قم نيوز : قم نگار: آزادسازی اتوبوس‌های نامتناسب با اقلیم قم و تها‌تر ۳۰۰ میلیارد ریالی با واگذاری تراکم شناور به پیمانکار مترو قم از جمله مهم‌ترین مصوبات جلسه یکصد وپنجاه و نهم شواری شهر قم بود.
عبور اتوبوس‌های دردسرساز و قطار شهری از جلسه رسمی شورای شهر قم
به گزارش قم نگار، یکصد وپنجاه و نهمین جلسه رسمی و علنی شورای شهر قم با حضور مرتضی سقائیان‌نژاد، شهردار قم، ولی‌الله بیاتی، رئیس شورای اسلامی شهر قم و اعضای شورا برگزار و به بررسی لوایح و مسائل مختلفی از جمله اخذ مجوز تها‌تر مطالبات موسسه حرا (پیمانکار مترو) و اخذ مجوز آزادسازی و واگذاری اتوبوس‌های ایویکو پرداخته شد.

از جمله لوایحی که مورد بررسی قرار گرفت، اخد مجوز اعمال ماده ۹ نحوه خرید و تملک در اراضی و اتصالات واقع در طرح‌های دولتی در بلوار دانش بود که این طرح به رای گذاشته شده و با اکثریت آرا تصویب شد.

اما و اگرهای ایجاد کاربری ورزشی

اخذ مجوز عقد قرارداد اجاره زمین برای ایجاد کاربری ورزشی با آقای وحید شاکری در میدان بقیه‌الله از دیگر لوایحی بود که مورد بررسی قرار گرفت.

ناصر رعیت‌پور قمی نایب رئیس کمیسیون امور زیربنایی شورای اسلامی شهر قم در رابطه با این لایحه با اشاره به اینکه در این لایحه به دنبال این هستیم که یک ماده ثبتی که مجوز هم دارد با مناقصه به افراد واجد شرایط واگذار شود، اظهار داشت: توافقنامه را شهرداری امضا کرده که زمینی در خیابان جمهوری و بعد از پمپ گاز با توجه به اینکه خارج از محدوده است توانسته برای کار ورزشی مجوز بگیرد و شهرداری به دنبال اخذ مجوز برای اجاره این زمین است.

وی با بیان اینکه کمیسیون اشکال قانونی به اینکه این قرارداد صحت و سقم حقوقی دارد یا نه نداشت، افزود: مستاجر به هیچ وجه نباید تغییر کاربری انجام دهد و اگر شهرداری بخواهد در سال‌های آینده این تغییر کاربری را انجام بدهد زمین تحت مالکیت شهرداری است و می‌تواند این را بر اساس قوانین انجام بدهد.

حسین فاکر خراسانی رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت شورای اسلامی شهر قم گفت: باید دید این لایحه از معاونت سرمایه‌گذاری مجوز اخذ کرده یا نه چرا‌که در املاک دیگر هم این تجربه را داشتیم برای مثال در بوستان علوی یا پارک آبی این مشکل را داریم که فرد این مناطق را ساخته و در زمان واگذاری نه تنها شهرداری سودی به دست نیاورده بلکه باید چند میلیارد تومان هم بپردازد.

حمید شایسته نیک، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر قم با اشاره به اینکه این مجموعه ورزشی چندین سال است که در حال آمد و شد برای احداث است، تاکید کرد: امروز برای بحث کار‌شناسی این مسئله دیر است و حتی اگرهزینه‌ای در این لایحه بپردازیم حمایت از ورزش بوده و ضرر نیست.

زین العابدین قراچورلوی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر قم با بیان اینکه بحث ما حمایت است اما می‌خواهیم بدانیم این قراردادی که برای شهرداری تعهد ایجاد کرده چقدر هزینه دارد، خاطرنشان کرد: باید بدانیم که بعد از چندسال یک تاسیسات مستهلک تحویل ما می‌شود و با توجه به اینکه اماکن ورزشی درآمدی ندارد باید به دنبال این باشیم که هزینه کاهش یابد.

فاکر با بیان اینکه باید آگاهی‌های لازمه را در شخص سرمایه گذار ایجاد کنیم، تصریح کرد: موضوع بر سر حمایت یا عدم حمایت نیست ما باید حمایت درست انجام دهیم، ممکن است شخصی که برای این کار اقدام کرده است خودش از ضرر و زیانی که برای کارش خواهد داشت آگاهی ندارد.

عباس ذاکریان رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه این پروژه، پروژه سرمایه گزاری نیست، تاکید کرد: ما برای کمک به فقر زمین‌های ورزشی که در این منطقه وجود دارد این زمین را اجاره می‌دهیم و اجاره را دریافت می‌کنیم و ضرری متحمل شهرداری نمی‌شود.

سید محمد آتش زر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شواری شهر قم نیز با اشاربه اینکه مشکل ما در این موارد خود شهرداری است، گفت: برخی اقدامات نابجا در این رابطه صورت گرفته است، در بوستان هاشمی برای یک رستوران ۲۰۰ متر مصوب کردیم که بعدا مشکل ایجاد شد، خود شهرداری این مسئله را مدیریت نکرده و این مسائل باید در بدنه شهرداری مدیریت شود و وقتی یک تصمیم نتیجه نمی‌دهد شخصی که تصیمیم گرفته پاسخگو باشد.

به‌دنبال حقوق شهرداری هستم
مرتضی سقائیان‌نژاد شهردارقم با اشاره به اینکه این اجاره زمین برای کاربری ورزشی سرمایه‌گذاری نیست، اظهار داشت: اصولا در کارهای ورزشی و فرهنگی به این صورت است که یا شهرداری زمین می‌دهد، مردم می‌سازد یا مردم زمین می‌دهند و شهرداری می‌سازد، این مجموعه ورزشی ۱۵‌سال در اختیار مردم قرار می‌گیرد و به‌دنبال این هستیم که زمین از بین نرود و سرقفلی در دست شهرداری بماند.

شهردار قم با بیان اینکه این کش‌آمدن زیاد و دواندن کسی که می‌خواهد مجموعه ورزشی بسازد، درست نیست، افزود: پیش‌بینی شده هر ۳ سال قیمت اجاره کار‌شناسی شود، بحث‌های کار‌شناسی انجام شده و به‌دنبال این بوده‌ایم که حقوق شهرداری از بین نرود در بحث نظارت هم به دنبال این هستیم که تخلفی صورت نگیرد.

ناصر رعیت پورقمی افزود: این توافق بسیار رفت و آمد داشته است و نظارت‌های حقوقی و سرمایه گزاری انجام شده است و بیش از اینجای بحث ندارد.

در ‌‌نهایت این لایحه به رای گذاشته و با ا کثریت آرا تصویب شد.

عبور قطار شهری از جلسه رسمی شورا

لایحه بعدی اخذ مجوز تها‌تر مطالبات موسسه حرا (پیمانکار مترو) به مبلغ ۳۰۰ میلیارد ریال با واگذاری تراکم شناور بود که در کمیسیون امور زیربنایی مورد بررسی و تصویب قرار گرفته بود.

به گفته رعیت‌پور قمی، شهرداری به‌دنبال این است که برای مشکلات مالی پیمانکار مترو حرا ۳۰ میلیارد تومان تراکم شناور تعلق گیرد که کار مترو بتواند ادامه پیدا کند، در کمیسیون امور زیربنایی با املاک معرفی شده توسط موسسه حرا موافقت شده است.

سقائیان‌نژاد با اشاره به اینکه قرار بود پروژه مترو ۵۰ درصد نقدی و ۵۰ درصد تها‌تر صورت بگیرد، اظهار داشت: در آخرین توافق با ۳۰ درصد تها‌تر موافقت شده بود که کافی نیست، ۶۰ الی ۷۰ میلیارد تومان به خود پیمانکار پروژه بدهکاریم چرا که قرارداد‌ها تمدید نشده است، این‌ها علاوه بر تهاترهایی که صورت می‌گیرد و به اضافه پول نقدی که در اختیار داریم کار را جلو می‌برد، ما هر چه برای قطار شهری هزینه کنیم کم است.

ذاکریان با اشاره به اینکه باید ببینم مبنای محاسبه عوارض چه زمانی قطعی شده است، افزود: باید مصوبه زمان دار باشد و هر چقدر زمین که قرار است معرفی کنند در‌‌ همان زمان مشخص شده ارائه کنند.

شایسته نیک خاطرنشان کرد: اصل تها‌تر بدهی‌های شهرداری با تها‌تر کار درستی است چراکه هم کار آفرینی ایجاد و هم مشکلات نقدینگی شهرداری را برطرف می‌کند.

آتش زر با تاکید بر زمان بندی این لایحه، افزود: باید مبنای محاسبه عوارض سال ۹۴ باشد و تا قبل از سال ۹۵ هم هزینه شود. حسن بختیار ی هم بر عدم شمول تخفیفا ت خاص پیمانکار پروژه مترو تاکید کرد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: برای هرکسی که نقد عوارض را پرداخت کند ۱۵ درصد تخفیف در آئین نامه پیش بینی شده است به جز دولت، اما پروژه مترو شامل دولت نمی‌شود و تخفیف تعلق می‌گیرد.

این لایحه نیز با اکثریت آرا تصویب شد.

اخذ مجوز تمدید مصوبه شواری شماره ۱۴۳۲۵ مورخ ۱۸ آبان ماه سال ۹۲ درباره برپایی نمایشگاه گل و گیاه دیگر لایحه‌ای بود که مورد بررسی قرار گرفت، به گفته ذاکریان سال ۹۲ مصوبه‌ای دادیم که برپایی نمایشگاه گل و گیاه به ازای پرداخت یک چهارم پی برای هر مترمربع داده می‌شود.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر قم افزود: سابقه این مصوبه را از خدمات شهری مورد بررسی قرار دادیم و عیننا به مدت سه سال به تصویب رسید، موافقت شهرداری را هم به همراه داشته است.

محسن عابدینی‌پور عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر قم با اشاره به اینکه این پیشنهاد خوبی است اما باید منبع آبش را هم تامین کرد، افزود: اگر بتوانیم از خط سبز آب رسانی کنیم اتفاق خوبی است.

این لایحه با اکثریت آرا تصویب شد.

اتوبوس‌های دردساز
لایحه بعدی اخذ مجوز آزادسازی و واگذاری اسناد مالکیت اتوبوس‌های ایویکو تحت اختیار شرکت بهره‌برداری بود که در کمیسیون خدمات شهری شواری شهر قم بررسی و تصویب شده بود.

ذاکریان با اشاره به اینکه اتوبوس‌های ایویکو با اقلیم قم سازگار نیست و برای استان قم بسیار پرهزینه است، اظهارداشت: این اتوبوس‌ها مشکلات بسیاری به همراه داشته؛ رانندگان این اتوبوس‌ها باید ۱۷ و نیم درصد مبلغ را پرداخت می‌کردند و مابقی مالیات دولتی بود و به ازای ۱۷.۵ درصدی که باید پرداخت می‌کردند باید ۱۰ سال برای اتوبوس رانی کار کنند.

وی افزود: رانندگان این اتوبوس‌ها پیشنهاد دادند که یا این زمان بخشیده شود و در شهرهای سردسیر ادامه خدمت بدهند و یا اتوبوس‌رانی این اتوبوس‌ها را گرفته و پولشان را برگردانند.

رئیس کمیسیون خدمات شهری با بیان اینکه این رانندگان برای آزادسازی اتوبوس‌ها باید میانیگن ۳۱ میلیون تومان برای باقی تعهدات خود بپردازند، خاطرنشان کرد: این در کمیسیون بررسی و تصیمیم گرفته شد که در صورت پرداخت نقدی ۳۵ درصد تخفیف بدهیم و سند به نام زده شود، پرداخت قسطی در دو فقره چک ۴ ماهه ۲۵ درصد تخفیف و در صورت پرداخت با چک ۸ ماهه ۱۵ درصد تخفیف داده شود.

عواطف رستمی گفت: برخی از اتوبوس‌ها از ۵۰ تا ۷۰ میلیون قیمت گذاری شده است، این افراد بیش از ۳ سال کار کرده‌اند و باز هم می‌خواهیم ۳۵ میلیون اخذ کنیم و برای هر روز غیبت هم جریمه در نظر گرفته شده است، رانندگان این اتوبوس‌ها توانایی این کار را ندارند و پیشنهاد داده شد که حداقل با بانکی برای اعطا وام به این رانندگان هماهنگی‌های لازم انجام شود.

محمدرضا ملکی نایب رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اینکه قیمت کار‌شناسی این ماشین‌ها ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان است، اظهار داشت: کسی که ماشینش آزاد می‌شود دیگر ضرورت ندارد در سیستم کار کند، ۳۰ میلیون تومان پرداخت می‌کنند و اتوبوس آزاد می‌شود و می‌توانند بفروشند و دو برابر این مبلغ را هم دریافت می‌کنند و بیش از این تخفیف دادن هم جایز نیست.

عابدینی با بیان اینکه این ۲۰ دستگاه بیش از همه اتوبوس‌ها در شهر ظاهر هستند و اگر به صرفه نیستند چرا برای خرید اصرار دارند و چرا به ادامه خدمت در قم اصرار دارند اصلا این چند سال را چطور می‌گذرانند.

حسن بختیاری نیب رئیس شورای شهر قم گفت: مشکل اتوبوس‌های ایویکو بعد از یکی دو سال خود را نشان داد و این نظر خود اتوبوس رانی است که این اتوبوس‌ها برای اقلیم قم مناسب نیست اما برای مناطق سردسیر مناسب است.

به گفته ذاکریان رانندگان هر مستندی که بیاورند مبنی بر اینکه جریمه خام را پرداخت کرده‌اند از زمان جریمه‌شان کسر می‌شود.

این لایحه نیز با اکثریت آرا تصویب شد.

انتهای پیام/۱۳۷
https://qomnews.ir/vdchminx.23nmxdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما