جمعه ۱۰ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۲۵
کد مطلب : 32926
"فشار ایران، سعودی‌ها را مجبور به پاسخگویی در مورد فاجعه مِنا کرد"

لاریجانی: ضعف مدیریت سعودی‌ها در اداره حج مشهود است‌

قم نيوز : قم نگار: رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ضعف مدیریت سعودی‌ها در اداره حج مشهود است گفت: فشار ایران، سعودی را مجبور به پاسخگویی در مورد فاجعه منا کرد.
لاریجانی: ضعف مدیریت سعودی‌ها در اداره حج مشهود است‌
به گزارش قم نگار، علی لاریجانی صبح امروز در دیدار با آیت‌الله مکارم شیرازی که به مناسبت فرارسیدن عید سعید غدیر صورت گرفت، با اشاره به فاجعه خونین مِنا اظهارداشت: دولت عربستان در این فاجعه همکاری لازم را انجام نداده ‌و در حالی که مقدمات انتقال پیکرهای مطهر جان‌باختگان منا فراهم شده است، این کار را انجام نمی‌دهند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تعداد زیادی از اجساد هنوز در کانتینر‌ها هستند، افزود: شناسایی این افراد به‌دلیل نگهداری نامناسب مقدور نیست.

وی با اشاره به اینکه برخی آمار نشان می‌دهد که ۷ تا ۸ هزار نفر در این فاجعه جان خود را از دست داده‌اند، عنوان کرد: ۸۰۰ نفر از حجاج که عمدتاً آفریقایی بودند، در عربستان دفن شده‌اند.

لاریجانی با اشاره به اینکه دولت عربستان هیچ پاسخگویی به کشور‌ها ندارد، خاطرنشان کرد: فاجعه مِنا دارای تبعات زیادی است که یکی از آن‌ها ایجاد نگرانی در مردم برای چند سال آینده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایران با فشارهایی که به این کشور آورده، آن‌ها را مجبور به پاسخگویی کرده است، گفت: این‌گونه حوادث در سال‌های مختلف در مناسک حج رخ داده بود که نشان‌دهنده ضعف مدیریت سعودی‌ها در اداره حج است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور، اظهار داشت: مسئله کاهش قیمت نفت از مسائلی بود که مشکلاتی در کشور ایجاد کرده بود، رکود اقتصادی نیز در سال جاری بیشتر شده و برخی کارخانه‌ها تعطیل شدند که این موضوع بر درآمد‌ها و اعتبارات دولت اثر گذاشت.

لاریجانی با بیان اینکه به دلیل رکود اقتصادی دولت درآمدی کمتر نسبت به پیش بینی‌ها داشته است، تصریح کرد: به‌همین دلیل اعتبارات عمرانی به‌صورت کامل تخصیص پیدا نکرد و شاهد بودیم در شش ماهه نخست سال تنها ۴ تا ۵ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی محقق شده که این موضوع به رکود بیشتر منجر شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اقتصاد ما در شرایط کنونی نیمه‌دولتی است، گفت: کم‌بودن بودجه عمرانی سبب ضربه به اقتصاد کشور می‌شود و مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

آیت‌الله مکارم شیرازی نیز در این دیدار با اشاره به اینکه حادثه مِنا دارای ابعادی مانند زدگی مردم از مناسک حج است، گفت: این حادثه در نوع خود بی‌سابقه بوده است. در جریان این حادثه برخی در مخالفت با مراسم حج صحبت می‌کنند؛ باید میان رجال کشورهای اسلامی همبستگی ایجاد شود و در مورد این فاجعه مطالبه جدی صورت بگیرد و به‌هیچ عنوان نباید این موضوع را رها کرد.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcb09bf.rhb55piuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما