جمعه ۱۹ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۹:۲۹
کد مطلب : 28205
آیت‌الله جوادی آملی:

داعش حاصل پیوند تفکر جاهلی با قدرت سیاسی است

قم نيوز : قم نیوز: مرجع تقلید شیعیان گفت:هرجا تعصب جاهلی با قدرت سیاسی همراه باشد شمشیر وخشونت حکمفرما می‌شود، چراکه عقل در این افراد تعطیل است ، گروه‌هایی مثل داعش نیز در چنین ساختاری پدید آمده اند.
داعش حاصل پیوند تفکر جاهلی با قدرت سیاسی است
به گزارش قم نیوز ، آیت‌الله عبدالله جوادی آملی در سومین اجلاسیه مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که در سالن اجتماعات مدرسه فیضیه برگزار شد، با اشاره به آغاز جریان عقل ستیزی از ماجرای سقیفه، اظهار داشت: زمانی که در جریان سقیفه با یک عمل سیاسی واقعه غدیر را کنار زدند، افراد سرشناس سیاسی با خود گفتند با اتفاقات پیش آمده، عصمت امام معصوم را چه کنیم واین مطلب مطرح شد که آیا سقیفه که با شورا کار خود را سامان داده است، آیا می‌تواند عصمت امام را حذف و غیر معصوم  را به جای ایشان بنشاند.
 
مرجع تقلید شیعیان تاکید کرد: در ماجرای سقیفه با حمله به مبانی کلامی، امر ولایت که «عهد الله» بود را «امرالناس» کردند و بدین ترتیب حکومت غیر الهی خود را توجیه کردند.
 
استاد سطح عالی حوزه علمیه قم تصریح کرد: پس از  ماجرای سقیفه و غصب خلافت، حضرت فاطمه (س) نخستین کسی بودند که از مبانی امامت دفاع کردند.
 
آیت‌الله جوادی بابیان اینکه مسئله امامت، یک مسئله کلامی بود گفت: در ماجرای سقیفه مسئله امامت معصوم که یک مسئله کلامی بود را اشتباه  به فقه آوردندوبرای  آن  شورا گذاشتند و به این ترتیب زمینه را برای غصب خلافت آماده کردند.
 
مرجع تقلید شیعیان با اشاره به غزل "فتح الفتوح"شهریار درباره ولایت امیرالمومنین (ع) تصریح کرد: اگر علمایی همچون علامه امینی و شاعرانی چون شهریار داشتیم وضع علم کلام در حال حاضر به این شکل نبود.
 
وی خاطر نشان کرد: یکی از کارهای انجام شده پس از رحلت پیامبر (ص) این بود که ابتدا عصمت امام برای حکومت جامعه را انکار کردند و سپس با حمله به عقل، آن را فاقد شناختن حسن و قبح  دانستند و کار راه بر عهده نقل گذاشتند و جاعلان حدیث قدرت گرفتند.
 
آیت الله جوادی آملی خاطرنشان کرد: وقتی عقل خانه نشین شد، نقل  احادیث جعلی گسترش یافت و غدیر عقلانی جای خود را سقیفه و نقل احادیث جعلی  داد.
 
مرجع تقلید شیعیان با اشاره به اینکه در سقیفه امامت و عصمت امام انکار و به مبانی عقل وکلام حمله شد، تصریح کرد: پس از این اتفاقات براساس یک حدیث مخدوش، امت به جای امام قرار داده شد و اجماع در ردیف کتاب و سنت قرار گرفت.
 
وی تصریح کرد: اجماع به هیچ وجه در حد کتاب و سنت نیست و باید با پایین آوردن میزان استناد به اجماع، ارزش عقل را بالا ببریم.
 
آیت الله جوادی آملی با اشاره به اینکه جایگاه عقل در اسلام جایگاه، تشخیصی است،گفت: عقل چراغی است که صراط مستقیم  را می‌فهمد و هیچ حکم شرعی از عقل ساخته نیست و فقط حکم شرعی را از منابع دینی می‌فهمد و عقل صرفا ردیف چراغ هایی است که راه را نشان می‌دهند و منبع  اصلی فقط کتاب و سنت است.
 
مرجع تقلید شیعیان خاطرنشان کرد: تنها علم کلام است که حیثیت علم اصول را حفظ می‌کند و این علم این قدرت را  دارد که دست و بال عقل را برای تشخیص امور باز کند.
 
آیت‌الله جوادی آملی  تاکید کرد: این عقل است که کلام  خدا را تصدیق کرده و امامت را به عنوان امر الله تصدیق می‌کند.
 
وی تصریح کرد: هرجا تعصب جاهلی با قدرت سیاسی همراه باشد شمشیر حکمفرما می‌شود چراکه عقل در این افراد تعطیل است و گروه‌هایی مثل داعش نیز در چنین ساختاری پدید آمده‌اند.
 
آیت‌الله جوادی تصریح کرد: به لطف بالندگی حوزه‌های علمیه  مفسران  و فقهای بزرگی تربیت شده‌اند  و باید با اهمیت بیشتر به علم کلام، متکلمان بزرگی نیز در حوزه  تربیت شوند.
 
انتهای پیام/136
https://qomnews.ir/vdcgnx9x.ak97z4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما