قم نيوز : قم نیوز: معاون وزیر کشور گفت: در حال حاضر بیش از ۶۰ درصد خانه‌های موجود در تهران بالای ۳۵ سال عمر دارند که این سبب نگرانی‌هایی در زمان بحران است.
نجار: بیش از ۶۰ درصد خانه‌های تهرانی‌ها بالای ۳۵ سال عمر دارد
به گزارش قم نیوز، اسماعیل نجار در دوازدهمین نشست مدیران بحران ‏کلانشهرهای کشور در سالن جلسات شهرداری قم، با اشاره وسعت ایران در جهان، اظهار کرد: ایران، ۳۲ ‏هزارم وسعت کره زمین را دارد، البته ایران در حال حاضر رتبه ۳۴ نوع حادثه حوادث طبیعی را دارد.

رئیس سازمان مدیریت بحران با اشاره به حوادث موجود در ایران، افزود: بسیاری از حوادثی که در ایران وجود دارد قابل پیشگیری و کنترل است، البته یکی از حوادثی که سالانه افراد زیادی با روبه رو می‌شوند، صاعقه است، البته سیل نیز یکی دیگر از بلایای طبیعی است که سالانه بر اثر آن برخی از هموطنان ما جان خود را از دست ‏می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه سالانه دو میلیون نفر در معرض خطرات ناشی از سیل قرار می‌گیرند، تصریح کرد: براساس آمارهای موجود در ۵۰ سال ‏اخیر حدود ۱۴ زلزله بین ۶. ۲ تا ۷. ۷ ریش‌تر با ۱۳۰ هزار کشته در ایران رخ داده است و همین نشان دهنده این نکته است که ایران در بین ۱۰ کشور حادثه خیز جهان قرار دارد، بنابراین با اطلاع رسانی به موقع می‌توانیم از آسیب‌های موجود پیشگیری کنیم، مانند حادثه سیل چند سال قبل که در قم شاهد آن بودیم.

معاون وزیر کشور با اشاره به آمار کشته شدگان زلزله در ایران، عنوان کرد: در مدت زمان ۱۲ ثانیه لرزش در بم، ‏‏۳۴ هزار نفر کشته و ۱۹ هزار نفر مجروح و ۷۱ هزار واحد مسکونی، تجاری و ‏اداری تخریب شد که این مدت کوتاه لرزش در بم هزینه‌ای بالغ بر ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان را در برداشت، بنابراین زلزله بزرگ‌ترین تهدید و مشکل موجود در کشور است. ‏

وی با بیان عملکرد ما در زلزله بم، بیان کرد: درست است که در صورت بروز زلزله‌ای بزرگ، امنیت کشور به خطر می‌افتد، با وجود تجارب ما در زلزله‌های گذشته، عملکردمان در زلزله بم باز هم مناسب نبود، البته در حال حاضر کشورهایی مانند ژاپن با تغییر سبک ساخت و ساز خود توانسته‌اند خطرات زلزله را در کشورشان تا حد زیادی کاهش داده است.

معاون وزیر کشور با اشاره به اهمیت تغییر زیر ساخت‌های آب، گاز و برق، اظهار کرد: ما نباید منتظر وقوع حادثه‌ای باشیم و پس از آن برای نجات جان مردم تلاش کنیم، بنابراین با تغییر زیر ساخت‌ها باید کاری کنیم که از شدت آسیب‌ها کم شود.

نجار با اشاره به وظیفه مسئولان سازمان نظام مهندسی، تصریح کرد: بر همه مدیران و مسئولان نظام مهندسی واجب است که نظارت ‏دقیقی بر سازه‌های مسکونی و اداری داشته باشد.

معاون وزیر کشور با بیان اهمیت تلاش برای فرهنگ سازی درزمینه مبارزه با خطرات و حوادث طبیعی، گفت: امکانات پاسخگوی همه نیاز‌ها نیست، بلکه باید با آموزش دادن برخی از مشکلات را برطرف کرد، البته ما نیز برای خرید نردبان‌های بلند برای ‏کلانشهر‌ها به میزان ۴۰۰ میلیارد تومان موافقت لازم را کسب کرده‌ایم.

وی با اشاره جلوگیری از توقعات بیش از اندازه در بین مردم در زمان حادثه، عنوان کرد: با نظارت دقیق بر ساخت و ساز‌ها و استفاده از مهندسان بر‌تر از حوادث کم کنیم، البته در حال حاضر نیز بیش از ۶۰ درصد خانه‌های موجود در تهران بالای ۳۵ سال عمر دارند که این سبب نگرانی‌هایی در زمان بحران است.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdcae6nu.49nio15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما