شنبه ۲۰ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۰۰
کد مطلب : 31373
جوابیه آبفای قم درباره وجود نیترات در آب شرب مردم قم:

آبفای قم: نیترات آب قم یک پنجم میزان استاندارد است / عدم استفاده از چاه‌های آلوده در آب شرب

توصیه به استفاده یا عدم استفاده از آب شیرین‌کن‌ها به عهده آبفا نیست
قم نيوز : قم نیوز: روابط عمومی شرکت آبفای قم در جوابیه‌ای به مطلب «آیا آب قم به نیترات آلوده شده است؟ / وزارت نیرو به مردم گزارش دهد» تاکید کرده است که میزان نیترات آب قم یک پنجم حد مجاز است و خطری آب شرب مردم قم را تهدید نمی‌‍کند.
آبفای قم: نیترات آب قم یک پنجم میزان استاندارد است / عدم استفاده از چاه‌های آلوده در آب شرب
به گزارش قم نیوز، پس از انتشار گزارش قم نیوز درباره آلودگی آب قم به نیترات با عنوان «آیا آب قم به نیترات آلوده شده است؟ / وزارت نیرو به مردم گزارش دهد»، روابط عمومی شرکت آبفای قم، در جوابیه‌ای، ضمن تایید وجود نیترات در آب، آن را کمتر از یک پنجم حد مجاز عنوان کرده است و خبر از عدم استفاده از چاه‌های با میزان نیترات بالا برای آب شرب داده است.

متن کامل این جوابیه به شرح زیر است:

مسئول محترم سایت خبری قم‌نگار
با سلام
   احتراماً با توجه به انتشار گزارش خبری با عنوان «آیا آب قم به نیترات آلوده شده است؟ / وزارت نیرو به مردم گزارش دهد» در مورخه ۲۰ تیر ۱۳۹۴ با کد مطلب 31361   در آن سایت، خواهشمند است طبق قانون مطبوعات نسبت به درج جوابیه ذیل در مورد این خبر اقدامات لازم را مبذول فرمایید.

آب شبکه بهداشتی قم در حد استاندارد شرب/نیترات در شبکه آب قم مطابق با استاندارد ملی ایران
«در تحقیق دانشگاهی ذکرشده در این گزارش که اتفاقاً به پیشنهاد شرکت آب و فاضلاب و توسط تجهیزات پیشرفته PCR این شرکت انجام شده است 30 حلقه از چاه‌هایی که دارای بیش‌ترین غلظت نیترات بودند مورد بررسی قرار گرفته‌اند.
از این تعداد چاه، 4 حلقه که وجود باکتری‌های دنیتریفیان در آن ثابت شده است یک حلقه به خاطر EC بالا سال‌هاست که از مدار خارج بوده و سه حلقه دیگر صرفاً جهت آبیاری فضای سبز شهری استفاده می‌شود.

یادآور می‌شود در حال حاضر میانگین نیترات شبکه آب قم کمتر از 10 میلی‌گرم بر لیتر است که طبق استاندارد ملی ایران به شماره 1053 حداکثر مجاز نیترات 50 میلی گرم بر لیتر است.

از مهم‌ترین دلایل پایین بودن نیترات در شبکه آب شهر قم این است که حدود 80 درصد آب شهر از منابع سطحی با نیترات کمتر از 5 میلی‌گرم بر لیتر، 10 درصد از چاه‌های دشت علی‌آباد با نیترات کمتر از 11 میلی‌گرم بر لیتر و مابقی از چاه‌های شهری تأمین می‌شود که پس از اختلاط با منابع دیگر وارد شبکه آب شهری می‌شود.

همچنین در بحث مطرح‌شده در جلسه شورای حفاظت آب قم، تاکید بر اجرای شبکه فاضلاب جهت جلوگیری از آلودگی چاه‌های آب شهری قم به عنوان صیانت از ذخایر استراتژیک محلی آب بوده است نه تأیید آلودگی چاه‌های قم به نیترات.
لازم به ذکر است که از سال 1375 طرح اضطراری جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب شهر قم با اولویت حریم چاه‌های بستر رودخانه آغاز شده است که نتیجه آن کنترل افزایش نیترات چاه‌های شهر قم بوده است و از سال 1388 پس از بهسازی 21 حلقه از چاه‌های شهر با استفاده از روش‌های پیشرفته مافوق صوت و مافوق فشار مقدار نیترات به مقدار قابل توجه‌ای نیز کاهش یافته است.

اما در خصوص دستگاه‌های آب‌شیرین‌کن خانگی با توجه به تحقیقات مشترک انجام گرفته با دانشگاه علوم پزشکی و مشکلات مرتبط با این دستگاه‌ها، اظهارنظر برای توصیه به استفاده یا عدم استفاده از آن‌ها به عهده شرکت آب و فاضلاب نیست.

همچنین گفتنی است با توجه به افتتاح پروژه انتقال آب از سر شاخه‌های دز به قم و بهبود کیفیت آب شهری، در حال حاضر کیفیت آب شبکه بهداشتی در حد استاندارد شرب است با این حال شرکت آب و فاضلاب جهت افزایش سطح سلامتی شهروندان، شبکه آب شرب قبلی را که آب آن بسیار گوارا و در حد استاندارد آب شیرین کن‌ها است را نیز حفظ کرده است.

روابط عمومی و آموزش همگانی
شرکت آب و فاضلاب استان قم

انتهای پیام/
https://qomnews.ir/vdcgww9w.ak9qu4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما