قم نيوز : قم نیوز: مدیرکل جهاد کشاورزی استان قم گفت: هفت درصد تخم مرغ و چهار درصد گوشت قرمز کشور در استان قم تولید می‌شود.
۷ درصد تخم مرغ کشور در قم تولید می‌شود/ مصرف ۶۵ درصد آب برای کشاورزی
به گزارش قم نیوز ، محمدرضا طلایی ظهر شنبه در نشست خبری با اشاره به اینکه تامین غذای مردم به عهده دولت است و دولت هم این وظیفه را به وزارت جهاد و کشاورزی واگذار کرده است، اظهار داشت: سعی ما این است که غذای سالم و کاملی در اختیار بهره‌برداران قرار دهیم.
 
وی ادامه داد: استان قم هم در این همین راستا برنامه‌هایش را در قالب الگوی کشت و با نگاه به مسئله بحران آب تنظیم کرده است.
 
مدیرکل جهاد کشاورزی قم با اشاره به اینکه بزرگترین چالش ما در استان آب است، ابراز داشت: بر اساس گزارش وزارت نیرو ۴۶۵ میلیون متر مکعب آب در گذشته وارد استان می‌شده که امروز این عدد به صفر رسیده و تمام برداشت ما از آب‌های زیر زمینی است.
 
وی ادامه داد: چاه‌ها روز به روز عمیق‌تر شده و کیفیت آب شورتر می‌شود اما با این حال سعی کردیم تولید پایدار در استان داشته باشیم.
 
طلایی گفت: بر اساس دستور استاندار قم در رعایت الگوی کشت برنامه‌ای را شروع کردیم و ۲ هزار هکتار سطح زیر کشت غله کاهش پیدا کرده و هزار و ۵۰۰ هکتار تبدیل به باغ پسته و انار شده و ۵۰۰ هکتار هم تاپایان سال به این محصولات اختصاص خواهد یافت.
 
وی ادامه داد: در مسئله مرغ و تخم مرغ در قالب خرید تضمینی مرغ از امور دام پشتیبانی می‌کنیم تا قیمت مرغ درحد معمول مانده و نوسانات کاهش پیدا کند.
 
مدیرکل جهاد کشاورزی استان قم با اشاره به اینکه هفت درصد تخم مرغ کشور و چهار درصد گوشت قرمز کشور در استان قم تولید می‌شود، اظهار داشت: هر چند در مجموع استان قم استان خشکی است اما ما در قم مناطقی هم داریم که کیفیت آب مناسبی دارد و تجمع واحدهای مرغداری ما بیشتر در این محدوده‌ها قرار گرفته است.
 
وی خاطرنشان کرد: در مسئله مصرف بهینه آب بر اساس مصوبات مجلس، برای هر هکتار آبی که از آبیاری قطرهای استفاده کند، دولت ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بلاعوض پرداخت می‌‌کند.
 
۷۰ هزار هکتار اراضی قابل کشت
 
طلایی با اشاره به اینکه ۷۰ هزار هکتار اراضی قابل کشت در استان وجود دارد، گفت: ۵۲ هزار هکتار محصولات زراعی و ۱۸ هزار هکتار مربوط به باغات است.
 
مدیرکل جهاد کشاورزی قم ابراز داشت: نسبت به کشور ۴۶ صدم درصد اراضی قابل کشت را داریم و در مقابل ۵۶ صدم درصد تولیدات کشاورزی کشور در قم تولید می‌شود.
 
وی با اشاره به اینکه کل تولیدات کشاورزی و دامداری استان قم ۷۶۵ هزار تن است اظهار کرد: تولید گندم امسال بر اساس سیاست جهاد کشاورزی ۳۵ هزار تن است.
 
طلایی با بیان اینکه اولین اولویت سازمان جهاد کشاورزی تحقق الگوی کشت مناسب است، ادامه داد: مسئله دوم بردن محصولات سبزی و سیفی زیر پوشش پلاستیکی که گلخانه است.
 
۲۰ حلقه چاه برای سبزی کاری
 
وی با اشاره به وجود هزار هکتار سبزی کاری در قم گفت: بالای ۲۰ حلقه چاه داریم که برای سبزی کاری استفاده می‌شوند و اگر کشت سبزی گلخانه‌ای شود، دو حلقه چاه هم کافی است.
 
مدیرکل جهاد کشاورزی استان قم ابراز داشت: سال جاری ۵ میلیارد ابزار مکانیزاسیون در سال جاری خریداری شده و بین کشاورزان توزیع می‌شود تا کار با بهره‌وری بیشتری پیش برود.
 
وی با اشاره به اینکه در استان قم ۶۵ درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، اظهار داشت: برنامه‌های بسیاری برای کنترل مصرف آب در کشاورزی در نظر گرفته‌ایم.
 
طلایی با اشاره به مسئله بحران آب گفت: حتی امروز نسبت به سال گذشته یک سوم بارندگی داشتیم و بیشتر بارندگی‌ها اصلا به بخش کشاورزی کمکی نمی‌کند و حسابی نمی‌شود روی آن باز کرد.
 
وی افزود: سال گذشته ۱۰ هزار هکتار با تولید ۳۵ هزار تن گندم در قم وجود داشت که امسال ۸ هزار هکتار کشت کردیم با همان ۳۵ هزار تن گندم.
 
وی ادامه داد: سیاست وزارت جهاد کشاورزی این است که میزان تولید بر اساس برنامه باید بیشتر شود اما سطح زیر کشت باید کاهش پیدا کند.
 
مدیرکل جهاد کشاورزی استان قم خاطرنشان کرد: امسال فقط سه هزار بذر اصلاح شده توزیع کردیم و یک برنامه اجرایی علف هرز را شروع کردیم تا مشکلات این حوزه را برطرف کنیم.
 
وی افزود: فارغ التحصیلان کشاورزی که دارند در استان ما جذب می‌شوند قرار است مسئله کشاورزی علمی را در مراکز خدمات و مزارع پیگیری کنند.
 
۴۰ درصد غله بیمه شده است
 
طلایی اضافه کرد: امسال نزدیک به ۴۰ درصد غله بیمه شده و سال گذشته هم بیمه داشتیم و به آنهایی که خسارت داشتند تا حدی پرداخت شد.
 
وی گفت: هر زراعتی را یک حداکثری برایش سقف بیمه در نظر گرفته‌اند و این البته جبران کامل خسارت نیست اما حمایتی است که مورد استفاده کشاورز قرار می‌گیرد.
 
مدیرکل جهاد کشاورزی استان قم ابراز داشت: طی در سال گذشته بالای ۱۵مورد دوره آموزشی ورمی کمپوست برای کشاورزان برگزار شده است.
 
طلایی خاطرنشان کرد: ورمی کمپوست باید در مزارع استفاده شود ولی یک نکته را باید در نظر گرفت. استفاده از این کود در سطح زیر کشت بالا امکان‌پذیر نیست.
 
وی افزود: ورمی کمپوست برای باغات و کشت گلخانه‌ای خوب است اما غله را نمی‌شود با ورمی کمپوست تغذیه کرد مگر به عنوان یک مکمل غذایی.
 
مدیرکل جهاد کشاورزی قم با اشاره به عملکرد این سازمان در زمینه پرورش آبزیان ادامه داد: سالانه هزار تن پرورش آبزیان داریم. سعی کردیم در این چند ساله چاه‌ها را به استخرهای دو منظوره مجهز کنیم که بیشتر هم قزل آلا تولید می‌کنند.
 
همایش فرهنگ جهادی برگزار می‌شود
 
وی با اشاره به اینکه همایش فرهنگ جهادی در ۲۲ دی ماه توسط اداره کل جهاد کشاورزی برگزار می‌شود گفت: این همایش از قبل فراخوان و مقالات ارائه شده و با حضور اساتید برجسته‌ای برگزار می‌شود.
 
طلایی ابراز داشت: مدیریت جهادی که امروز اجرا می‌شود با علم و دانش روز بشر سر و کار دارد و معنای واقعی آن این است که با کار، تلاش، اندیشه و علم استفاده بهینه از سرمایه‌های خود داشته باشیم.
 
وی ادامه داد: تاکیدات رهبری در سال‌های اخیر همه مبتنی بر کار و تلاش و مدیریت جهادی بوده و امسال این موضوع قوت گرفته است.
 
مدیرکل جهاد کشاورزی قم افزود: تاکید بر کاربردی کردن شاخص‌های فرهنگ جهادی در سازمان جهاد کشاورزی در مسئله تولید و غذا بسیار جدی است.
 
وی خاطرنشان کرد: مکان این همایش در ساختمان اداره آستان مقدسه با سخنرانی آیت الله عالمی، نماینده ولی فقیه در جهاد کشاورزی، استاندار قم، مشاور وزیر نفت خواهد بود و حدود۱۰ مقاله به این همایش فرستاده شده است.
انتهای پیام/136
https://qomnews.ir/vdchkini.23n6idftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما