سه شنبه ۶ دی ۱۳۹۰ ساعت ۱۵:۰۰
کد مطلب : 3109
در پاسخگویی به مسائل حوزه رسانه و ارتباطات؛

نخستین همایش فقه ارتباطات در قم برگزار می‌شود

قم نيوز : قم نیوز: نخستین همایش فقه و ارتباطات به منظور پاسخگویی به مسائل حوزه رسانه با حضور اساتید حوزه و دانشگاه و به همت موسسه فرهنگی هنری سروش حکمت مرتضوی در قم برگزار می‌شود.
نخستین همایش فقه ارتباطات در قم برگزار می‌شود
به گزارش قم نیوز، مدیر موسسه سروش حکمت مرتضوی امروز با اشاره به نیازهای فقهی موجود در جامعه نوین امروز، اظهار داشت: فقه شیعه پویایی دارد که می‌تواند در مسائل مختلف جامعه امروز وارد شده و مشکلات را حل کند.

وی با اشاره به اینکه همایش فقه ارتباطات برای نخستین بار در سطح کشور برگزار خواهد شد، افزود: موضوع همایش، فقه ارتباطات است که به زیرمجموعه‌هایی مانند فقه رسانه، رسانه دینی و آسیب‌شناسی این حوزه تقسیم می‌شود.

سیدمحمود مرتضوی هشترودی ابراز داشت: در این همایش مبانی فقهی این حوزه بیان می‌شود و در آینده نیز کارگاه‌ها و نشست‌هایی با این موضوعات برگزار خواهد شد تا خود را برای برگزاری یک نشست بین‌المللی آماده کنیم.

وی گفت: در نظر داریم این موضوع را در آینده به‌عنوان یک رشته تخصصی در حوزه‌های علمیه و یک رشته دانشگاهی گسترش دهیم که مقدمات این موضوع نیز فراهم و رایزنی‌ها انجام شده است و انجمن‌های علمی در این رابطه تشکیل شده‌اند.

مدیر موسسه فرهنگی هنری سروش حکمت مرتضوی خاطرنشان کرد: این موسسه فرهنگی هنری از سال ۸۶ در قم کار خود را آغاز کرده است و تا کنون فعالیت‌های تحقیقاتی در زمینه کلام، عقاید و مباحث دیگر داشته است.

وی افزود: در حال حاضر این موسسه دو سالی است که تمرکز خود را روی کارهای پژوهشی بر فقه رسانه و ارتباطات متمرکز کرده است.

مرتضوی هشترودی تصریح کرد: آشنایی طلاب و روحانیون و اساتید حوزه‌های علمیه با مباحث حوزه ارتباطات که از ضرورت ایفای نقش آنها در جامعه امروز است، از جمله اهداف برگزاری این همایش است.

وی ادامه داد: هدف دوم این است که به کارشناسان این عرصه ثابت کنیم که فقه شیعه با انعطاف‌پذیری و ظرفیتی که دارد می‌تواند برای نیازهای روز جامعه پاسخ داشته باشد و حوزه‌های علمیه باید در این زمینه وارد شده و مسائل خود را با فعالان عرصه ارتباطات در میان بگذارند.

مدیر موسسه فرهنگی هنری سروش حکمت مرتضوی اظهار داشت: با وجود نیاز فراوان به تبیین فقهی موضوعات روز و ظرفیتی که فقه شیعه دارد، تاکنون در این زمینه در حوزه‌های علمیه کار منسجمی انجام نشده است و امیدوارم این همایش بتواند آغازی برای پرداختن حوزویان و متخصصین به این موضوع باشد.

وی گفت: کتابی به نام فقه خبر در حوزه علمیه به چاپ رسیده و تالیفاتی در زمینه فقه تلویزیون و فقه تبلیغات وجود دارد که ما می‌خواهیم این کارهای پراکنده را انسجام ببخشیم و با توجه به اینکه متولی این امر حوزه‌های علمیه هستند به عنوان بازویی برای این حوزه‌ها در زمینه توسعه این مطلب، عمل کنیم.

مرتضوی هشترودی عنوان کرد: در این همایش که با همکاری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار می‌شود، آیت‌الله محسن اراکی استاد حوزه علمیه، اساتیدی از دانشکده صدا و سیما و دانشگاه امام صادق(ع)، اساتید حوزه و رئیس پژوهشگاه فرهنگ و ارتباطات به سخنرانی در موضوع فقه ارتباطات خواهند پرداخت.

وی در پایان با اشاره به اینکه این همایش روز چهارشنبه در سالن همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: اساتید حوزه و دانشگاه و معاونین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و فعالان عرصه رسانه برای حضور در این همایش دعوت شده‌اند.

انتهای پیام/۱۱۰
https://qomnews.ir/vdce.78xbjh8zo9bij.html
نام شما
آدرس ايميل شما