قم نيوز : قم نیوز: انیس نقاش گفت: ۳ کشور ایران، عراق و سوریه برای مبارزه با تروریسم به‌دنبال تشکیل ائتلافی راهبردی هستند و ازاین ‌رو کنفرانس "جهان بدون خشونت و تروریسم" در تهران بسیار مهم ارزیابی می‌شود.
ایران، عراق و سوریه به‌دنبال تشکیل ائتلافی راهبردی برای مبارزه با تروریسم
 به گزارش قم نیوز، انیس نقاش تحلیلگر مسائل راهبردی و هماهنگ‌ کننده مرکز مطالعات و بررسی‌های راهبردی شبکه الامان در گفت‌وگو با تسنیم در رابطه با تازه‌ترین تحولات میدانی منطقه به‌ویژه پیامدهای حملات اخیر رژیم صهیونیستی به برخی مراکز در سوریه و همچنین دیدار مهم میخائیل بوگدانوف فرستاده ویژه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان که دو روز پیش انجام شد، صحبت کرد.
 
نقاش در مورد اینکه هدف اول از حملات صهیونیست‌ها، سوریه بود یا حزب‌الله یا دولت‌های هم‌پیمان آنها تأکید کرد: نمی‌توان بین مقاومت و سوریه جدایی قایل شد، چرا که حملات دشمن صهیونیستی در اراضی سوریه صورت گرفته و می‌توان گفت که چیزی که هدف حملات بود منافع طرفین یا یکی از طرف‌ها بوده است. در نتیجه هدف از این حمله به‌صورت کلی محور مقاومت بود و انگیزه اساسی از آن در شرایط کنونی این است که اسرائیل به جهان بگوید که همچنان در تحولات منطقه حضور دارد و با اوضاع سوریه مرتبط است و در برابر اقدامات انجام‌ شده در زمینه تجهیز مقاومت نیز وارد عمل می‌شود. این اقدام رژیم صهیونیستی با حمایت از گروه‌های مسلح نیز ارتباط دارد. اسرائیل با این حمله به‌دنبال اثبات خود و در عین حال ارسال این پیام است که دیگران در محاسبات خود دقت کنند. در ابعاد داخلی نیز بنیامین نتانیاهو از این حمله برای تقویت سیاسی خود در روندی که انتخابات آینده پارلمانی نامیده می‌شود، استفاده خواهد کرد.
 
اسرائیل در تحقق اهداف خود در حمله به سوریه ناکام ماند
 
این تحلیلگر مسائل راهبردی در مورد میزان موفقیت اسرائیل در تحقق اهداف این حملات گفت: بنا بر اطلاعات من این حمله به اهداف خود نرسیده است، اطلاعات آنها اشتباه بود و تنها توانسته خسارت‌های مادی جزئی به بار آورد و هیچ یک از اهدافی را که آنها به‌دنبال آن بودند محقق نکرده است.
 
وی در مورد پیام‌های این حمله به روسیه به‌ویژه بعد از بالا بردن سطح تجهیز دولت سوریه به سلاح‌های مختلف گفت: این یک اقدام پیش‌دستانه است، مشخص است که تحرکات روسی و سوری مشخصی وجود دارد که اسرائیل از آنها ناراضی است. روزهای آینده مشخص خواهد کرد که تحرکات روسیه به کجا رسیده است، اگر انگیزه‌ها برای تسریع در حمایت از دولت سوریه وجود داشته باشد، با این حمله این انگیزه‌ها تقویت خواهد شد. روسیه پیشتر نیز به اسرائیل هشدار داده بود که نباید به سوریه تجاوز کند، چرا که این حملات باعث می‌شود روسیه حمایت‌های بیشتری از سامانه‌‌های دفاعی سوریه انجام بدهد، درنتیجه موضع روسیه در آینده شدیدتر خواهد شد.
 
روسیه برای قدرت حزب‌الله در عرصه سیاسی لبنان حساب باز کرده است
 
نقاش در مورد دیدار بوگدانوف با سید حسن نصرالله و نتایج این دیدار و پیام‌های طرف روسی از انجام این دیدار گفت: هدف از این دیدار دادن جایگاه بیشتر منطقه‌ای به حزب‌الله لبنان بود، آنها اذعان دارند که حزب‌الله لبنان یک قدرت اساسی در منطقه است و قبل از برگزاری دیدار نیز این موضوع را اعلام کرده بودند. آنها همچنین تأکید کردند که بوگدانوف نه‌تنها معاون وزیر خارجه، بلکه نماینده ویژه رئیس جمهور این کشور است که با دبیرکل حزب‌الله دیدار می‌کند. در نتیجه اهمیت این دیدار در بررسی مسائل مربوط به منطقه است که ثابت می‌کند روسیه تا چه‌اندازه بر قدرت حزب‌الله به‌عنوان یک قدرت منطقه‌ای جدی و مهم حساب کرده است.
 
وی افزود: مهم‌ترین موضوع برگزاری خود این دیدار است، چرا که در حالی که برخی دولت‌ها حزب‌الله لبنان را تروریسم می‌خوانند، نماینده دولت بزرگی مانند روسیه کنار دبیرکل حزب‌الله و مقاومت می‌نشیند، این به خودی خود یک پیام بزرگ سیاسی است. در مورد نتایج این دیدار نیز من فکر نمی‌کنم که روسیه جز در مسیر سوریه و ایران و هم‌پیمانان دیگرش در زمینه‌های اجرایی با حزب‌الله لبنان تعامل کند.
 
کنفرانس بین‌المللی تهران بااهمیت است
 
این تحلیلگر مسائل راهبردی در پاسخ به سؤالی در مورد اینکه با توجه به احتمال برپایی نشست سه‌جانبه بین وزرای خارجه ایران، سوریه و عراق در تهران، آیا هماهنگی به‌صورت ویژه در زمینه مبارزه با تروریسم بین این کشورها وجود دارد، گفت:  تلاش‌هایی وجود دارد تا ائتلافی قوی و منظم از سوی این 3 کشور برای مقابله با تروریسم و بهبود بخشیدن به اوضاع منطقه ایجاد شود، ازاین‌رو کنفرانس برپا شده در تهران بسیار مهم ارزیابی شده و یک گردهمآیی عادی نیست، به‌ویژه اینکه تحت عنوان مبارزه با تروریسم برگزار می‌شود.
 
وی در مورد ماهیت سیاسی یا نظامی این ائتلاف گفت: هر 2 رویکرد با هم در نظر گرفته می‌شود، در زمینه مبارزه با تروریسم بدون اقدام نظامی نمی‌توان صحبت کرد. این ائتلاف هیچ ارتباطی با پوشش‌های بین‌المللی ندارد، چرا که این 3 کشور بیشتر از هر ائتلاف بین‌المللی دیگری بر ضد تروریسم مبارزه ‌کرده‌اند. این کنفرانس برای توافق است و از دل آن مقرراتی بین این 3 کشور مؤسس ایجاد خواهد شد، سفرهای انجام شده نیز تنها برای گفت‌وگو نیست، بلکه برای برپایی کنفرانسی است که تصمیماتی اجرایی و عملیاتی را خواهد گرفت و اهمیت کنفرانس نیز در همین نکته است.
 
نقاش تأکید کرد: این سه دولت یکدیگر را در مبارزه با تروریسم یاری خواهند کرد و تمام تحرکات آنها نیز مشروع است، چرا که دولت‌های آنها دولت‌هایی مشروع و منتخب هستند و تحرکات نیز بنا به خواسته دولت عراق و دولت سوریه صورت می‌گیرد. هماهنگی مستقیم این 3 کشور تأثیر زیادی بر کل منطقه دارد.
 
گفت‌وگوهای سوریه نتیجه‌بخش خواهد بود
 
این تحلیلگر مسائل راهبردی در تشریح دیدگاه خود در مورد آینده منطقه گفت: 2 خط موازی وجود دارد که هرکدام از آنها اقدامات نظامی را برای ریشه‌‌کن کردن گروه‌های مسلح تشدید می‌کنند، چرا که تصمیم بین‌المللی مبتنی بر حذف آنها است و تصمیمات منطقه‌ای نیز خواستار از بین ‌بردن این گروه‌هاست. در عین حال یک تحرک سیاسی وجود دارد تا این‌گونه نشان دهد که سازشی سیاسی صورت گرفته که برخی از مخالفان ملی‌گرا را که دستشان به خون مردم آلوده نشده و وابسته به خارج نیستند به‌شرطی که موقعیت سیاسی خوبی در سوریه داشته باشند، حفظ کنند. قطعاً در آینده نزدیک شاهد گفت‌وگوهای داخلی سوریه خواهیم بود، البته برخی از این گفت‌وگوها ناراحت می‌شوند و برخی در آن شرکت نمی‌کنند و خود را کنار می‌کشند، اما گروه‌های زیادی هستند که در این گفت‌وگوها شرکت می‌کنند و این گفت‌وگوها نتیجه‌بخش هم خواهد بود.
 
انتهای پیام/136
https://qomnews.ir/vdcd9o0x.yt05k6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما