جمعه ۱۹ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۴۹
کد مطلب : 31358
دبیر شورای عالی امنیت ملی:

آثار «به مذاکرات خوش‌بین نیستم» رهبری بیش‌ از گذشته در حال نمایان شدن است

قم نيوز : قم نیوز: دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه در گروه ۱+۵ وحدت نظر وجود ندارد، گفت: «من به مذاکرات خوش‌بین نیستم»مقام معظم رهبری، بیشتر از گذشته در حال نمایان شدن است.
آثار «به مذاکرات خوش‌بین نیستم» رهبری بیش‌ از گذشته در حال نمایان شدن است
به گزارش قم نیوز، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در مراسم راهپیمایی روز قدس امسال در جمع خبرنگاران درباره برگزاری مراسم روز قدس امسال، اظهار داشت: طبق معمول مردم ایران در لحظه مناسب، رفتار مناسب از خودشان نشان می‌دهند.

وی افزود: حضور مردم در راهپیمایی روز قدس بر روی این موضوع جهان اسلام در دفاع از فلسطین تأکید دارد که متأسفانه تکفیری‌ها نیز در مدت اخیر سعی کرده‌اند آن را در اذهان عمومی به موضوع ثانویه تبدیل کنند که علامت انعکاس آن از درک سعه سیاسی در ماه رمضان نشأت می‌گیرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: مردم در روز جهانی قدس پیام سیاسی خود را مبتنی بر آموزه‌های دینی اعلام کرده‌اند و این را به گوش جهانیان رسانده‌اند که موضوع اصلی جهان اسلام، موضوع فلسطین است.

شمخانی با تأکید براینکه تکفیری‌ها نمی‌توانند موضوع فلسطین را به موضوع ثانویه جهان اسلام تبدیل کنند، گفت: غربی‌ها نمی‌توانند مبتنی بر توان تکفیری‌ها امنیت رژیمی که ناپایدار و اشغالگر است را فراهم کنند. ملت ایران هم در کنار سایر ملت‌ها با یک حضور گسترده و متناسب با این شرایط در راهپیمایی روز قدس حضور یافته است.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش با تأکید براینکه ما در مذاکرات هسته‌ای از ابتدا به دنبال توافق خوب بودیم افزود: ما در مذاکرات هسته‌ای به دنبال این بودیم که یک مشکل ناخواسته، تحمیلی و وهمی را با یک تعامل حل کنیم و ۲۲ ماه نیز صبر کردیم و چارچوب ابعاد مختلف یک توافق خوب را در پی این ماه‌ها تبیین کردیم و به مذاکره نشستیم.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه متن اصلی توافق تنظیم شد و ۵ ضمیمه مختلف از جمله ابعاد تحریم هسته‌ای تعامل نظارت و شفافیت دارد، گفت: این ابعاد تنظیم شد تا بتواند در یک قرارداد حقوقی این معضل برچیده شود، اما واقعیت این است که طرف مقابل فاقد اقتدار سیاسی است. از این جهت که آنچه در میز مذاکره می‌گوید با عرصه رسانه و تلویزیونی متفاوت است.

شمخانی در همین زمینه تصریح کرد: یکی دیگر از ابعاد نداشتن اقتدار سیاسی طرف مقابل در میز مذاکرات این است که قادر نیست آنچه می‌گوید را در درون جامعه آمریکا اعمال کند؛ یعنی طیف‌های مختلف جامعه آمریکا با اشکال مختلف نظرات متفاوتی دارند.

وی اضافه کرد: در درون ۱+۵ یک انسجام و وحدت نظر وجود ندارد و بیشتر از آن این است که برخلاف جمهوری اسلامی ایران که یک کشور مستقل و مبتنی بر اقتدار در تصمیم گیر‌‌ی‌ها است و براساس آن تصمیم می‌گیرد و اجرا می‌کند، اما متأسفانه آنها تحت تأثیر فشارهای منطقه به خصوص رژیم صهیونیستی هستند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: این مؤلفه‌های متعدد تأثیرگذار منفی اجازه نمی‌‌دهد که یک منطق بر مذاکرات هسته‌ای حاکم باشد، لذا جمهوری اسلامی ایران از روز اول که مذاکرات را آغاز کرد آن را مذاکره‌ای می‌دانست که چنانچه حل شود، مناسب است. ولی می‌دانست که طرف مقابل معمولاً با توجه به تجربه‌های قبلی به نوعی ناسازگاری و ناهمسازی خواهد داشت و رفتاری معقول منطقی و مساوی نخواهد داشت که به همین دلیل امروز آثار آنچه که رهبر معظم انقلاب فرمودند که «من به مذاکرات خوش‌بین نیستم»، بیشتر از گذشته در حال نمایان شدن است.

شمخانی با تأکید براینکه ما از روز اول مقید به مذاکرات بودیم و هنوز هم به مذاکرات مقید هستیم، گفت: ما به مذاکراتی مقیدیم که در نهایت منتج به یک توافق خوب بشود و توافق خوب توافقی است که صنعت هسته‌ای ما را با نشاط و رو به جلو نگه دارد و دیگری اینکه از طرفی تحریم‌های ظالمانه یک طرفه را لغو کرده و استقلال، امنیت و دفاع ما را دچار خدشه نکند.

وی با تأکید براینکه توافق خوب توافقی است که مبتنی بر رعایت حقوق قرمز باشد، به تشریح خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران پرداخت و تصریح کرد: این در حقیقت مبتنی بر خطوط قرمزی است که با یک رویکرد عقلانی تعریف شده است. خطوط قرمز خطی نیست که از موضع قدرت و مستقل از واقعیت باشد بلکه این خطوط مبتنی بر رویکرد و عقلانیتی تعریف شده که در دستور کار مذاکره‌کنندگان قرار دارد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در پایان با ابراز امیدواری از اینکه غرب بتواند مشکلات درونی خودش را در مذاکرات هسته‌ای با ایران حل کند، خاطرنشان کرد: امیدواریم که غرب از زیاده‌خواهی دست بردارد، چنانچه توافقی درچارچوب عزت اسلامی صورت گیرد، مردم خوشحال می‌شوند.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcjotet.uqevizsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما