چهارشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۱۲
کد مطلب : 30474
"حوزه‌های علمیه مردمی است نه دولتی"

آیت‌الله مکارم‌شیرازی: برخی با حرکات خزنده به‌دنبال دولتی‌کردن حوزه‌های علمیه هستند

قم نيوز : قم نیوز: مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه ما از دولت حمایت می‌کنیم اما این حمایت همراه با نظارت بر دولت است، گفت: در گوشه و کنار به صورت خزنده برخی وابستگی‌ها ایجاد می‌شود ولی بدانید این کار درست نیست افتخار ما در استقلال حوزه‌های علمیه است.
آیت‌الله مکارم‌شیرازی: برخی با حرکات خزنده به‌دنبال دولتی‌کردن حوزه‌های علمیه هستند
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی صبح امروز در جلسه درس خارج فقه خود با اشاره به اینکه آزادگی و عزت و آبرومندی ارزش‌هایی است که از زندگی هم بالا‌تر است اظهارداشت: فرقی بین حوزه‌های ما و حوزه‌های اهل سنت وجود دارد حوزه‌های شیعه مستقل از حکومت‌ها است اما حوزه‌های اهل سنت وابسته به حکومت‌ها است و رئیس حوزه مفتی بزرگ بلد به وسیله حکومت تعیین می‌شود.

مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه در محیط شیعه هیچگاه مرجع تقلید را حکومت تائید نمی‌کند بلکه بزرگان حوزه او را تائید می‌کند عنوان کرد: این استقلال حوزه‌های علمیه افتخار تشیع است.

استاد برجسته حوزه علمیه با تاکید براینکه استقلال حوزه بود که انقلاب را به وجود آورد تصریح کرد: الان هم ملاحظه کنید در ایران در راس حکومت یک روحانی مقتدر و عالی مقام است که در هیچ کجای دنیا یک روحانی در راس حکومت نیست و این نتیجه استقلال حوزه‌ها از حکومت است.

وی با بیان اینکه ما باید این سنت را حفظ کنیم و به آیندگان برسانیم، گفت: اخیراد دیده می‌شودبرخی در حوزه‌های علمیه به سوی وابستگی به دولت پیش می‌روند و این درست نیست.

آیت الله مکارم شیرازی تاکید کرد: ما از دولت حمایت می‌کنیم که برگزیده ملت و مورد تائید رهبر معظم انقلاب است اما این حمایت با نظارت بر دولت است اگر وابسته به دولت باشیم نظارتی بر دولت نخواهد بود.

مرجع تقلید شیعیان با اشاره به اینکه شجاعت بیان انتقادات و مطالب به جهت همین استقلال حوزه‌ها است، خاطرنشان کرد: حوزه‌های علمیه مردمی است نه دولتی و این مهم‌ترین تفاوت حوزه‌های علمیه تشیع با اهل سنت است.

وی اظهارداشت: در گوشه و کنار به صورت خزنده برخی وابستگی‌ها ایجاد می‌شود ولی بدانید این کار درست نیست افتخار ما در استقلال حوزه‌های علمیه ما است از همین رو این افتخار را از دست ندهید.

استاد برجسته حوزه علمیه تصریح کرد: حوزه‌های علمیه اساسنامه دارد که استقلال آن از مهم‌ترین نکاتی است که بر آن تاکید شده و این افتخار نتیجه ولایت اهل بیت (ع) است.

انتهای پیام/130
https://qomnews.ir/vdchkknx.23nvqdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما