دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۰۶
کد مطلب : 26223

توصیه های آیت الله جوادی آملی برای رهایی از ارتکاب گناه

قم نيوز : قم نیوز: آیت الله جوادی آملی گفت: ما نیامده ایم که در گودال گناه فرو رویم. یاد خدا طنابی است که اگر انسان آن را بگیرد، از هر سقوطی نجات پیدا می کند.
توصیه های آیت الله جوادی آملی برای رهایی از ارتکاب گناه
به گزارش قم نیوز و به نقل از مرکز خبر حوزه، آیت الله جوادی آملی در ادامه سلسله جلسات درس اخلاق خود اظهار کرد: قرآن کریم دستورات فراوانی دارد، برخی از این دستورها مقطعی است، مثل اینکه می‌فرماید "در ماه مبارک رمضان روزه بگیرید و مانند آن"، اما گاهی هم برخی دستورها دائمی است، مانند توصیه به یاد خدا "یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اذْکُرُوا اللَّهَ ذِکْراً کَثیراً".

مفسر بزرگ قرآن کریم افزود: سرّ این که باید همیشه به یاد خدا بود براساس دو نکته است، یکی از آنها به خاطر جذب خیر است، چون خدای متعال «دائم الفیض علی البریة» و «دَائِمَ الفَضلِ عَلَی البریَّة» است و این‌طور نیست که افاضه الهی تعطیل‌بردار باشد.

مرجع تقلید شیعیان تصریح کرد: خداوند «باسط الیدین بالعطیّة» است. وقتی دائماً خدای متعال دائما به ما فیض می‌رساند، ما هم باید ذکر کثیر داشته باشیم، یعنی یاد او در دل و نام او بر لب، می‌شود ذکر کثیر. اگر خداوند«دائم الفیض» است، باید دائماً به یاد فیّاض باشیم تا دائماً از فیض الهی بهره مند بشویم.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه در تشریح دومین دلیل لزوم کثرت یاد خداوند، گفت: دشمن دائماً وسوسه می‌کند. مگر ابلیس شب و روز دارد و انسان راآرام می‌گذارد؟! در خواب هم مزاحم آدمی است. پس اصرار قرآن کریم بر یاد خدا برای مقابله با وسوسه های شیطانی است.

وی با تاکید بر لزوم شناخت خداوند، تصریح کرد: مقام ذات در دسترس احدی نیست و حقیقتی بسیط و نامتناهی است، اکتناه صفات ذات هم چون نامتناهی و بسیط است در دسترس احدی نیست. هیچ عقلی به کُنه ذات اقدس الهی راه ندارد، اما آن مقداری که شناخت خدا ممکن است آن راه باز است. چراکه ما با فعل خدا، فیض خدا، وجه خدا و نور خدا کار داریم.

وی خاطرنشان کرد: یاد خدا طنابی است که اگر انسان آن را بگیرد، از هر سقوطی نجات می یابد. البته یاد و نامی که انسان را به مقامی می‌رساند و جزء مخلَصین می‌کند، تنها یاد مبدأ و توحید نیست، چون توحید به تنهایی مشکل ما را حل نمی‌کند، آن چه مشکل ما را حل می‌کند این است که خدا از ما مسئولیت می‌خواهد. ما نیامده ایم که در گودال گناه فرو رویم.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdcexw8w.jh8pwi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما