جمعه ۱ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۴۴
کد مطلب : 33453
امام جمعه قم:

واقعه عظیم عاشورا تجلی اسلام ناب و انقلابی است

قم نيوز : قم نگار: آیت الله اعرافی گفت: عاشورا در کربلا نماند بلکه کربلا عاشورا را به همه نسل‌ها انتقال داد، عاشورا علاوه بر اینکه بعد معنوی مختلفی دارد در کنار آن اسلام ناب قرار دارد که برای همه آزادی خواهان جهان این واقعه عظیم کلاس درس است.
واقعه عظیم عاشورا تجلی اسلام ناب و انقلابی است
به گزارش قم نگار، آیت الله علیرضا اعرافی ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه قم که در شبستان امام خمینی (ره) حرم حضرت معصومه (س) برگزار شد اظهار داشت: عاشورا یک مکتب متکامل و بزرگ و واقعه ای پرفروغی است که معارف دین در آن تجلی پیدا کرده است.

امام جمعه قم با بیان اینکه عاشورای حسینی آئینه تمام معنای دین است افزود: ارزش‌های دینی و اخلاقی و معارف دینی در عاشورا نمود پیدا کرد و در واقعه عاشورا ده‌ها درس وجود دارد که باید از آن الگوگیری کرد.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه عاشورا حماسه تاریخی بی نظیری است که از یادها نمی‌رود بیان کرد: از افتخارات شیعیان این است که سرمایه ای چون عاشورا را دارند، ده‌ها نکته مهم و آموزنده در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی، اخلاقی و فرهنگی در عاشورا جمع شده و سبب شده تا دل‌های مشتاق و انسان‌های آزاده پیرو آن باشند.

رئیس جامعه المصطفی با بیان اینکه واقعه عاشورا دارای نکات قابل توجهی است که باید مورد بررسی قرار بگیرد عنوان کرد: به دلیل جامعیت و شکوه عاشورا آن را از منظرهای مختلف تفسیر می‌کنند، اگر از جایگاه علوم انسانی جدید هم به عاشورا بپردازیم به نکات قابل توجهی دست پیدا می‌کنیم.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه سخنرانان ما باید لایه‌های معرفتی عاشورا را مورد تحلیل قرار دهند تصریح کرد: از منظر علوم اسلامی، فلسفی، کلامی و عرفانی می‌توان عاشورا را مورد بررسی قرار داد، اسلام در عاشورا تجلی پیدا کرده و از منظرهای گوناگون می‌توان عاشورا را تحلیل کرد و از آن درس گرفت.

وی با بیان اینکه واقعه عظیم عاشورا تجلی اسلام ناب و انقلابی است اظهار داشت: عاشورا در کربلا نماند بلکه کربلا عاشورا را به همه نسل‌ها انتقال داد، عاشورا علاوه بر اینکه بعد معنوی مختلفی دارد در کنار آن اسلام ناب قرار دارد که برای همه آزادی خواهان جهان این واقعه عظیم کلاس درس است.

امام جمعه قم با بیان اینکه عاشورا آوردگاه دو فرهنگ و دو راهبرد متفاوت بود گفت: یک سوی آن فرهنگ اموی بود و عاشورا آفریده شد تا این فرهنگ منحرف را رسوا و افشا کند، حرکت امام حسین (ع) برای این بود تا فرهنگ منحرف اموی که اسلام را با خطر روبرو کرده بود ساقط کند.

آیت الله اعرافی با اشاره به شاخص‌های فرهنگ اموی و مقابله اباعبدالله (ع) با این فرهنگ منحرف بیان کرد: امت اسلام مدیون پیروزی خون بر شمشیر و پیروزی اسلام حقیقی بر فرهنگ اموی بود، فرهنگ اموی برپایه پادشاه موروثی و تحریف اسلام عدالت خواه فعالیت می‌کرد، فرهنگی اموی با بیت المال بازی می‌کرد و به تحقیر مردم می‌پرداخت و امت اسلام را تسخیر خود کرده بود.

رئیس جامعه المصطفی با بیان اینکه هنگامی که امام حسین (ع) قیام کرد جامعه در خواب غفلت بود افزود: امام حسین (ع) در برابر انحراف فرهنگ اموی ایستادگی کرد، عاشورا یعنی قیام در برابر اسلام‌های آمریکایی و خشن و دارای ظلم و گروه‌های داعشی، امروز هم عاشورا زنده است و برای همه امت اسلامی درس و الگویی است تا با پیروی از آن در برابر ظلم و انحراف ایستادگی کنند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه پیام مهم عاشورا تقوای الهی در زندگی است تصریح کرد: امام حسین (ع) در روز عاشورا اصحاب خویش را به تقوای الهی توصیه کردند که این خطاب برای همه عصرها و نسل‌ها است، اباعبدالله (ع) فرمود وابسته دنیا نشوید چون فانی و از بین رفتنی است و گذرگاهی برای آخرت است.

وی با بیان اینکه عزاداری از سنت‌های اصیل ما شیعیان است و امروز در همه عالم عزاداری برای اباعبدالله (ع) پابرجا است بیان کرد: در برخی از کشورها با عزاداران حسینی برخورد می‌کنند و با کینه داعشی در برابر امواج حسینی ایستادگی می‌کنند ولی این موضوع را بدانند نهضت حسینی باقی می‌ماند و امواج خروشان حسینی داعش و وهابیت را از بین می‌برد و نابود می‌کند.

امام جمعه قم با اشاره به موضوع برجام و نامه مقام معظم رهبری در این زمینه افزود: سخن مقام معظم رهبری در مورد برجام فصل الخطاب است و همه باید از آن تبعیت کنند، مقام معظم رهبری از منافع ملی کشورمان دفاع می‌کنند و مصوبات مجلس و تاکیدات رهبر معظم انقلاب در برجام مورد توجه مسئولان باشد.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه انقلاب ما عاشورایی است و در برابر دشمن کوتاه نمی آییم، بیان کرد: باید راه نفوذ فرهنگی و اقتصادی در برجام گرفته شود، پس از برجام با دقت زیادی عمل کنیم و تسامح و ضعفی نداشته باشیم و پیشرفت علمی و آمادگی نظامی کشور و حمایت از مقاومت اسلامی و ایستادگی در برابر دشمنان از نکات مهمی است که باید پس از برجام مورد توجه باشد.

رئیس جامعه المصطفی با بیان اینکه دشمن بداند پس از برجام نمی‌تواند در کشورمان نفوذ کند عنوان کرد: امروز آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها در امنیت نیستند، پیام انقلاب اسلامی و حوزه‌های علمیه به آمریکایی‌ها این است که فکر نفوذ را از ذهن‌های مریض خود بیرون کنند.

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: داعشی‌ها و تکفیری‌ها و آل سعود این موضوع را بدانند که نمی‌توانند جنگ سنی و شیعه را ایجاد کنند و باید دست از اختلاف افکنی و بردارند چون مسلمانان آگاه و بیدار هستند.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdchxknx.23nxmdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما