چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۴۸
کد مطلب : 26019

دولت به منابع طبیعی قم توجه ویژه‌ داشته باشد

قم نيوز : قم نیوز: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم گفت: بودجه‌های استانی تخصیص یافته به حوزه منابع طبیعی ناچیز و فعالیت در این زمینه نیازمند اعتبارات ویژه‌ای است که دولت باید به آن توجه داشته باشد.
دولت به منابع طبیعی قم توجه ویژه‌ داشته باشد
به گزارش قم نیوز، احمد عفتان در همایش هم‌اندیشی بنیاد قم‌پژوهی که سه‌شنبه شب در موسسه طلوع مهر برگزار شد، سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم را اجرایی‌ترین دستگاه در مقابله با ریزگردهای موجود در هوای این استان دانست و بیان کرد: امروزه ۳۰۰ بوستان شهری برای مردم آماده‌سازی شده است.

وی افزود: ۴۳۰ هکتار برای احداث بوستان جنگلی جاده قم گرمسار در نظر گرفته شده که ۴۰ درصد از این پروژه نیز به پایان رسیده است و تا دو سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم با اشاره به از بین رفتن تعدادی از باغ‌های داخل شهر اظهار تاسف و تصریح کرد: امروزه سرانه فضای سبز و آب شرب در این استان بیشتر شده است و قم در مسیر مناسبی در راستای ایجاد فضای سبز حرکت کرده است.

عفتان از عدم همکاری مسئولان گذشته استان قم در بخش منابع آبی و بیان‌زدایی انتقاد کرد و یادآور شد: بودجه‌های استانی تخصیص یافته به این حوزه ناچیز و فعالیت در این زمینه نیازمند اعتبارات ویژه‌ای است که دولت باید به آن توجه داشته باشد.

وی اقلیم طبیعی استان قم را عاملی برای ایجاد بیابان‌های این استان برشمرد و گفت: دخالت‌های انسانی از جمله چرای بی‌رویه دام‌ها، تخریب جنگل‌ها و فضای سبز و عدم استفاده بهینه از منابع طبیعی عوامل دیگری برای ایجاد بیابان است.

عفتان اضافه کرد: شخم زدن نادرست زمین‌ها، رها کردن نخاله‌های ساختمانی، فعالیت معادن در نزدیکی شهر و وزیدن گرد و غبارهای محلی از سمت شرق به شهر از مسائل تأثیرگذار در گسترش گرد و غبار است و برای حل این مشکل باید بیابان‌زدایی به خواسته مردم در سطح گسترده انجام شود.

وی بر حمایت مسئولان از طرح انتقال آب از دشت‌های ورامین به دشت مسیله تاکید کرد و افزود: با انجام این طرح از کاهش سفره‌های زیرزمینی و تبدیل آن به بیابان جلوگیری می‌شود اما اگر به این طرح توجه نشود، گرد و غبار این شهر، تهران را تهدید خواهد کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم افزایش بیابان‌ها، کاهش منابع آب شرب و تغییر اقلیم را از چالش‌های جهانی برشمرد و عنوان کرد: امروزه هزاران هکتار باغ پسته در سطح استان قم ایجاد شده است ولی بازهم از مسئولان استان قم توقع است که به بحث ایجاد فضای سبز و بیابان‌زدایی توجه ویژه‌ای داشته باشند.

وی در پایان متذکر شد: امروزه مردم نیازمند توجه مسئولان به بخش حمایت از محیط زیست، مقابله با آلودگی هوا و کمبود آب هستند.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdchwvni.23n-zdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما