يکشنبه ۴ دی ۱۳۹۰ ساعت ۱۶:۵۷
کد مطلب : 3046
معاون بین الملل حوزه‌های علمیه:

از تبلیغ بین‌المللی نباید غافل شویم

قم نيوز : قم نیوز: معاون بین‌الملل حوزه با انتقاد از کم توجهی به تبلیغ در عرصه بین الملل، گفت: امروز دروازه‌های دنیا به سوی معارف شیعی باز است و مردم جهان تشنه حضور مبلغان هستند.
از تبلیغ بین‌المللی نباید غافل شویم
به گزارش قم نیوز، حجت الاسلام محمدحسن زمانی در جمع اساتید و طلاب مدرسه علمیه صدوق با اشاره به ضرورت حضور حوزویان در عرصه‌های بین المللی و تبلیغ معارف اهل بیت (ع) در جهان، گفت: با وجود اینکه جهانیان تشنه اسلام هستند، ولی به دلیل عدم برنامه ریزی مناسب برای تبلیغ دین، هنوز گام موثری در این زمینه برداشته نشده است.

وی با تاکید بر اینکه حقایق ناب اسلام شیعی و تشنگی بی‌حد و حصر جهانیان نیازمند یک حلقه واسط به نام تبلیغ و مبلغ است، افزود: با اینکه طلاب، مبلغان دین اسلام هستند، ولی هنوز این معارف به صورت کامل به جهانیان نرسیده است؛ بنابراین باید اذعان داشت تبلیغ دین را به صورت کامل انجام ندادیم.

وی ادامه داد: آمار‌ها نشان می‌دهد که مردم به دلیل علاقه فراوان به عقلانیت و معارف ارزشمند شیعی، به این مذهب گرایش پیدا می‌کنند و تشیع در گوشه و کنار جهان در حال پیشرفت است.

وی با اشاره به آمارهای منتشر شده از سوی سازمان ملل خاطرنشان کرد: در میان مجموعه ادیان، دین اسلام و تشیع بیشترین پیشرفت و گرایش را در قرن بیستم داشته است و این روند همچنان با قدرت ادامه دارد.

حجت الاسلام زمانی ادامه داد: گسترش تشیع به عنوان مذهبی که تا دیروز مذهب غیررسمی در میان مذاهب اسلامی بوده، امروز جایگاه بالایی را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه همه تبلیغ تشیع صَرف نیاز جامعه ایران می‌شود و این منطقی نیست که از کشورهای خارجی غافل شویم، در حالی که درصد جمعیت ایران، یک درصد جمعیت دنیا است، گفت: ۹۹ درصد انرژی تبلیغی ما صَرف داخل کشور می‌شود و حتی یک درصد هم در خارج کار نمی‌کنیم و این نقص بزرگی است.

معاون بین الملل حوزه‌های علمیه تصریح کرد: امروز با توجه به نیاز‌های عرصه بین‌الملل، باید فضلای حوزه خود را برای حضور در خارج از کشور آماده کنند تا به تبلیغ دین و معارف اسلام بپردازند.

وی افزود: این تلقی که دولت‌ها و صاحبان ادیان و مذاهب کشورهای مختلف مانع حضور مبلغان شیعی در دنیا هستند، تصوری اشتباه است؛ زیرا در دانشگاه‌های دنیا در صورتی که متناسب با نیازهای آنان حرفی برای گفتن داشته باشیم به روی ما باز است.

زمانی ادامه داد: دنیا آماده پذیرش مبلغان شیعی است، به گونه‌ای که امروز با حضور در کشورهای مختلف، مورد اقبال و استقبال مردم و حتی علمای آنان قرار می‌گیریم.

معاون بین‌الملل حوزه‌های علمیه با اشاره به برخی شرایط و توانمندی‌های مورد نیاز مبلغان خارج از کشور، گفت: شرط اول فراگیری کامل معارف اسلامی و حوزوی است؛ زیرا تا زمانی که فقه، اصول، عرفان و قرآن را خوب ندانیم، نمی‌توانیم تأثیرگذار باشیم.

وی بابیان اینکه مطالعه آزاد و جامعیت علمی در مباحث علوم اسلامی از مسائل مهمی است که مبلغان نباید از آن غافل شوند، خاطرنشان کرد: آشنایی با تفسیر، اقتصاد، فلسفه، تاریخ، رجال، حدیث و ... اهمیت فراوانی دارد، همچنین مطالعه ادیان، مذاهب و فرق مختلف دنیا از دیگر اموری است که باید مبلغان خارج ‌از کشور به آن توجه کنند.

معاون بین‌الملل حوزه‌های علمیه گفت: آشنایی با فرهنگ ‌ملت‌ها، علوم انسانی مکاتب فلسفی، اقتصادی، اجتماعی و اخلاقی دنیا و تسلط به زبان‌های روز دنیا از مهارت‌های مورد نیاز تبلیغ در خارج از کشور به شمار می‌رود.

انتهای پیام/۱۱۰
https://qomnews.ir/vdce.e8xbjh87p9bij.html
نام شما
آدرس ايميل شما