دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۳۶
کد مطلب : 27415
عضو مجلس خبرگان:

زهر اندیشه‌های غربی در علوم انسانی گرفته شود

قم نيوز : قم نیوز: عضو مجلس خبرگان گفت: باید زهر اندیشه‌های غربی در علوم، به ویژه علوم انسانی گرفته شود تا دانشجویان کششی به سمت آنها نداشته باشند.
زهر اندیشه‌های غربی در علوم انسانی گرفته شود
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله محی‌الدین حائری‌شیرازی یکشنبه شب در مراسم روز دانشجو که در دارالقرآن علامه طباطبایی (ره) برگزار شد گفت: عده‌ای به دنبال مصادره کردن روز دانشجو به نفع خود هستند.
 
وی با اشاره به واقعه کربلا خاطرنشان کرد: عاشورا دانشگاهی است که باید به آن دقت کرده و بدانیم واقعه غدیر، اتفاقات بعد از رحلت پیامبر و عاشورا به هم مرتبط هستند و باید آنها را در کنار یکدیگر قرار داده و از آن درس‌های زیادی فرا بگیریم.
 
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه باید جلوی نفس اماره را گرفته و با نگاه معرفتی به این موضوع نگاه کنیم، گفت: در واقعه غدیر «أَطِیعُوا اللَّهَ» و «َأَطِیعُوا الرَّسُولَ» در کنار «و لاتفرقوا» قرار گرفت، یعنی به هیچ وجه تفرقه‌ای در این بین به وجود نیامده و از تشتت و تفرق جلوگیری شود.
 
آیت الله حائری‌شیرازی با اشاره به اینکه ریشه اختلافات امروز جهان اسلام فهم‌های مختلف از قرآن است، روایتی از امام صادق(ع) بیان کرد و گفت: یکی از علمای شامی به حضور امام رسیده و خواستار بحث و مناظره با ایشان شد، امام وی را به نزد هشام فرستاد، هشام بعد از سئوالات متعدد پرسید آیا قرآن به تنهایی می‌تواند اختلافات را حل کند؟، وی گفت بله؛ هشام در جواب گفت اما تو از شام بدین جا آمده‌ای چون بر سر تفسیرهای مختلف از قرآن با ما اختلاف داری.
 
وی با بیان اینکه امام صادق (ع) قرآن را در کنار اهل بیت (ع) و سنت پیامبر (ص) حلال اختلافات عنوان کردند، گفت: امروز برای حل اختلافات باید از کسی پیروی کرد که حب‌الله باشد؛ یعنی عالم به قرآنی که خداوند وی را انتخاب کرده باشد و این همان چیزی بود که بعد از رحلت پیامبر (ص) بعضی از مردم آن را حذف کردند و برای همین در بین آنها تفرقه به وجود آمد؛ چون امیری که حکم خود را از حب‌الله بگیرد موجب رفع تفرقه می‌شود.
 
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه بعد از رحلت پیامبر این زاویه به وجود آمده و دو نوع امیر مطرح شد تصریح کرد: در روز عاشورا امیر متصل به رسول با اتصال به خدا و امیر منفصل از رسول بدون وصل به خدا را دیدیم.
 
وی ادامه داد: کسانی که در جنگ کربلا شرکت داشتند از نور به سوی ظلمت حرکت کردند و این یعنی از دوره جاهلیت نیز 50 سال عقب‌تر بوده‌اند و دلیلش هم این روایت است که وقتی امام حسین (ع) بر روی زمین می‌افتند، سربازان یزید به سمت خیمه‌ها می‌روند که امام (ع) می‌گوید حداقل مثل اجداد جاهل خود رفتار کنید که تا وقتی فرد زنده بود به سمت اهل حرم وی نمی‌رفتند.
 
آیت‌الله حائری‌شیرازی گفت: آنچه در عاشورا اتفاق افتاده در دانشگاه‌ها نیز رخ داده است و دو جریان در دانشگاه‌ها به وجود آمده است؛ جریانی که متصل به الله است و جریانی که منفصل از الله است و در راستای همین موضوع شاهد بودیم که اوایل انقلاب در دانشگاه‌ها چپی‌ها نیز حضور داشتند.
 
وی با اشاره به اینکه در کشور باید تولید علم داشته باشیم تا از غربی‌ها بی‌نیاز شویم، گفت: در شأن مسلمانان نیست که دست روی دست گذاشته و از اختراعات و ابتکارات مسیحیان و یهودیان استفاده کنیم و عده‌ای عوام هم بگویند مسیحیان بهتر از مسلمانان هستند.
 
عضو مجلس خبرگان رهبری همچنین از تزریق اندیشه‌های غربی در حوزه و دانشگاه خبر داد و ابراز کرد: به خاطر همین است که دانشجو و طلبه علاقه‌ای به حضور در کلاس‌ها ندارد، در همین راستا باید زهر اندیشه‌های غربی در علوم به ویژه علوم انسانی گرفته شود تا کششی به سمت آنها پیدا نکنیم.
 
حائری‌شیرازی خاطرنشان کرد: دو نوع دانشگاه وجود دارد، دانشگاه اسلامی و دانشگاه استعماری؛ دانشگاه اسلامی دانشگاهی است که با تولید نابغه و مخترع با دانشگاه‌های استعماری مبارزه می‌کند.
انتهای پیام/136
https://qomnews.ir/vdciw5ar.t1ayz2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما