يکشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۴۰
کد مطلب : 34303
عضو هیئت علمی جامعه المصطفی :

امام باقر(ع) با مناظره های علمی به تبیین و نشر مکتب اهل بیت(ع) پرداخت

قم نيوز : قم نگار: عضو هیئت علمی جامعه المصطفی گفت: امام باقر (ع) حوزه‌های درسی ایجاد کردند و در راستای نشر مکتب اهل بیت (ع) به مناظره و مکاتبه پر داختند و به رهبران فکری زمان خویش تاکید کردند که از روش برهان و استدلال برای اثبات شیعه استفاده کنند.
امام باقر(ع) با مناظره های علمی به تبیین و نشر مکتب اهل بیت(ع) پرداخت
آیت الله محسن غرویان در گفت‌وگو با خبرنگار قم نگار، با اشاره به فرارسیدن سال روز میلاد امام باقر (ع) با بیان این که پنجمین امام همام در اثبات مکتب تشیع نقش بسیار ویژه ای داشتند اظهار داشت: اوج تفکر اهل بیت (ع) و اندیشه تشیع در زمان امام باقر (ع) شکل گرفت و کتب فقهی شیعیان سرشار از احادیث امام باقر (ع) است و بیشترین حجم روایات مورد استفاده فقهای شیعه روایاتی از امام باقر (ع) و فرزند ایشان امام صادق (ع) است.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی با بیان این که امام صادق (ع) را مغز متفکر جهان شیعه نامیدند افزود: این موضوع نشان دهنده این است که ایشان علوم زیادی را از امام باقر (ع) به دست آورده بودند، دوران امامت امام باقر (ع) زمان مکاتب مختلف کلامی بوده و فرق مختلف اهل سنت در آن زمان آرای مختلفی را مطرح می‌کردند و امام باقر (ع) به عنوان نماینده مکتب اهل بیت (ع) نظرات خویش را ارائه می‌دادند.



آیت الله غرویان بیان کرد: همان گونه که در تاریخ آمده امام باقر (ع) شخصیت علمی داشتند که در زمان ایشان شاگردان زیادی در رشته‌های مختلف علمی پرورش یافتند، مباحث کلامی فلسفی و فکری در زمان امام محمد باقر (ع) اوج گرفت و ایشان را به عنوان باقرالعلوم یا شکافنده علم نامیدند.

استاد حوزه و دانشگاه عنوان با اشاره به اقدامات امام باقر (ع) در راستای نشر مکتب اهل بیت (ع) در دوران امامت خویش عنوان کرد: امام باقر (ع) حوزه‌های درسی ایجاد کردند و در راستای نشر مکتب اهل بیت (ع) به مناظره و مکاتبه پر داختند و به رهبران فکری زمان خویش تاکید کردند که از روش برهان و استدلال برای اثبات شیعه استفاده کنند.


وی با تاکید بر نشر اندیشه‌های امام باقر (ع) در حوزه‌های علمیه عنوان کرد: امام باقر (ع) در زمینه علم و دانش و نشر مکتب اهل بیت (ع) الگو بودند که حوزه‌های علمیه باید راه و مسیر ایشان را ادامه دهند و طلاب در زمینه تحصیل از پنجمین پیشوای شیعیان پیروی کنند.


وی تصریح کرد: نقش امام باقر (ع) در تثبیت تشیع بسیار پررنگ بود و این موضوع سبب شد تا مکتب تشیع با نام ایشان و امام صادق (ع) شناخته شود یعنی هنگامی که گفته می‌شود شیعه جعفری اشاره به امام صادق (ع) فرزند امام باقر (ع) است که علوم دینی را نزد پدر خویش فراگرفتند که نشان دهنده نقش علمی و فکری امام باقر (ع) در عصر خویش است.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcc11q1.2bq0x8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما