چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۴۳
کد مطلب : 33129
منبع : روابط عمومی موسسه اسراء
آیت‌الله جوادی‌آملی:

اقتصاد متکی به نفت و گاز بر‌خلاف آموزه‌های اسلام است/اقتصاد مقاومتی ‌کشور را به سامان می‌رساند

قم نيوز : قم نگار: یکی از مراجع تقلید با انتقاد از اداره کشور با اقتصاد متکی به فروش نفت خام گفت: اقتصاد متکی به فروش گاز و نفت خام که در حقیقت خام‌فروشی و بر خلاف آموزه‌های اسلام است.
اقتصاد متکی به نفت و گاز بر‌خلاف آموزه‌های اسلام است/اقتصاد مقاومتی ‌کشور را به سامان می‌رساند
به گزارش قم نگار، آیت‌الله عبدالله جوادی‌آملی در دیدار با علی عسکری معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با تسلیت شهادت سردار همدانی، وی را مدافع حریم حرم اهل بیت علیهم السلام دانست و از خدای متعال برای ایشان طلب مغفرت کرد.

وی در ادامه به برخی مشکلات اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: نباید تکیه دولت در کسب درآمد، در درجه اول و دوم صرفاً به درآمدهای مالیاتی باشد بلکه دولت‌های مقتدر با مدیریت درآمدهای خود به نحوی کشور را اداره می‌کنند که اخذ مالیات و فشار مالیاتی بر تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان اثر سوء نداشته نباشد.

آیت‌الله جوادی‌آملی اقتصاد متکی به فروش نفت را اقتصاد غیرانسانی خواند و اظهار کرد: انسان کاملاً با حیوان متفاوت است، حیوان خام‌خور است و هر چه می‌خواهد خداوند در طبیعت برای او قرار داده، کشوری هم که اقتصادش تنها متکی به خام‌فروشی باشد این کشور یک اقتصاد غیرانسانی دارد.

وی با انتقاد از اداره کشور با اقتصاد متکی به فروش نفت خام گفت: اقتصاد متکی به فروش گاز و نفت خام ‌در حقیقت خام‌فروشی و بر‌خلاف آموزه‌های اسلام است. توصیه اسلام این است که این مواد خام در کشور فرآوری شده و به سرمایه تبدیل شود و در مرحله بعد همین سرمایه را مجدداً به سرمایه‌های دیگری تبدیل کنیم.

این مرجع تقلید اقتصاد مقاومتی را برگرفته از آموزه‌های قرآن دانست و بیان کرد: قرآن کریم از ملتی که جیبش خالی باشد به «فقیر» تعبیر می‌کند، معنای فقیر غیر از فاقد و گداست، فقیر یعنی کسی که ستون فقراتش شکسته است؛ یعنی قرآن کریم می‌فرماید اگر می‌خواهید ستون فقرات جامعه سالم باشد باید اقتصاد جامعه سالم باشد.

وی با اشاره به حدیثی از حضرت علی (ع)‌ اظهار کرد: حضرت علی (ع)‌ فرمود کشوری که آب و زمین دارد و باز محتاج دیگری است از رحمت خدا به دور است بنا بر این باید در اداره کشور و در مدیریت کلان اقتصادی کشور به توان داخلی توجه بیشتری شود.

آیت‌الله جوادی آملی توجه به آموزش‌های کاربردی دانشجویان و تربیت نیروی کار ماهر برای ورود به میدان صنعت، کشاورزی و دیگر حوزه‌های اقتصادی را مورد اشاره قرار داد و افزود: جوانان و دانشجویان نباید با این تفکر تربیت شوند که بعد از فراغت از تحصیل پشت میزنشین شوند بلکه باید آنها را برای ورود به میدان کار آماده کرد.

وی اظهار کرد: در روایتی از حضرت رسول اکرم(ص) آمده است که حضرت فرمود در فرهنگ اسلامی حتی خانه‌ای که برای مردگان ساخته می‌شود باید محکم ساخته شود؛ در حالی که در کشور برخی از بناها و آبگیرها بعد از چند مدت فرو می‌ریزد؛ این مسائل با آموزه‌های اسلامی در حوزه کار و اقتصاد سازگار نیست.

این استاد حوزه با بیان اینکه «اقتصاد مقاومتی و بدون اختلاس، کشور را به سامان خواهد رساند» در توصیه به مسئولان مالیاتی کشور گفت: ان‌شاءالله راهی پیدا شود که تولیدکنندگان و سایر فعالان اقتصادی به سهولت کسب درآمد کنند و در کشور ایجاد اشتغال و کارآفرینی کنند، تا در هنگام پرداخت مالیات به این فکر نباشند که فشار مالیاتی را به مصرف کننده منتقل کنند.

وی در پایان سخنان خود اظهار کرد: باید سعی کنیم اقتصاد ما انسانی باشد و نه اقتصاد خام‌فروشی تا کشور شرافتمندانه روی پای خود بایستد و محتاج دیگری نباشد.

در ابتدای این دیدار دکتر علی عسکری گزارشی از وضعیت مالیاتی کشور ارائه کرد و گفت: بسترها و زیرساخت‌های لازم برای نظام مالیاتی کشور فراهم شده است تا با سهولت بیشتری منابع مالیاتی کشور با رعایت عدالت شناسایی شوند.

وی با اشاره به لزوم ایجاد بسترهای فرهنگی لازم در حوزه پرداخت مالیات در کشور، ابراز کرد: امیدواریم نظام جدید مالیاتی بتواند به تحول اقتصادی کشور کمک شایانی کند.

انتهای پیام/۱۳۷
https://qomnews.ir/vdchwznx.23nxidftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما