سه شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۱۲
کد مطلب : 35084
وزیر بهداشت:

نهادهای سیاست‌گذاری‌ کشور بیمار است/ دغدغه‌های رهبری برعکس اجرا می‌شود

قم نيوز : قم نگار: وزیر بهداشت با اشاره به اینکه متاسفانه نهادهای سیاست‌گذاری کشور بیمار هستند و همیشه دغدغه‌های رهبری را برعکس اجرا می‌کنند، گفت: متاسفانه برخی‌ها فکر می‌کنند خرج کردن برای درمان مردم سودی ندارد در حالی که خودروسازی هیچ فایده‌ای برای مردم ندارد.
نهادهای سیاست‌گذاری‌ کشور بیمار است/ دغدغه‌های رهبری برعکس اجرا می‌شود
به گزارش قم نگار، سیدحسن هاشمی در همایش تجلیل از سه دهه مدیریت جهادی در عرصه تولید و خدمات حوزه سلامت کشور با گلایه از اینکه سالهاست در پشت دفترچه‌های بیمه دغدغه رهبری را مبنی بر اینکه هیچ بیماری به جز درد بیماری نباید مشکل دیگری داشته باشد میبینیم ولی متاسفانه عکس آن عمل می‌شود، اظهار داشت: بارها نمایندگان مجلس و مسئولان درباره پرداختی کنونی یارانه‌ها که به نوعی سم است صحبت کرده‌اند ولی کسی جرأت تصمیم‌گیری ندارد در حالی که امروز تصمیم‌گیری برای منافع مردم به واقع مدیریت جهادی و بسیجی‌گونه است.

هاشمی ادامه داد: پس از انقلاب در حوزه سلامت اقدامات گسترده‌ای شد به طوری که ایران با درآمد متوسط در دنیا خدماتی که ارائه می‌دهد همطراز کشورهای پیشرفته است. در این دو سال نیز ۹۸ درصد مردم ایران بیمه شده‌اند و اگر بیمه‌ها بیشتر حمایت کنند مسلما در حوزه سلامت سرآمد خواهیم شد.

وزیر بهداشت با اشاره به تقاضای نایب‌رئیس اول مجلس مبنی بر ارائه گزارش درباره هزینه‌کرد یک درصد مالیات ارزش افزوده توضیح داد: آقای حجت‌الاسلام ابوترابی؛ دقیقا براساس مفاد قانونی تمام هزینه‌های این یک درصد مالیات ارزش افزوده در حوزه‌هایی که باید اجرا می‌شد هزینه شده است، به طوری که هم‌اکنون کسری پزشک نداریم، داروها در روستاها ۲ برابر افزایش یافته است و ۱۰ میلیون حاشیه‌نشین تحت پوشش بهداشتی قرار گرفته‌اند و پرداخت از جیب مردم نیز کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: البته برای این کارها همیشه حاشیه‌هایی درست می‌کنند مثلا بسیج ۲ هفته قبل در یکی از استان‌ها بیمارستان صحرایی برپا کرده بود و مشاهده شد که مردم ساعت‌ها در صف بودند تا یک خدمت سلامت ولو یک ویزیت رایگان دریافت کنند و این نشان می‌دهد که در حوزه خدمت‌رسانی در حوزه سلامت فاصله داریم و این به آن دلیل است که از متن به حاشیه می‌رویم.

هاشمی عنوان کرد: بنده از رهبر معظم انقلاب، رئیس‌جمهور و مجلس شورای اسلامی در حمایت از حوزه سلامت تشکر می‌کنم ولی به هر حال ما در تصمیم‌گیری‌ها نباید با یکدیگر رودربایستی داشته باشیم، مثلا هنوز سال‌هاست که پشت دفترچه‌های بیمه دغدغه رهبری برای کاهش آلام بیماران نوشته می‌شود ولی آیا رفتارمان نیز براساس دغدغه رهبری است بنابراین نباید در تریبون‌های عمومی مثلا در قبال یک درصد مالیات ارزش افزوده عنوان شود که نباید این اعتبار به حوزه سلامت اختصاص می‌یافت در حالی که در کشور دیوان محاسبات وجود دارد، بروید و از آنها سوال کنید و اگر حرف ما درست بود این یک درصد را ۲ درصد کنید و اگر تخلفی وجود داشت با آن به جد برخورد کنید.

وزیر بهداشت توضیح داد: همین یک درصد مالیات ارزش افزوده نیست از جیب مردم پرداخت می‌شود، در حالی که کل اعتبار آن به حوزه سلامت اختصاص نیافت ولی خوشبختانه مجلس قوانینی وضع کرد که در آینده این اعتبار اخلاقا در جای دیگر هزینه نشود.

وی درباره ۱۰ درصد مابه‌التفاوت پرداخت از پول هدف‌مندی یارانه‌ها به حوزه سلامت نیز توضیح داد: این پول بالغ بر ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد می‌شد که به طور کامل نپرداختند و اگر هم بپردازند ۱۸۰۰ میلیارد آن را باید به بیمه‌ها بدهیم و فقط می‌ماند ۳ هزار میلیارد؛ بنابراین ما نیز از تحقیق و تفحص از اعتبارات سلامت به جد دفاع می‌کنیم تا معلوم شود که سالم‌ترین وزارتخانه وزارت بهداشت است زیرا در طول تاریخ انقلاب فقط وزارت بهداشت بوده است که در سال گذشته همایشی برای نقد خود برگزار کرد و آن را نیز تکرار خواهد کرد.

هاشمی از نایب‌رئیس اول مجلس شورای اسلامی درخواست کرد تا واقعا به صورت منصفانه حوزه وزارت بهداشت را مورد نقد قرار دهد و در نهایت نیز گزارش فعالیت‌های این وزارتخانه را اعلام کند.

وزیر بهداشت با اشاره به صحبت‌های رئیس‌جمهور در روز ۱۶ آذر که گفتند هنوز در حوزه سلامت با جایگاه مناسب فاصله داریم، گفت: یک زمانی پزشکان هندی با تحقیر مردم ما را ویزیت می‌کردند ولی امروز به جایی رسیدیم که حتی پزشک صادر می‌کنیم و بالغ بر ۱۶۰ شرکت نیز تولیدات دارویی ژنریک ایران را انجام می‌دهند و این در حالی است که این دولت توانست دسترسی مردم به دارو را افزایش دهد زیرا ۲ سال قبل حتی اگر کسی پول هم داشت دارو نبود.

وی ادامه داد: در روستاها دسترسی به ۲۰۰ دارو را به ۴۰۰ قلم افزایش دادیم و ۳۵۰ میلیون دلار واردات دارو کاهش یافت ولی صادرات‌مان نیز خوب نیست و دلیل آن هم این است که در دو دهه گذشته به اسم خصوصی‌سازی کارهای سوری صورت پذیرفت و نوسازی انجام نشد.

هاشمی با انتقاد نسبت به اینکه چرا مسئولان اصول اقتصاد آزاد را قبول ندارند، افزود: این چه وضعی است که باید برای تعرفه‌ چیزی مانند خدمات آزمایشگاه هیئت دولت آن را تصویب کند و بدتر از آن هم این است که چون همیشه از قدیم می‌گفتند خدا نکند پولت را در دارو و درمان خرج کنید مسئولان نیز همان نگاه را در حوزه تخصیص اعتبار دارند.

وزیر بهداشت ادامه داد: امروز شاهدیم از پول پرستار، پزشک، آزمایشگاه و دندانپزشک که البته درباره دندانپزشکی بسیار حرف دارم چون خدمات این حوزه مناسب نیست به اسم دولت و مجلس هزینه می‌کنیم که باید این موارد اصلاح شود و فقط نباید شعار دغدغه درد و بیماری مردم را دهیم.

وی با انتقاد از تکنوکرات‌ها در سال‌های گذشته عنوان کرد: متاسفانه یک بیماری در سیاست‌گذاران ما حاکم است و آن این است که فکر می‌کنند اگر برای حوزه‌هایی مانند آموزش و پرورش و درمان هزینه کنند، خرج است در حالی که این هزینه‌ها سرمایه است پس سرمایه‌گذاری دیگر هزینه کردن برای خودروسازی و ریل‌سازی نیست بلکه باید برای انسان سالم سرمایه‌گذاری کرد.

هاشمی با انتقاد از کسانی که حتی خوشحال نمی‌شوند که ایرانیان عمر بیشتری کنند، زیرا افزایش عمر هزینه‌های زیادی دارد، افزود: این نگاه‌ها باید تغییر کند و حتما نیز برای تصمیم‌گیری درست باید جرأت داشت و از جان و مال گذشت.

وزیر بهداشت با اشاره به پیش رو بودن انتخابات مجلس و همچنین در سال آینده برای انتخابات دولت گفت: همه می‌دانند و همه هم می‌"ویند که پرداخت یارانه‌ها به صورت کنونی سم است و آنقدر هم گفته‌اند که مردم احساس گناه می‌کنند که این یارانه‌ها را می‌گیرند ولی باز کسی تصمیم درستی نمی‌گیرد و فقط از آسیب‌های اجتماعی و گرفتاری‌های بخش تولید صحبت می‌کنند ولی کسی نیست که تصمیم درستی بگیرد.

وی در ادامه عنوان کرد: حوزه سلامت باید کمر‌بندها را محکم ببندیم، مثلا در زمینه تولید دارو هیچ فرقی بین بخش خصوصی و دولتی قائل نیستیم. هرکس اسم ایران را در خارج از ایران با تولیدات داخلی پرآوازه کند از هر جهادگری جهادگرتر و از هر بسیجی، بسیجی‌تر خواهد بود همانند شرکت دارویی که امروز داروی ایرانی را به روسیه صادر می‌کند.

هاشمی با اشاره به سیاست‌های کلی سلامت از طرف رهبر معظم انقلاب گفت: دولت و مجلس در این باره بیایند و گزارش دهند زیرا دو سال از ابلاغ این سیاست‌ها توسط رهبری گذشته است ولی متاسفانه در زمانی که باید تصمیم‌گیری درست شود گرفتار رودربایستی‌ها می‌شویم در حالی که مصلحت مردم از همه چیز مهمتر است.

وی با ابراز تاسف از صادرات ناچیز ایران در حوزه سلامت به کشور عراق که فقط ۱۵ میلیون دلار است این در حالی است که ترکیه در توریست‌درمانی در همین کشور ۱۸ میلیارد دلار درآمد دارد. بنابراین ما نیز باید در حوزه‌هایی مانند تجهیزات پزشکی به سمت نوسازی‌ها برویم و این منوط بر آن است که بانک‌ها به کمک ما بیایند.

وزیر بهداشت در خاتمه با تاکید بر صرفه‌جویی و جلوگیری از تجهیزات بی‌مورد در حوزه سلامت خاطرنشان کرد: راه‌حل پیشرفت کشور جز اعتدال البته به دور از نگاه سیاسی و همچنین تلاش خالصانه نیست و در محشر شرمنده این کسانی که انقلاب را برپا کردند نباشیم.

انتهای پیام/ ۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcjxyet.uqeiozsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما