قم نيوز : قم نیوز: معاون پژوهشی حوزه های علمیه، نقطه عزیمت حوزه های علمیه برای رسیدن به كرسی های نظریه پردازی را ساماندهی نشست های علمی در حوزه های علمیه ذكر كرد.
نقطه عزیمت حوزه برای كرسی نظریه پردازی، ساماندهی نشست های علمی است
به گزارش قم نیوز، حجت الاسلام سیدعلی عماد گفت: این ساماندهی از سوی مراكز علمی و پژوهشی حوزه های علمیه در حال انجام است.

وی با بیان اینكه بیش از ۸۰۰ نشست علمی در سال از سوی مراكز علمی و پژوهشی حوزه های علمیه برگزار می شود، افزود: آیین نامه ای تحت عنوان آیین نامه برگزاری نشست علمی تعریف شده كه در آن ساختار، مشاركت كنندگان، موضوع، ویژگی، اهداف، ناقدان، داوران، ارزیابان و نتیجه گیری و گزارش دهی مشخص و تعریف شده است.

عماد گفت: از نشریات علمی حوزه۲۲ نشریه علمی ـ پژوهشی، ۱۱ نشریه علمی ـ ترویجی و ۱۱ نشریه در پایگاه ISC نمایه سازی علمی می شود و قابل دسترسی در عرصه بین المللی علوم است.

معاون پژوهشی حوزه های علمیه با اشاره به اینكه در بخش ساماندهی مراكز پژوهشی نیز اقدامات خوبی صورت گرفته است.

وی با بیان اینكه انجمن های علمی حوزه های علمیه نیز بر رشد كمی و كیفی خوبی داشته اند افزود: علاوه بر انجمن هایی كه در گذشته وجود داشتند و تطبیق وضعیت داده شده، انجمن های فقه و حقوق اسلامی، مهدویت، حدیث نیز از شورای عالی حوزه مجوز دریافت كردند.

عماد ادامه داد: تاسیس انجمن مطالعات اجتماعی، انجمن فقه و اصول فقه نیز مراحل نهایی تصویب خود را طی می كنند و تصمیم داریم كه دو انجمن فقه و اصول فقه را به مجمع عالی فقه تبدیل كنیم؛ همچنین انجمن تبلیغ، ارتباطات و هنر و رسانه نیز در مراحل اظهارنظر كارشناسی قرار دارند.

عماد گفت: شورای پیگیری رهنمودهای رهبر معظم و مراجع در حال فعالیت است و گزارشی از فعالیت آن بزودی منتشر می شود ضمن اینكه دبیرخانه ای برای پیگیری رهنمودهای معظم له در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تشكیل شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در بخش تعاملات پژوهشی ارتباط خوبی با دیگر نهادهای علمی كشور از جمله وزارت علوم، آموزش و پرورش، معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور برقرار شده است كه به تبادل موافقتنامه هایی منجر شده است.

عماد افزود: در تفاهم نامه با وزارت علوم ۲۰ حوزه كاری مشترك تعریف شده كه ۱۳ مورد مرتبط با امر پژوهش است و یك كارگروه و دبیرخانه مشترك برای پی گیری این تفاهم نامه تشكیل شده است.

وی با تاكید بر نیاز سنجی پژوهشی گفت: در حوزه های فقه حكومتی، اقتصاد اسلامی، مطالعات سیاسی، كلام، فلسفه، تاریخ و تفسیر و علوم تربیتی و روانشناسی در حال نیازسنجی هستیم و هدف ما رسیدن به یك نظام ملی نیازسنجی علمی پژوهشی است.

عماد با بیان اینكه در بخش تربیت نیروی انسانی كه از اهم مطالبات رهبر معظم انقلاب بود كارهای پایه ای انجام شده است، افزود: در همین زمینه كانون پرورش استعداد پژوهشگری طلاب رسما تاسیس شد كه امیدواریم این كار در قم و استان های دیگر توسعه پیدا كند و طلاب مستعد در سال های اولیه طلبگی شناسایی شده و بتوانیم استعداد های پژوهشی آنان را با در نظر گرفتن تفاوت استعدادها رشد دهیم.

عماد در پایان از تاسیس دفتر امور نخبگان و استعدادهای برتر در معاونت پژوهشی حوزه های علمیه خبر داد و افزود: آیین نامه، شرح وظایف و ساختار این دفتر به تصویب رسید و اكنون در معاونت پژوهشی برای ساماندهی امور نخبگان در دو حوزه شناسایی و حمایت، مشغول فعالیت است.

وی در این نشست، بازدید از مراكز پژوهشی، بازدید از موسسات آموزشی و مدارس علمیه فعال، نشست مدیران مدارس علمیه و معاونان پژوهشی، نشست مدیران و معاونان پژوهشی مراكز پژوهشی سراسر كشور در هفته آینده و نشست هیات مدیره خانه مطبوعات پژوهشی حوزه را از مهمترین فعالیت های این معاونت در هفته پژوهش ذكر كرد.

انتهای پیام/۱۱۰
https://qomnews.ir/vdcj.te8fuqeoisfzu.html
نام شما
آدرس ايميل شما