کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

عضو هیات علمی دانشگاه قم:

بیشتر رشته های علوم انسانی با خلاء جدی بازار کار مواجه هستند

خبرگزاری ايرنا , 12 آذر 1394 ساعت 12:01

قم نگار: عضو هیات علمی دانشگاه قم، گفت: فارغ از رشته هایی مانند مدیریت، اقتصاد و حسابداری بیشتر رشته های علوم انسانی با خلاء جدی بازار کسب و کار مواجه هستند.


به گزارش قم نگار، سید محمد رضایی اظهار داشت: امروز تعداد مشاغلی که درحوزه علوم انسانی ایجاد می شود، به رغم ظرفیت های عظیم این حوزه، به مراتب از کار آفرینی هایی که درحوزه فنی مهندسی و رایانه صورت می گیرد، کمتر است.

وی با بیان اینکه ظرفیت کار آفرینی و اشتغالزایی حوزه علوم انسانی مغفول واقع شده، و هیچ توجهی به آن نشده است، تصریح کرد: کاربردی کردن رشته هایی مانند هنر، ادبیات فارسی و قرآن و حدیث در جهت منافع عمومی جامعه ضروری است.

رئیس سابق مرکز رشد دانشگاه قم، تصریح کرد: با استفاده از رشته هایی مانند قرآن و حدیث، زبان و ادبیات فارسی و رشته های دیگر از این دست، می توان فرصت های جدید شغلی را بواسطه بهره گیری از توان متخصصان مربوطه پیش روی جامعه قرار داد.

رضایی عدم زمینه برای مدل سازی و ارایه ابتکار و خلاقیت را از جمله مشکلات حوزه علوم انسانی عنوان کرد، و افزود: اگر از یک استاد و یا کارشناس رشته علوم انسانی سوال شود، که دانشجویان این رشته پس از فارغ التحصیلی در چه کارهایی می توانند، اشتغال پیدا کنند، جزء انجام یک سری فعالیت های آموزشی و پژوهشی پاسخ دیگری برای گفتن ندارد، در صورتی که اگر همین سوال از یک استاد رشته رایانه پرسیده شود، ده ها شغل و حرفه ایی که دانشجویان پس از فارغ التحصیلی می توانند در آن مشغول به کار شود، را می توان نام برد.

این استاد دانشگاه و کارآفرین حوزه علوم انسانی همچنین با اشاره به فعالیتواحدهای فن آور گفت: درحال حاضر ۵۰ واحد فن آور دراین رشته فعالیت دارند که اگرفعالیت پنج نفر را به طور میانگین دراین واحدها در نظر بگیریم، بالغ بر ۲۵۰ نفر در رشته های مختلف علوم انسانی مشغول به کار هستند.

رضایی همچنین با بیان اینکه این واحدها افراد را به صورت مستقیم و غیر مستقیم تحت پوشش قرار می دهند، افزود: درکنار مشاغلی که بوسیله این واحدها تولید می شوند، مشاغل زیاد دیگری نیز به عنوان مشاغل وابسته به این مشاغل تولیدی ایجاد
خواهند شد.

عضو انجمن خوشنویسان استان قم با اشاره به فعالیت این واحدهای فن آور در زمینه خوشنویسی، تصریح کرد: در این واحدها با توجه به ظرفیت خوبی که در این رشته برای کار آفرینی وجود دارد تلاش می شود، تا با فرهنگ سازی علاوه بر افرادی که به صورت مستقیم با این انجمن فعالیت می کنند، افراد زیادی نیز به صورت غیر مستقیم به سمت تولید تابلو و آثار نفیس خطی ترغیب شوند.

وی بابیان اینکه تاپیش از ایجاد این واحدهای فن آور چنین توانمندی برای خوشنویسی و هنرمندان فعال در این بخش وجود نداشت، تصریح کرد: امروز این انجمن دستخوش تحول و دگرگونی عظیمی شده، به نحوی که اقدام به بر پایی نمایشگاه آثار نفیس خطی در کشورهای مختلف می کند.

رضایی با اشاره به برگزاری نمایشگاه آثار انجمن خوشنویسی قم درتاجیکستان از برگزاری نمایشگاهی دیگر در کشور نیجریه در آینده نزدیک خبر داد، و افزود: انجمن خوشنویسان قم به شدت در تلاش است، تا با فراهم کردن زیر ساخت های لازم فرصت حضور آثار تمامی خوشنویسان استان و کشور در نمایشگاه های بین المللی را ایجاد کند.

رضایی همچنین با بیان اینکه ما با پرهیز از دخالت درکارهای اجرایی تمام تلاش خود را به فرهنگ سازی و ایجاد زیر ساخت ها، برای تولید کار در حوزه های علوم انسانی و رشته های مرتبط با آن معطوف می کنیم، تصریح کرد: هدف کلی ما انتقال اهمیت و ضرورت های تولید شغل درحوزه علوم انسانی به مسئولان و بالا دستی ها، و ایجاد فرصت های شغلی بیشتر برای فارغ التحصیلان این رشته است.

لازم به ذکر است که برنامه های هفته پژوهش و فناوری از ۱۴ تا ۱۸ آذر ماه جاری در استان قم برگزار می شود.

۱۹ تا ۲۵ آذر ماه به عنوان هفته پژوهش و فناوری و ۲۵ آذر ماه به عنوان روز پژوهش نامگذاری شده است.



انتهای پیام/۱۳۷


کد مطلب: 34906

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/34906/بیشتر-رشته-های-علوم-انسانی-خلاء-جدی-بازار-کار-مواجه-هستند

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir