شنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۴۲
کد مطلب : 32428
در مراسم افتتاح سال تحصیلی مدرسه فقهی امام کاظم(ع) مطرح شد

انتقاد آیت الله مکارم شیرازی از کمبود ساعت تدریس دروس حوزه علمیه قم

قم نيوز : قم نگار: مرجع تقلید شیعیان گفت: میزان تدریس برخی از دروس حوزه علمیه به ۱۰۰ ساعت هم نمی‌رسد و این مقدار کم است و باید بیشتر از این به تدریس علوم حوزوی اهتمام ورزید.
انتقاد آیت الله مکارم شیرازی از کمبود ساعت تدریس دروس حوزه علمیه قم
به گزارش قم نگار، آیت الله ناصر مکارم شیرازی پیش از ظهر امروز در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی مدرسه تخصصی فقهی امام موسی کاظم(ع) اظهار داشت: ساعت تدریس دروس حوزه علمیه کم است و باید بیشتر شود.

مرجع تقلید شیعیان افزود: جای تأسف است که برخی از دروس حوزه علمیه حتی ۱۰۰ ساعت نیز در سال تدریس نمی‌شوند، این در حالی است که باید بیشتر از این به تدریس این دروس اهتمام ورزید.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم تصریح کرد: طلابی که در قم حضور دارند باید از فرصت حضور در قم کمال استفاده را ببرند زیرا افراد بسیاری تمایل دارند که در شهر قم حضور یافته و از مراکز علمی و اساتید استفاده ببرند، اما این امکان برای همه میسر نیست و حاضران باید قدر این فرصت را بدانند و در کنار پیشرفت علمی، تقوا و پرهیزکاری را نیز به جلو ببرند.

وی خاطرنشان کرد: فرصت جوانی از دست می‌رود و هر چه از قبیل عالم شدن، مجتهد شدن یا مبلغ و متقی شدن است، همه در جوانی به دست می‌آید و از این رو استفاده از سرمایه جوانی برای طلاب اهمیت بیشتری دارد و مجتهدان بزرگ گذشته، در جوانی ناشناخته بودند، اما با تحصیل و تقوا به مقامات بزرگی رسیدند و در کنار آن باید به ادبیات عرب نیز اهتمام ورزید زیرا کلید دستری به علوم اسلامی، این ادبیات است و تسلط به آن برای همه طلاب لازم است.

مرجع تقلید شیعیان با بر شمردن نظم، پشتکار و خلوص نیت، تاکید کرد: طلاب نخست باید اصل نظم را در بحث، درس، مطالعه و خواب و بیداری رعایت کنند زیرا اگر نظم باشد، انسان پیشرفت می‌کند و بعد از آن پشتکار خود را تقویت کنند زیرا هر کسی به جایی رسید، از تلاش و کوشش و پشتکار بوده است.

آیت الله مکارم شیرازی تصریح کرد: تفحص و خواندن حالات بزرگان پیشین در درک میزان پشتکار این بزرگان بسیار مفید است. گاهی اوقات برخی از ایشان برای شنیدن یک حدیث از منبعی، به شهری دوردست سفر می‌کردند و این در حالی بود که سفر کردن در دوران قدیم بسیار سخت بود اما امروز با فناوری‌های جدید طلاب حتی در خانه می‌توانند از آثار بسیاری استفاده کنند.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم افزود: اصل سوم خلوص نیت است زیرا هر چه اخلاص بیشتر باشد، موفقیت بزرگتری نصیب انسان می‌شود و علم در فرد رشد و نمو می‌کند و در روایات نیز آمده است که ۴۰ روز کار مخلصانه سبب جوشش چشمه‌های علم در فرد می‌شود.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdciv5ap.t1arr2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما