جمعه ۱۵ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۲۴
کد مطلب : 33960
منبع : اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم
امام جمعه قم:

احیای سنت‌های حسنه در عزاداری باعث کاهش بدعت‌های باطل می‌شود

قم نيوز : قم نگار: تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) با تأکید بر مبارزه با بدعت و وهن در عزاداری‌ها، گفت: اگر می‌خواهیم جلوی بدعت‌های باطل را بگیریم باید سنت‌های خوب را احیا کنیم.
احیای سنت‌های حسنه در عزاداری باعث کاهش بدعت‌های باطل می‌شود
به گزارش قم نگار، حجت الاسلام سید محمد سعیدی در یکصد و چهلمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان قم که در سالن اجتماعات حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد، با اشاره به گزارشی که توسط مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، در رابطه با آسیب‌های عزاداری حسینی(ع) در این جلسه بیان شد، گفت: در این زمینه چند کار حتما باید انجام شود از جمله اینکه موارد مطرح شده تفکیک، اولویت بندی و دسته‌بندی شود و نیز سابقه زمانی این موارد مشخص شود.

وی گفت: اولویت‌بندی آسیب‌ها در امور مهم اعتقادات و نمادهای دینی مردم احراز شود و نیز سطح بندی آسیب‌ها مورد توجه قرار بگیرد و این موارد باید به گونه‌ای دسته بندی، اولویت بندی و اقدام شود که موجب جوسازی دشمن علیه عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) نشود و در ‌‌نهایت نیز این موارد با مشورت مراجع عظام تقلید به مرحله اجرا در آید.

امام جمعه قم تصریح کرد: باید مواردی که جنبه بدعت و وهن دارند مشخص و با آن مبارزه شود.

حجت الاسلام سعیدی تأکید کرد: اگر می‌خواهیم جلوی بدعت‌های باطل را بگیریم باید سنت‌های خوب را احیا کنیم.

وی احیای نماز جماعت در ظهر عاشورا را یکی از سنت‌های خوب و حسنه در ایام عزاداری حسینی(ع) برشمرد و گفت:‌‌ همان طور که برای کاهش آسیب‌ها تلاش می‌کنیم باید برای برپایی سنت‌های خوب نیز تلاش و کوشش کنیم.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) همچنین، ضمن گرامیداشت روز فرهنگ عمومی، از حضور مردم همیشه در صحنه و انقلابی در راهپیمایی روز ١٣ آبان که نماد استکبارستیزی امت حزب الله بود، تجلیل و سپاسگزاری کرد.

مهم‌ترین فعالیت‌های شورای فرهنگ عمومی قم
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم نیز در این جلسه اظهار کرد: ١٤٠ جلسه شورای فرهنگ عمومی در استان برگزار شده که ١٦٧ دستور کار در این جلسه‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

حجت الاسلام عباس دانشی افزود: شورای فرهنگ عمومی کشور با هدف توجه بیشتر به مسائل فرهنگی استان‌ها و پیگیری مصوبه‌های شورای فرهنگ عمومی و شورای عالی انقلاب فرهنگی نسبت به تأسیس و تشکیل شورای فرهنگ عمومی در مراکز استان‌ها اقدام کرد و این شورا در استان قم نیز از سال ٨٠ فعالیت خود را شروع کرده است.

وی گفت: سند فرهنگ ایثار و شهادت، بررسی آسیب‌های اجتماعی بویژه طلاق، طرح پیوست فرهنگی بلوار پیامبر اعظم(ص)، بررسی وضعیت ادیان و فرقه‌ها در کشور، تصویب طرح پیشنهادی فرهنگ ازدواج آسان، تصویب طرح احیای ساماندهی گلزار شیخان، همایش راهکارهای توسعه و کمی و کیفی زیارت در استان، تصویب مجتمع فرهنگی دیجیتال منطقه‌ای در استان، راه اندازی کیلینیک خانواده در قم در بخش‌های آموزشی مشاوره و پژوهشی به منظور کاهش اختلافات خانوادگی و طلاق، تصویب طرح توسعه ورزش همگانی، تصویب آیین نامه توسعه و ترویج کالاهای فرهنگی با تاکید بر فرهنگ مطالعه و تصویب و تدوین دانشنامه قم از مهم‌ترین فعالیت‌های شورای فرهنگ عمومی استان قم است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان قم افزود: علاوه بر این مصوبه‌ها، شورا کارگروه‌های گوناگونی را نیز تشکیل داده است که کارگروه‌های ستاد تسهیل ازدواج جوانان، کمیته تخصصی ترویج و گسترش فرهنگ حجاب و عفاف، جشن‌های نیمه شعبان، مقابله با عرفان‌های کاذب و انحرافی، تبیین راهکارهای آیین چهارشنبه سوری آخر سال، حضور روحانیان در مراکز و مدرسه‌های علمی، سند راهبردی، فرهنگ شهروندی، اصلاح الگوی مصرف، توسعه و بسط شادی و نشاط اجتماعی از جمله آنهاست.

وی قم را جزو استان‌هایی برشمرد که جلسات شورای فرهنگ عمومی آن به صورت منظم برگزار می‌شود و مسئولان استانی نیز به جلسات این شورا اهتمام ویژه‌ای دارند و در بخش‌ها نیز، ائمه جمعه بخش‌ها به عنوان رئیس این شورا این جلسات را برگزار می‌کنند و تاکنون نتایج خوبی را نیز در برداشته است.

حجت الاسلام دانشی تصریح کرد که در جلسات شورای فرهنگ عمومی استان قم شخصیت‌های مذهبی، علمی و فرهنگی برجسته‌ای هستند که این یک ظرفیت مضاعف برای قم نسبت به سایر استان هاست و اگر توجه و عنایت بیشتری به این شورا صورت بگیرد می‌تواند یک الگوی مناسب برای سایر استان‌ها باشد.

وی همچنین بر کاربردی کردن این شورا و حضور موثر‌تر در عرصه فرهنگی استان تأکید کرد تا این جلسه فقط منحصر به ارائه گزارش نباشد.

هیئت‌های مذهبی باید به آسیب‌های عزاداری توجه داشته باشند
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم با قدردانی از کسانی که در برپایی و حفظ آیین‌های عزاداری حسینی(ع) تلاش می‌کنند، گفت: عاشورا الهام بخش تشیع بوده و انقلاب اسلامی ایران نیز ثمره عاشوراست.

وی گفت: مداحان عزیز ما در گذشته و حال سهم بسیار مهمی در اقامه شایسته عزای حسینی(ع) داشته و دارند و بحمدالله مداحان و مرثیه خوانان ما، هیئت‌های مذهبی ما بویژه هیئت‌های پرشور جوانان از دانش و بصیرت خوبی برخوردارند، اما پا به پای اقبال جامعه به مجالس عزای حسینی(ع) مداحان عزیز ما نیز باید در ارتقای سطح دانش، معرفت و آگاهی‌های خود برای ارائه صحیح و فاخر عزای حسینی(ع) کوشش کنند.

حجت الاسلام دانشی افزود: هیئت‌های عزاداری همانگونه که به امام حسین(ع) ارادت دارند باید به آسیب‌های آن نیز توجه داشته باشند.

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به آسیب‌های عزاداری حضرت سید الشهدا(ع) اظهار کرد: از جمله آسیب‌هایی که در یک پژوهش در استان قم به آن پرداخته شده است می‌توان به مواردی همچون راهیابی برخی از آلات موسیقی و بعضا به صورت افراطی، وجود ده‌ها طبل در برخی از هیات‌ها که‌گاه جز صدای طبل صدای دیگری از آن هیات‌ها شنیده نمی‌شود، چلچراغ‌های پرنوری که در شب‌ها با ریتم‌ها و نواهای خاص حرکت داده می‌شود، حمل برخی از علم‌ها که تناسبی با منطق عاشورا ندارد، حمل تصاویر برخی از حیوانات، نیمه برهنه شدن برخی از عزاداران هنگام سینه زنی، بستن پارچه بر درختان، سد معبر و مزاحمت برای همسایگان، مداحی محوری بدون خطابه و وعظ، حضور افراد کم اطلاع در آیین‌های عزاداری بعنوان مداح بدون تایید و نظارت اساتید این عرصه مهم از جمله آسیب‌هایی که می‌توان به آن‌ها اشاره کرد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان قم، غلو، بکارگیری تعابیر نامناسب و حتی بیان مطالب کذب در بیان مداحان را از دیگر آسیب‌های این عزاداری‌ها نام برد و گفت: خواب محوری، تعیین مبالغ سنگین برای برخی از اجرا‌ها، بروز رفتارهای دین گریزانه برخی از افراد بعنوان مداح و هیاتی از جمله عدم توجه به اقامه نماز و امر به معروف و نهی از منکر، تعصب‌های قومی و بدعت‌های خطرناکی مانند قمه زنی، عدم رعایت بهداشت و نظافت و رقابت‌های ناسالم در این عرصه، آسیب‌های جدی به مجالس عزای حسینی وارد می‌کند.

وی افزود: بحث مداحی محوری مجالس بدون خطابه در مراسم ترحیم نیز وجود دارد البته این آسیب در شهر مقدس قم کمتر از سایر نقاط کشور دیده می‌شود.

حجت الاسلام دانشی گفت: انعکاس عزاداری‌های نامناسب به ویژه آنکه مکان این عزاداری‌ها در قم است انعکاس نامناسبی در رسانه‌های بیگانه و تبلیغات ضدشیعی و تکفیری دارد.

وی افزود: ان شاءالله مداحان عزیز و ارجمند ما که نقش بسیار ارزنده‌ای در شور و هیجانات سازنده مجالس عزای حسینی(ع) دارند و همچنین گردانندگان دلسوز هیئت‌های عزاداری، حسینیه‌ها و تکایا به رهنمودهای امام راحل(ره) و دستورات و دغدغه‌های همیشگی مقام معظم رهبری که خود بزرگ‌ترین اقامه کننده عزای حسینی(ع) است توجه بیشتری داشته باشند تا آسیب‌ها و آفت‌های این عرصه از مجالس عزاداری رخت بربندد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم تأکید کرد که باید از این فرصت منحصر به فردی که توسط عزاداری‌ها در اختیار جهان تشیع است برای بیان معارف غنی اسلام و تشیع استفاده کرد.

یکی از مصوبات شورا زمان برگزاری جلسه تا پایان سال جاری بود که بنا شد در اولین چهارشنبه هر ماه پس از اقامه نماز جماعت مغرب و عشا در سالن امام جواد(ع) استانداری قم برگزار شود.

هیئت‌های مذهبی بدون ورود به مسائل جناحی به مسائل کلان سیاسی بپردازند
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم نیز در این جلسه در رابطه با آسیب‌های عزاداری اظهار کرد: اولویت‌بندی در این امر، مسئله مهمی است چرا که برخی از آسیب‌ها، هیئت‌های زیادی را در برنمی‌گیرد اما برخی از این آسیب‌ها جنبه حیاتی دارند.

حجت الاسلام عباس اسکندری با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی اظهار کرد: باید به مسائل کلانی که وحدت جهان اسلام را نشانه می‌گیرند و خدشه وارد می‌کنند توجه جدی شود و همچنین هیئت‌های مذهبی بدون ورود به مسائل جناحی و گروهی به مسائل کلان سیاسی بپردازند.

وی افزود که این اداره کل در این زمینه کارهایی را انجام داده است و برخی از آسیب‌هایی که مشاهده شده به هیئت‌ها تذکر داده شده است و مسئولان آن‌ها نیز پذیرفته و استقبال کرده‌اند و در هیئت‌ها روند بسیار خوبی را داریم.

برگزاری نخستین جشنواره فاطمی
در بخش دیگر این جلسه معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت معصومه(س) از برگزاری نخستین جشنواره فاطمی خبر داد.

حجت الاسلام مهدی احمدی گفت: نخستین جشنواره «فرهنگ، هنر و معارف فاطمی» در دو بخش عمومی و تخصصی به موضوعاتی در زمینه حضرت زهرا و حضرت فاطمه معصومه(س) مانند زیارت با معرفت، شخصیت‌شناسی، نماز با تکیه بر فرهنگ فاطمی، زندگی سالم در خانواده دیندار، امر به معروف و نهی از منکر با تکیه بر فرهنگ فاطمی، خانواده مطهر، سروش فاطمی، انتخاب کتاب سال فاطمی و... در قالب‌های متنوع است، برگزار می‌شود.

وی، فرهنگ ‏سازی برای زیارت با معرفت در حرم حضرت فاطمه معصومه(س) که تجلیگاه حرم بی‌نشان حضرت فاطمه زهرا(س) می‌باشد، تبیین ارزش‌های ناشناخته زیارت و توسل به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در زندگی سالم، ترویج گفتمان فرهنگ و معارف فاطمی در جامعه، تجمیع و ارائه مدل‌هایی نمونه از سبک زندگی فاطمی با استفاده از فرهنگ و هنر متعهد، شناسایی و هم افزایی ظرفیت‌های علمی، فرهنگی و هنری؛(افراد، تشکل ‏‌ها و مراکز مختلف) برای توسعه تبیین و ترویج معارف فاطمی و استمرار آن و تولید و انتشار محصولات علمی، فرهنگی فاخر در این عرصه را از جمله اهداف برگزاری این جشنواره برشمرد.

معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت معصومه(س) اعلام کرد که مهلت ارسال آثار در بخش عمومی تا ٣٠ آذر ماه امسال و در بخش تخصصی تا ٢٠ بهمن ماه سال جاری است.

حجت الاسلام احمدی گفت: دبیرخانه این جشنواره در طبقه فوقانی ضلع جنوبی صحن صاحب الزمان(ورودی در ١٤) حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) قرار دارد که علاقمندان می‌توانند علاوه بر مراجعه حضوری از طریق شماره تماس ٠٢٥٣٧١٧٥٣٨٦ و یا مراجعه به تارنمای www. fatemifestival. ir اطلاعات تکمیلی را دریافت کنند.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcawone.49nei15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما