يکشنبه ۵ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۲۰
کد مطلب : 32861
منبع : ایرنا

ناهنجاری های اجتماعی بافت های فرسوده قم را به شدت تهدید می کند

قم نيوز : قم نگار: سرپرست امور شهرسازی و معماری شهرداری قم گفت: ناهنجاری های اجتماعی بافت های فرسوده قم را به شدت تهدید می کند.
ناهنجاری های اجتماعی بافت های فرسوده قم را به شدت تهدید می کند
به گزارش قم نگار، غلامرضا جانقربان شنبه شب در سومین جلسه استانی ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار در سالن جواد الائمه (ع) استانداری قم در سخنانی، سکونت جمعیت غیر بومی بویژه در سکونتگاه های غیررسمی و متروکه و مشکلات و ناهنجاری ها در این مناطق را مورد اشاره قرار داد.

وی با بیان اینکه محدوده قانونی شهر قم بالغ بر ۱۳ هزار هکتار است، تصریح کرد: از این مساحت، یکهزار و ۷۴ هکتار مربوط به مصوبه سال ۸۵ و یکهزار و ۷۶۰ هکتار بافت فرسوده، و در حدود یکهزار و ۵۰۰ هکتار نیز سکونتگاه غیر رسمی و بی کیفیت است.

جانقربان با اشاره به پایین بودن ریز دانگی در این بافت ها، افزود: ۹۴ درصد از یکهزار و ۷۴ هکتار مصوب سال ۸۵ را ساختمان های یک طبقه تا دو طبقه تشکیل می دهند، که حدود ۲۰۰ هزار نفر در آنها سکونت دارند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۰ درصد از این مناطق خالی از سکنه شده است، تصریح کرد: این میزان بافت فرسوده در مناطق ۱، ۳، ۶ و ۷ واقع شده است، و در این میان مناطق ۳ و ۶ وضعیت بهتر و کار آمد تری را نسبت به مناطق ۱ و ۷ دارند.

سرپرست امور شهرسازی و معماری شهرداری قم همچنین با اشاره به پروژه بازآفرینی پایدار شهر قم، خاطرنشان کرد: شهرداری قم در این خصوص طی چند سال گذشته با تخصیص اعتبارات اقدامات خوبی را در راستای سامان دهی بافت های فرسوده شهر انجام داده است.

وی با بیان اینکه مداخلات شهرداری در زمینه بافت های فرسوده صرفا مباحث ترافیکی در مناطقی از جمله خیابان های هفت تیر، کاشانی، روحانی و عمار یاسر بوده است، تصریح کرد: از حدود دو سال پیش نیز گشایش خیابان دروازه ری و چهل اختران با کمک اعتبارات دولتی و همچنین دفتر رهبر معظم انقلاب و بودجه شهرداری در حال انجام است.

جانقربان با اذعان به اینکه برغم اختصاص بودجه از محل های یاد شده پیشرفت قابل توجهی در این پروژه ها صورت نگرفته است، افزود: دو پروژه دروازه ری و چهل اختران حداقل ۴۰۰ میلیارد ریال هزینه خواهند داشت، که این مبالغ هرگز جوابگوی آنها نیست.

وی با بیان اینکه شهرداری قم نزدیک به ۸ پروژه را در سه محور بافت تاریخی، بافت فرسوده و سکونتگاه های غیر رسمی با رویکرد مرمت شهری، بازسازی و بازآفرینی شهری طی سال های اخیر آغاز کرده است، افزود: مطالعات این پروژه ها در حال حاضر به مرحله بررسی و تصمیم سازی رسیده، که نیازمند اعتبار و جذب سرمایه گذار و مشارکت های عمومی است.

وی با بیان اینکه شهرداری قم علاوه بر پروژه های یاد شده اقداماتی را نیز به صورت موضوعی و موضعی در جهت اجرای طرح بازآفرینی پایدار شهر آغاز کرده است، تصریح کرد: در این راستا جلسه هایی نیز با شرکت عمران معصومیه در خصوص ایجاد دفاتر تسهیل گری برای جذب سرمایه گذار برگزار شده است.

ستاد ملی بازآفرینی شهر پایدار با مصوبه هیات دولت و با هدف ارتقای توانمندی های سکونتگاه های غیر رسمی استان های مختلف کشور از جمله قم تشکیل شده، و در این راستا سندی تحت عنوان سند بهسازی و نوسازی محدوده ها و محلات هدف بازآفرینی شهر قم با دیدگاه شهرنگر به همت اداره کل راه و شهرسازی استان و با همکاری شرکت عمران و بهسازی شهری ایران تهیه شده است.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcjvoet.uqe8mzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما