يکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۵۱
کد مطلب : 27569
رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس:

عدم فهم درست از دین ، به خشونت منتهی می شود

قم نيوز : قم نیوز: رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی گفت: گروه های خشونت گرا و تکفیری به دلیل عدم فهم درست از مناسبات و اجتماعیات دین، به نام جهاد واسلام دست به خشونت و کشتار می زنند.
عدم فهم درست از دین ، به خشونت منتهی می شود
به گزارش قم نیوز ، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی جمعه شب در دیدار با جمعی از دانشجویان دانشگاه های استرالیا در قم خاطرنشان کرد: امروز بسیاری از گروهها در فضای منطقه و جهان اسلام به نام دین منشاء خشونت ها و کشتارهای بسیاری هستند و کار به جایی رسیده است بدترین شقاوت ها از سوی آنها انجام می گیرد.
 
وی ادامه داد: گروه های خشونت طلب مانند داعش برخلاف آموزه های اسلامی، نه تنها زندگی زیبا را در نگاه و اخلاق و برنامه های خود ندارند، بلکه زندگی پراز خوف، وحشت و قتل و کشتار را دنبال می کنند.
 
رییس دانشگاه مذاهب اسلامی با تقسیم آموزه های دینی به دو دسته فردی و اجتماعی، گفت: امور فردی برای خود فرد است و اگر در جامعه هم باشد به صورت خیلی محدود حضور می یابد که می توان از آن به امور نیمه اجتماعی یاد کرد.
 
وی گفت: بخشی از آموزه های اجتماعی اسلام، مناسبات انسان ها از جمله ارتباط اتباع مذاهب را با هم و حتی ارتباط مسلمانان با غیرمسلمانان را در سطح کلان، تنظیم و ارائه می کند.
 
مبلغی ادامه داد: اسلام نقطه شروع را تنظیم مناسبات اجتماعی قرار داده و به اتکای آن به سمت اصلاح امور فردی به پیش رفته است.
 
وی یادآورشد: به دلیل این کاستی است که برخی از مسلمانان در قالب گروه ها به جان هم افتاده و بدون رعایت اصول اولیه مناسبات اجتماعی و اسلامی، بدترین رفتارها و برخوردها را علیه هم انجام می دهند.
 
استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: به دلیل عدم شناخت دقیق مناسبات اجتماعی، وضعیتهای فردی نیز که تابعی از مناسبات اجتماعی هستند، دچار تشویش، اضطراب و وضعیت ناهنجار قرار گرفته اند.
 
مبلغی یادآورشد: قرآن کریم بر امت اسلامی تاکید بسیاری دارد و در زمینه ارتباط انسان ها با هم در یک جامعه اسلامی اعم از مسلمان با مسلمان و افراد جامعه اسلامی با غیر اسلامی آموزه های شفاف و روشنی دارد.
 
وی خطاب به دانشجویان استرالیایی گفت: شما باید مطالعات جدی را بر شناخت اصول حاکم بر مناسبات اجتماعی آغاز کنید چراکه در غیر این صورت دچار انحرافات و تاثیرپذیری های منفی از گروه های افراطی خواهید شد.
 
مبلغی با اشاره به نقش انقلاب اسلامی ایران در وحدت جامعه اسلامی گفت: انقلاب اسلامی داعیه وحدت جامعه اسلامی را دارد، البته در مقابل این کوشش مشکلات بزرگی نهفته است ولی این راه را با قوت دنبال می کند.
 
استاد حوزه علمیه قم گفت: اهل بیت عصمت و طهارت (ع)دارای اندیشه های اخلاقی و الهی هستند که اگر آنها را در جامعه انسانی تحقق ببخشیم جاذبه های زیادی را در جامعه می توانیم ایجاد نماییم و امت را با همه مذاهب آن دعوت به وحدت کنیم بدون اینکه مذهبی علیه مذهب دیگر موضع گیری کند.
 
وی ادامه داد: اسلام با زیبایی ها در زندگی و ممارست وارتباط داشتن با مظاهر آن و تمدن نه تنها مخالف نیست بلکه هدف جدی خود را ایجاد زندگی زیبا وپاکیزه قرار داده است.
 
وی گفت: اگر ادعا شود شعار اسلام در ارتباط با زندگی، زندگی زیبا، معنوی و پاکیزه است تاحدودی نگاه اسلام را توانسته ایم در این شعار ترجمه کرده باشیم.
 
مبلغی با اشاره به اینکه زندگی رها و غیرمقید به حلال، زندگی اسلامی نیست،گفت: همانگونه که زندگی دور شده از زیبایی ها و مظاهر زیبایی (یعنی زندگی خشک و سخت) مطلوب اسلام نیست.
 
وی گفت: اگر بتوانیم این شعار را به نسل های امروز منتقل کنید که اسلام نه تنها با زیبایی مخالف نیست بلکه خود مشوق و بستر ساز زندگی زیبای همراه با معنویت و آرامش قلبی است، دلها به سمت این اندیشه تمایل جدی پیدا می کند.
 
وی در پاسخ به سوالاتی پیرامون ارتباط علم و دین نیز گفت: علم عامل رسیدن به یک زندگی راحت، بهره گیری از نعمت های الهی و زینت بهتر است و باید نسل ما هر چه بیشتر به سمت کسب علم بروند و بدون علم نمی توان به زندگی زیبایی که قرآن کریم می خواهد، دست پیدا کرد.
 
مبلغی در پاسخ به سوال دیگری در مورد چگونگی وحدت با وجود اختلاف مذهبی افزود: مشکل بسیاری از مسلمانان این است که زمام امور اجتماعی را به دست اختلافات فکری و اندیشه ای می دهند و این اختلافات را در زندگی اجتماعی دخالت می دهند، اسلام می گوید اختلاف فکری را در فضای اندیشه نگه دارید و آن را به واقعیت زندگی سرایت ندهید.
 
مبلغی ادامه داد: بر اساس نگاه اسلام اعضای یک جامعه که در حال همزیستی و زندگی مشترک هستند، باید در این همزیستی هر کدام در قبال دیگری از روش تغافل و چشم پوشی بهره گیرد.
 
وی ادامه داد: مدل اسلام در زندگی مشترک این است که هیچ گاه اندیشه خود را به دیگران تحمیل نکنید و به خاطر اندیشه خاص خود، زندگی مشترک را نیزبه هم نزنید.
 
وی گفت: اسلام می گوید حق یک چیز است و انسان ها در مقابل خداوند مسوول هستند تا آن حق را دریابند و به آن اعتقاد پیدا کنند ولی اگر در یک جامعه دو گروه مدعی هستند که حق را دریافته اند هیچ کس به تصور اینکه حق پیش اوست، نباید زندگی مشترک را نادیده بگیرد، بلکه زندگی مشترک داشتن خود یک حق است و در عین حال تکلیف.
 
مبلغی ،همچنین گزارشی از فعالیت های مرکز تحقیقات اسلامی مجلس را ارائه داد و گفت: اگر بتوانیم نگاه های دین و اندیشه های زیبای دین را در قوانین منعکس کنیم می توانیم اسلام را در اداره جامعه و هماوردی با مکاتب دیگر با چهره ای باجاذبه و پرتوان نشان دهیم.
 
دانشجویان دانشگاه های استرالیا که حدود 50 نفر بودند ، به دعوت جامعه المصطفی العالمیه به قم سفر کردند.
انتهای پیام/136
https://qomnews.ir/vdci3war.t1ayq2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما