضو گیری این گروه از افراد منزوی و بی هویت جوامع اسلامی که بیشتر از اهل تسنن هستند، انجام می شود.

کارشناس علوم سیاسی با اشاره با اشاره به رویکرد فکری این گروه، عنوان کرد: یک نوع تفکر این گروه تفکر دو گانه دارالکفر دار الاسلام با رویکرد سیاه و سفید است و به همین سبب انعطاف لازم را در برخورد با مسائل ندارند و به مصداق الحق لمن غلب رفتار می کنند.

استاد دانشگاه های قم با اشاره آیات قرآن، گفت: این افراد ظالم با دستان خود، خود را به هلاکت می اندازند، زیرا قرآن می فرماید وَلاَ تُلْقُواْ بِأَیْدِیكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ، بنابراین هلاکت آنها ان شاء الله نزدیک است.

وی با اشاره به وظیفه مسئولان، خاطرنشان کرد: مسئولان نظام باید با بازنگری مجدد به شکاف های ساختاری، تاریخی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی در ایرا ن معاصر داشته باشند تا ان شالله علاج واقعه را قبل از وقوع داشته باشند.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdcg779x.ak9nt4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما