شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۰۶
کد مطلب : 34967
آیت الله علوی گرگانی:

وزارت ارشاد اعتبارات لازم برای بزرگداشت علمای گذشته را فراهم کند

قم نيوز : قم نگار: مرجع تقلید شیعیان با اشاره به اینکه باید مقدمات بزرگداشت یاد علمای بزرگ فراهم شود بر لزوم تأمین اعتبارات لازم برای این کار توسط وزارت ارشاد تاکید کرد.
وزارت ارشاد اعتبارات لازم برای بزرگداشت علمای گذشته را فراهم کند
به گزارش قم نگار، آیت الله سید محمد علوی گرگانی ظهر امروز در دیدار با نوادگان سید ملاحسن فاخری با اشاره به اینکه گرامیداشت افراد دارای کمالات عاملی برای رشد و ترقی فرهنگ اسلامی است، اظهار داشت: حرکت‌های خوبی برای گرامیداشت چهره‌های برجسته علمی، فرهنگی و مذهبی به مردم آغاز شده است که باید استمرار داشته باشد، تا مردم قدر این کمالات را بدانند.

مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه یکی از مسائلی که در قرآن اشاره شده است این است که حقیقت‌های آشکاری وجود دارد که اگر انسان ذره‌ای در آن دقت کند می‌تواند در مسیر درست قرار بگیرد، افزود: در قرآن تاکید شده است که ظلمت و نور، دانا و نادا و بینا و نابینا برابر نیستند و هدف ازبیان این مطالب این بوده که این نکته را به انسان برساند که اگر انسان به این نکات توجه نکند نشان از کمی و کسری در علم و کمالشان است.

استاد برجسته حوزه خاطرنشان کرد: استفهام کاربردهای متعددی دارد، استفهام‌های به کار برده شده در قرآن با این هدف آمده‌اند که نکته‌ای را برای انسان یادآور شود و هر کسی که صاحب عقل باشد این نکته را به دست می‌آوردو در واقع عبارتی ادب کننده در لباس ادبی و هنری است که به صورت استعاری به کار رفته است.

وی با اشاره به اینکه خدا علم را به همه کسی نمی‌دهد، تصریح کرد: خداوند مرحله تقوا را و بعد علم را قرار داده است و این را در قرآن هم یادآور شده است که علم را بیشتر به کسانی می‌دهد که ترک محرمات کرده و به واجبات عمل کنند.

آیت الله علوی گرگانی عنوان کرد: به فرمایش امام رضا(ع) انجام واجبات و ترک محرمات به مثل دو بال برای پرنده است که انسان با یکی از آن‌ها نمی‌تواند پرواز کند و اوج بگیرد.

مرجع تقلید شیعیان با اشاره به اینکه علمی که در قالب تقوا قرار بگیرد علم خداپسند است، خاطرنشان کرد: علم نوری است که خداوند در وجود انسان مؤمن قرار می‌دهد و یکی از ویژگی‌هایش این است که کلامش نورانی و گوهربار است.

استاد برجسته حوزه با بیان اینکه علمای قدیم با علمای امروز فرق می‌کردند و از کمالات بسیاری برخوردار و از مادیات دنیا محروم بودند، افزود: ارتباطات و روابط بسیار زیاد امروز باعث شده است که کمالات آنچنان که باید به دست نیامده است.

وی با اشاره به اینکه علامه فاخر کمالات خود را در امور اجتماعی و بین مردم پیاده کرد، تصریح کرد: روش علمای قدیم متفاوت بوده است و برخی علم خود را برای نخبگان و در حوزه‌های علمیه پیاده کردند و برخی به علمشان جنبه اجتماعی بخشیدند و آن را در بین مردم پیاده کردند و در واقع این علما رابط مردم با حوزه‌های علمیه بودند.

آیت الله علوی گرگانی با اشاره به اینکه باید برای گرامیداشت هر چه بیشتر یاد این علما تلاش کرد، افزود: وزارت ارشاد باید اعتبارات لازم را برای بزرگداشت یاد علمای دینی و علمی فراهم کند.

انتهای پیام/۱۳۷
https://qomnews.ir/vdciy3ap.t1a5q2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما