پنجشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۳۹
کد مطلب : 26382

توسعه خوشه فرش قم عامل برون رفت از رکود بازار

قم نيوز : قم نیوز: عامل توسعه خوشه فرش دستباف قم گفت: توسعه خوشه فرش دستباف قم، راهکاری برای برون رفت از وضعیت رکود بازاراست.
توسعه خوشه فرش قم عامل برون رفت از رکود بازار
به گزارش قم نیوز، حسین بیک‌زاده با اشاره به شروع پروژه توسعه خوشه فرش دستباف قم به منظور حمایت از فعالان فرش دستباف عنوان کرد: خوشه‌های کسب و کار مجموعه‌ای از واحدهای اقتصادی خرد، کوچک و متوسط در یک گرایش صنعتی را در بر می‌گیرند که در یک منطقه جغرافیایی متمرکز شده و دارای فرصت‌ها و چالش‌های مشترکی هستند.

وی با بیان اینکه پروژه توسعه خوشه فرش دستباف قم از آبان ماه سال۱۳۹۱ با حمایت مالی شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم، همچنین همکاری مرکز ملی فرش ایران و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم، آغاز شده است، عنوان کرد: هدف از اجرای این پروژه مهم استانی بررسی مشکلات اصلی صنف فرش دستباف قم و تدوین استراژی‌ها و برنامه‌های عملیاتی مناسب، در جهت حل ریشه‌ای مشکلات با همکاری و مشارکت فعالان فرش و ادارات و سازمان‌های مرتبط می‌باشد.

عامل توسعه خوشه فرش دستباف قم با اشاره به وجود ۳۱۰ تولید کننده فعال فرش دستباف در خوشه عنوان کرد: حدود ۴۳۰ واحد پشتیبانی و خدمات تولید شامل، صادرکنندگان، طراحان و نقاشان، رفوگر‌ها، رنگرز‌ها، پرداخت کار‌ها، فروشندگان مواد اولیه، فروشندگان دار، ابزار قالیبافی و نقشه قالی و قالیشوئی‌ها نیز عضو خوشه فرش دستباف قم هستند.

مشکلات فرش دستباف قم

وی در ادامه به برخی از مشکلات فرش دستباف قم اشاره کرد و تامین مواد اولیه، رکود بازار و ضعف در بازاریابی و تبلیغات به ویژه تبلیغات و بازاریابی خارجی و عدم تولید متمرکز را از جمله مشکلات عنوان کرد.

وی برگزاری همایش چهره‌های ماندگار فرش دستباف قم، خرید مشترک مواد اولیه، ایجاد سایت مشترک تبیلغات و بازاریابی، سلیقه یابی و مطالعات بازار فرش دستباف در چین و برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی جهت ارتقاء مهارت‌های منابع انسانی را از جمله اقدامات دفتر خوشه فرش دستباف قم از بدو تاسیس تاکنون عنوان کرد.

صادرات ۹۰ درصد فرش دستباف ابریشم قم

بیک‌زاده با اشاره به اینکه حدود۹۰ درصد تولیدات فرش دستباف ابریشم قم به خارج از کشور صادر می‌شود گفت: به دلیل تحریم‌های سیاسی، ایران بازار آمریکا و آلمان را از دست داده است و از سویی دیگر به علت ضعف در بازاریابی و تبلیغات خارجی، بازارهای جدید به خوبی شناسایی نشده و کاهش صادرات فرش دستباف قم را در دو سال اخیر شاهد بوده‌ایم.

بیک‌زاده اظهار داشت: توسعه خوشه فرش دستباف قم، راهکاری برای برون رفت از رکود بازار است و در صورتی که استراتژی‌ها و برنامه‌های عملیاتی دفتر توسعه خوشه فرش دستباف قم به خوبی پیاده سازی شود، قطعا در آینده‌ای نزدیک، شاهد رونق بازار فرش دستباف قم خواهیم بود.

شناسایی ۲۵ هزار بافنده در قم

وی ادامه داد: در حال حاضر ۲۵ هزار بافنده در قم در زمینه بافت فرش دستباف شناسایی شده که در حاضر برای حدود ۱۳ هزارنفر کارت قالی بافی از طریق اتحادیه صنفی صادر شده است.

عامل توسعه خوشه فرش قم پرداخت پول به مردم در قالب یارانه را از جمله عوامل کاهش تعداد بافندگان عنوان کرد و گفت: بافندگان فرش عمدتا از قشر ضعیف وکم درآمد جامعه هستند و نوع نگاه جامعه به این افراد و شغل قالی بافی، که ناشی از فقر فرهنگی است از دیگر دلایلی است که موجب می‌شود تا تمایل چندانی به بافت فرش در بین اقشار جوان جامعه وجود نداشته باشد.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdcauenu.49nia15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما