پنجشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۲۳:۳۵
کد مطلب : 29248
رئیس جمهور در نشست خبری چهاردهمین سفر استانی

۳۰ پروژه استان قم تا پایان سال ۹۵ تکمیل می‌شود؛ افتتاح سد کوچری تا فروردین ۹۴

قم نيوز : قم نیوز: رئیس جمهور با اشاره به اینکه طرح هایی که در این استان مورد نظر دولت است ۳۰ پروژه است که مقدار اعتبار این پروژه‌ها ۳۷۹ میلیارد تومان است، گفت: دولت متعهد است این پروژه‌ها در سال ۹۴ تا ۹۵ تکمیل شود.
۳۰ پروژه استان قم تا پایان سال ۹۵ تکمیل می‌شود؛ افتتاح سد کوچری تا فروردین ۹۴
به گزارش قم نیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی دقایقی پیش در نشست خبری پایانی چهاردهمین سفر دولت تدبیر و امید در محل استانداری قم حضور یافت.

حجت الاسلام حسن روحانی با اشاره به برنامه‌های خود در استان قم به دیدار خود با علما و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: همه این دیدارها برای ما بسیار مفید بود تمام نظرات را از روی دلسوزی مطرح کردند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه ۳۰ طرح و پروژه با اعتبار ۳۷۹ میلیارد تومان برای استان قم در نظر گرفته شده است، افزود: دولت متعهد است و ریز این پروژه‌ها و فصل‌بندی آن در جلسه شورای اداری است مطرح شد و انشالله این پروژه‌ها در سال ۹۴ تا ۹۵ تکمیل می‌شود.

وی با اشاره به افتتاح چند پروژه مهم در استان قم عنوان کرد: در این سفر چند پروژه صحن شرقی حرم کریمه اهل بیت (س) افتتاح شد و کتابخانه بسیار ارزشمندی دارد، البته این طرح در برخی قسمت ها کامل نشده به زودی بقیه آن تکمیل می‌شود.

حجت اسلام روحانی با اشاره به اینکه پروژه حرم تا حرم که یک فاز آن از قم تا گرمسار است به صورت آزادراه با همکاری قرارگاه خاتم در کمتر از دوسال انجام شد خاطرنشان کرد: از همه کسانی که تلاش کردند تا این پروژه مهم نهایی شد و به نتیجه رسید تقدیر و تشکر می کنیم.

رئیس جمهور با اشاره به پروژه قطار سریع السیر قم- تهران- اصفهان بیان کرد: این پروژه بسیار کمک کننده است و دولت هم اعتبار ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلاری را برای این پروژه اختصاص داده و این پروژه به سرعت آغاز می‌شود که طی آن قم را به فرودگاه امام و فرودگاه را به تهران و قم را به اصفهان متصل می‌کند.

وی با اشاره به پروژه آبرسانی سد کوچری عنوان کرد: پروژه سد کوچری تا پایان فروردین ۹۴ تکمیل می‌شود و برای مردم قم و شهرهایی که از این خط استفاده می‌کنند از این پروژه بهره‌مند می‌شوند.

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه قم با کمبود امکانات مواجه است و در تعیین شاخص های بودجه هم به این موضوع توجه نشده است اظهار داشت: قم نیاز به توجه بیشتری دارد و قم چهار راه بزرگی است که تهران را به استان های مختلف جنوبی وصل می‌کند و زائران زیادی را به قم می آیند و قم از ملیت های مختلف در آن حضور دارند.

حجت الاسلام حسن روحانی با اشاره به اینکه باید از قم حمایت بیشتری شود افزود: این موضوع نیاز دارد که دولت از همه توانش استفاده کند و با این که قیمت نفت کاهش پیدا کرده و هنوز در تحریم هستیم باید از همه امکانات استفاده کنیم و در سال آینده بیشتر به این موضوع می پردازیم.

رئیس جمهور در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری حوزه مبنی بر لزوم ارتباط سیستماتیک بین حوزه و دولت و نیاز به انتصاب مشاور رئیس جمهور در امور حوزه گفت: کلیت این موضوع درست است و برای ارتباط دولت با حوزه نیاز به یک ارتباط با سیستم بهتری است و این ارتباط البته وجود دارد.

حجت الاسلام روحانی با اشاره به اینکه هر چند هفته یک بار وزیران ما به قم می آید افزود: این کافی نیست و نیاز داریم راهی برای ارتباط نزدیک تر داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه دولت نیازهای فراوانی دارد تا مسائل را برای مردم تبیین کند و کرسی های نطریه پردازی باید تشکیل شود افزود: صحبت ها و نظرات مراجع باید زودتر به دولت منتقل شود و این مسئله مطرح شده است و آن را حل می کنیم.

رئیس جمهور در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری مبنی موضوع اشتغال و مشکلات آن در استان قم و همچنین برنامه‌های هیئت دولت در این باره اظهار داشت: نکته اول این است که جوانان پرشور قم در استقبال از دولت در خیابان های قم نشاط سیاسی را نشان دادند و از مردم قم به ویژه جوانان سپاس گذاری می‌کنم و امیدواریم خادم خوبی برای مردم باشیم.

حجت الاسلام حسن روحانی با اشاره به اینکه مشکل اشتغال را در کل کشور و از جمله قم شاهد هستیم افزود: قم گردشگران زیارتی و معرفتی زیادی دارد که باید آن را سامان دهیم.

وی افزود: دلمان می‌خواهد این حوزه علمیه با عظمت خود در قم بتواند هم دیپلماسی فعال و دینی و معرفتی و فرهنگی با دنیا داشته باشد و هم قم بتواند هر جای دنیا اگر متفکران بخواهند در مورد فقه و اصول اسلام و تشیع بحث کنند فضای لازم را در اختیار داشته باشد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه باید در بحث گردشگری کار شود عنوان کرد: بحث های صنعتی در قم هنوز نیمه کاره است و در مورد قم بانک مرکزی متعهد شده است اعتبارات لازم را تامین کند.

حجت الاسلام روحانی با اشاره به اینکه تلاش می‌کنیم سرمایه در گردش را برای صنایعی که به دلیل مشکل مالی غیرفعال هستند فراهم کنیم گفت: در زمینه کشاورزی در قم باید کشت گلخانه ای را توسعه دهیم در سال آینده و قم در فناوری های نوین می تواند فضای خوبی را داشته باشد و از اینجا اعلام می کنم که وزارت ارتباطات این کار را به عهده بگیرد و تنها در بحث آی تی و آی سی تی نیست.

وی افزود: قم به تهران نزدیک است و می توانیم از جوانان تحصیل کرده قم در این زمینه استفاده کنیم.

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه برخی معتقدند دولت تنها مسائل هسته ای و مذاکرات را پیگیری می‌کند و از بقیه مسائل غافل است اظهار داشت: دولت و هر بخشی از آن مسئولیت خود را دارد و مثلا بخش کشاورزی کاری به موضوع هسته ای نداریم و در بخش کشاورزی تحول بزرگی ایجاد شده است و ۶۰۰ هزار هکتار زمین درسه شهر زیر پوشش آبیاری قطره ای قرار گرفته اندو تعداد ماشین الات کشاورزی چند برابر شده است.

حجت الاسلام حسن روحانی با اشاره به اینکه مجموعا تا پایان دولت حدود ۱۰ میلیارد دلار برای حل مشکل آب قرار داده‌ایم افزود: در بخش راه و راه آهن و هزاران پروژه‌ای که در کشور داریم ارتباطی با مسائل هسته ای وجود ندارد و مردم از ان آگاه هستند.

وی افزود: کار بزرگی در زمینه سلامت انجام شده و در سیاست خارجه روابط ما با کشورهای همسایه به جز یکی دو کشور توسعه فوق العاده یافته است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: با کشورهای غربی و شرقی هم مرز خود کار و ارتباط بزرگی ایجاد شده است و حجم روابط اقتصادی در ۱۸ ماه افزایش بسیار داشته است و در برخی کشورها دو برابر شده است.

حجت الاسلام حسن روحانی تصریح کرد: رابطه با عراق، چین، کشورهای آسیایی و اروپا افزایش یافته اما مسئله هسته‌ای هم بسیار مهم است و باید بهانه و حربه را به قول مقام معظم رهبری از دست دشمن بگیریم.

وی گفت: مذاکرات اساسش این است که حربه تحریم را از دست دشمن بگیریم زیرا این تحریم نا حق، غیر قانونی و ضد حقوق بشر است وراه آن مذاکره است.

رئیس جمهور افزود: باید این حربه را با مذاکره بگیریم و اگر نتوانستیم باید کاری کنیم که دنیا بفهمد این مشکل از ما نیست و طرف مقابل ما مقصر است.

حجت الاسلام حسن روحانی خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها می‌گویند اگر در این مذاکرات شکست بخوریم جامعه از دست ما می رود و به انزوا سپرده می شویم.

رئیس جمهور عنوان کرد: آمریکایی‌ها در مذاکره در طرفی هستند که مشکلات را به وجود آورده‌اند و اگر نبودند قطعا با سه کشور اروپایی در پایان سال ۲۰۰۴ به توافق می‌رسیدیم و به این اذعان دارند و امروز آمریکا باید قدم های صحیح را بردارند و از مسیر اشتباه خود بازگردند.

رئیس جمهور در پاسخ به خبرنگار دیگری مبنی بر اعلام آمار متنوع از کاهش تورم که در سفره مردم احساس نمی‌شود و کی این آمار واقعی می‌شود، گفت: اولا آمار متفاوت نیست و برخی آمار را به شوخی گرفته‌اند و این آمار روشن است.

حجت الاسلام حسن روحانی خاطرنشان کرد: آماری داریم که به طور مثال نشان می‌دهد در آمار ۱۲ ماهه منتهی به دی یا بهمن تورم چه میزان است و یک تورم نقطه به نقطه داریم و تورمی مربوط به یک ماه داریم که ممکن است در یک جنس کمتر یا بیشتر شده باشد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه برخی این آمار را در نظر می‌گیرند و نتیجه درستی به دست نمی آید گفت: آمار شفاف است و مرکز آمار و بانک مرکزی آمار را می‌دهند و اختلافات جزئی دارند و ماهانه اعلام می‌کنند و دولت هم در این زمینه دخالتی ندارد و دستوری نیست.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: روند افزایش تورم در سال‌های گذشته سرسام آور بود و تورم نقطه به نقطه ۴۵ درصد بود و ما قولی که به مردم دادیم رساندن تورم به ۲۵ درصد تا پایان امسال بود و امروز تورم زیر ۱۶ درصد است که توفیق بالایی است.

حجت الاسلام حسن روحانی افزود: امیدواریم به طور مستمر این راه را ادامه دهیم و مردم می‌دانند امروز با مشکل کاهش قیمت نفت مواجه هستیم و کشورهایی مثل کویت و عراق هم با مشکل مواجه شده‌اند و به راه خود ادامه می دهیم و قیمت نفت هم به زودی به جای اصلی خود برمی گردد.

وی افزود: مردم در مجموع احساس می‌کنند که قبل از این، قیمت ها ساعتی و یک روزه تغییر می‌کرد و الان این گونه نیست و مردم زندگی آرامی را احساس می کنند و درست است که تورم باید یک رقمی شود و برای آن راه طولانی وجود دارد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه رونق اقتصادی باید ایجاد شود گفت: این یک مسئله دیگر است و اگر وجود داشته باشد مردم زندگی راحتی را دارند. امروز می توانیم بگوییم از رکود عبور کردیم ولی با رونق اقتصادی این موضوع در زندگی مردم دیده می شود.

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی براینکه "کلانشهر دینی قم با گذشته تفاوت ماهوی دارد و از ۱۲۰ کشور در این شهر زندگی می‌کنند زیرساخت‌های توسعه ای دارد اما در حوزه زیرساخت های رسانه ای اصحاب فرهنگ استان قم زیرساخت ها امکانات کافی و لازم ندارد به طوری که اداره کل ارشاد قم از درجه بندی ۳ بهره برده در حالی که باید در درجه یک باشد، بفرمائید چه هدیه ای برای اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه قم دارید" گفت: آنچه وزارت ارشاد از ما خواسته بود افزایش بودجه است و ما این افزایش را داده‌ایم ، ما ۶ میلیارد قول دادیم و ۶ میلیارد دیگر برای طرح های وزارت ارشاد اضافه کردیم.

حجت الاسلام روحانی تصریح کرد: قم از حساسیت خاصی برخوردار است غیر از حضور اتبع خارجی قم مرکز حوزه و فرهنگ دینی و اسلامی است و باید زیرساخت ارتباطی خوبی داشته باشد که این کار را خواهیم کرد.

حجت الاسلام روحانی در بخش پایانی این نشست ضمن تقدیر از اصحاب رسانه، مردم، مسئولان و علما و مراجع عظام تقلید گفت: امیدواریم دولت بتواند تمام وعده هایی که در این سفر داده عملیاتی کند.

انتهای پیام/130
https://qomnews.ir/vdcevw8w.jh8oei9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما