دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۵۸
کد مطلب : 35251
طی مراسمی در قم

نسخ بریل کتاب‌های شعر «سید حمیدرضا برقعی» رونمایی شد

قم نيوز : قم نگار: نسخ بریل کتاب‌های شعر سید حمید رضا برقعی با عناوین «تحریرهای رود»، «رقعه»، «قبله مایل به تو» و «طوفان واژه‌ها» رونمایی شد.
نسخ بریل کتاب‌های شعر «سید حمیدرضا برقعی» رونمایی شد
به گزارش خبرگار مهر، مراسم رونمایی از نسخ بریل کتابهای شعر سید حمید رضا برقعی با عناوین «تحریرهای رود»، «رقعه»، «قبله مایل به تو» و «طوفان واژه‌ها» که شامگاه یکشنبه در سالن همایش کتابخانه آیت الله العظمی خامنه‌ای برگزار شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قم در این مراسم طی سخنانی اظهار داشت: نهاد کتابخانه‌های عمومی استان قم در زمینه تولید کتاب‌های بریل اقدامات خوبی انجام داده که ماحصل تلاش‌های کلیه همکارانمان در این مرکز است.

حجت الاسلام امیر عطاءاله جباری گفت: استان قم در تولید کتاب بریل پتانسیل و ظرفیت‌های خوبی دارد و بخش نابینایان اداره کل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان قم در این زمینه کتاب‌های مختلف بریل را در سال‌های اخیر تولید کرده است.

وی بیان داشت: اولین محموله از کتاب‌های تولیدی بریل را به کتابخانه‌های سراسر کشور ارسال کردیم و در روزهای آینده نیز محموله دیگری نیز به کتابخانه‌های کشور ارسال می‌شود تا نابینایان بتوانند از این آثار تولیدی استفاده کنند.

قم در عرصه تولید کتاب بریل در کشور جایگاه ممتازی دارد
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قم با تقدیر از نویسندگان و شاعرانی که آثار مکتبوب خود را در اختیار این نهاد قرار دادند تا به کتاب بریل تبدیل شود، افزود: سید حمیدرضا برقعی از آن دسته از هنرمندانی است که در بازدید از بخش نابینایان کتابخانه آیت الله العظمی خامنه‌ای آمادگی خود را برای در اختیار قرار دادن مجموعه‌های شعر خود اعلام کرد و امروز شاهدیم که ۴ کتاب این شاعر به همت همکارانمان در بخش نابینایان به کتاب بریل تبدیل شده است.

وی بیان داشت: کتاب «تحریرهای رود» سید حمیدرضا برقعی بعد از تبدیل به کتاب بریل با صدای این شاعر نیز ضبط شد و سی دی آن توسط خیری تکثیر و به زودی برای همه نابینایان کشور ارسال می‌شود.

حجت الاسلام جباری تصریح کرد: استان قم در عرصه تولید کتاب بریل در کشور جایگاه ممتازی دارد و امیدواریم در ماه‌های آینده بتوانیم کتاب‌های دیگری را برای نابینایان کشور به خط بریل تولید کنیم.

شعر خوب شعری است که عوام فهم و خاص پسند باشد

شاعر آیینی سرای جوان استان قم نیز در این مراسم اظهار داشت: اگر شاعران آیینی در کشور عزت و احترامی دارند به برکت نام اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است.

سید محمد جواد شرافت، با بیان اینکه با سید حمیدرضا برقعی رفاقت ده ساله‌ای دارم، افزود: از روزهای ابتدایی که این شاعر شروع به شعر سرودن کرد تا طی مراحل رشد و تکامل‌اش در شعر آیینی با وی همراه بودم و به جرأت می‌توان برقعی را از بارقه‌های شعر آیینی کشور دانست.

وی با بیان اینکه کسانی که در عرصه شعر آیینی کار می‌کنند به دو دسته تقسیم می‌شوند، گفت: عده‌ای از شاعران آیینی دغدغه تأمین شعر هیئت را دارند و برخی دیگر نیز برای ارتقاء شعر هیات تلاش می‌کنند.

شرافت، ادامه داد: شعر خوب شعری است که عوام فهم و خاص پسند باشد که در این صورت هم عموم مردم و هم اساتید از آن استقبال می‌کنند که در این زمینه اشعار سید حمید رضا برقعی بسیار برجسته است.

وی اضافه کرد: شاعران جوانی که دغدغه شعر دارند، باید سعی کنند که شعر اولویت اول زندگی آن‌ها نباشد؛ اما در عین حال می‌بایست یکی از ارکان مهم زندگیشان باشد.

این شاعر آیینی استان قم، گفت: سید حمیدرضا برقعی گاهی برای تهیه یک کتاب و یا استفاده از محضر اساتید شعر، سختی‌های مسافرت به شهر‌ها را متحمل می‌شد که این امر نشان از جدیت ایشان در امر پرداختن به شعر دارد.

اشعار برقعی همواره افق‌های تازه‌ای به همراه دارد
وی با بیان اینکه شعر برقعی بسیار کنجکاو و جستجوگر است، افزود: برقعی برای شعرهای خود سقفی را در نظر نگرفته و همواره افق‌های تازه‌ای در اشعار این شاعر جوان دیده می‌شود.

شرافت، با اشاره به جلسه شعر خوانی شاعران در محضر رهبر معظم انقلاب با بیان اینکه برقعی در آن جلسه شعر خواند اما در‌‌‌ همان حد و اندازه متوقف نشد، افزود: برخی شاعران توقف دارند و نتوانستند به رشد و تکامل خود در عرصه شعر ادامه دهند.

این شاعر آیینی استان قم، با بیان اینکه ریسک پذیری از خصلت‌های یک شاعر موفق است، افزود: این ویژگی در برقعی وجود دارد و به یاد دارم در محفلی که بزرگان و اساتید شعر حضور داشتند؛ وی شعری در قالب سپید خواند که بسیار تأثیرگذار بود و این نشان از عدم محافظه کاری ایشان در زمینه شعر دارد.

وی بیان داشت: برقعی در قالب‌های مختلف شعری از قصیده، غزل و مثنوی و حتی سپید شعر گفته است و شعر گذشتگان را خوب می‌داند و مطالعات خوبی در این زمینه دارد.

برقعی در شعر خود مردم گرایی را رعایت کرده است

شرافت، با بیان اینکه برقعی در شعر خود مردم‌گرایی را رعایت کرده است، افزود: اشعار برقعی زاویه نگاه خوبی دارد و او در پیدا کردن سوژه‌ها بسیار موفق بوده است.

وی با بیان اینکه شاعر باید شعر خود را بتواند به خوبی بخواند، ادامه داد: برقعی در این زمینه هم توانایی‌های خوبی دارد و همین امر موجب شده تا تأثیرگذاری اشعار او در مخاطبان بیشتر شود.

این شاعر آیینی استان قم، ابراز داشت: خیال، عاطفه، زبان، موسیقی و فرم از جمله پنج ویژگی مهم یک شعر است که شاعران باید در سرودن اشعار رعایت کنند.

اخیرا ۱۷ جلد کتاب بریل در قم تبدیل شده است
مسئول بخش نابینایان کتابخانه عمومی آیت الله خامنه‌ای قم نیز در این مراسم اظهار داشت: یک ماه و نیم طول کشید تا چهار کتاب شعر سید حمیدرضا برقعی به کتاب بریل برای استفاده نابینایان تبدیل شود.

حسن عبدلی بیان داشت: اخیرا ۱۷ جلد کتاب به خط بریل تبدیل و به بخش نابینایان کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور ارسال شده و در روزهای آینده نیز مجموعه کتاب‌های شعر سید حمیدرضا برقعی برای استفاده نابینایان به کتابخانه‌ها ارسال خواهد شد.

وی ابراز داشت: بخش نابینایان کتابخانه عمومی آیت الله خامنه‌ای قم آمادگی دارد تا کتاب‌های شعر شاعران و نویسندگان برجسته را به کتاب بریل تبدیل و در اختیار روشندلان قرار دهد.

روشندلان از مخاطبان جدی شعر امروز هستند
یکی دیگر از شاعران آیینی سرای استان قم نیز در این مراسم با بیان اینکه روشندلان از مخاطبان جدی شعر امروز هستند، اظهار داشت: نابینایان استقبال خوبی از شعر معاصر دارند و امیدواریم کتاب‌های شعر بیشتری به خط بریل تبدیل و در اختیار روشندلان علاقمند به شعر قرار گیرد.

حجت الاسلام محمد زمانی، با بیان اینکه یک دهه قبل فردی در قم ادعا می‌کرد که شعر عروضی به آخر خط خود رسیده است و دیگر حرفی برای گفتن ندارد، افزود: آن فرد معتقد بود که امروز دیگر عصر شعرهای قالب‌های جدید همانند سپید و نیمایی است.

وی ادامه داد: بعد از انتشار اولین مجموعه شعر سید حمیدرضا برقعی؛ همان فرد می‌گفت شعرهای برقعی نوآوری‌های کم نظیری را در قالب ترکیبات و استعاره‌ها به همراه دارد و از گفته قبلی خود که شعر عروضی دیگر به پایان خود رسیده است اظهار ندامت می‌کرد.

این شاعر آیینی استان قم، بیان داشت: امروز هم با گذشت هزاران سال از سابقه قالب‌های کهن و عروضی شعر، هنوز می‌توان مضامین، نوآوری‌ها و کشف‌های شاعرانه جدیدی را در شعر شاعران جوانی همانند برقعی شاهد بود.

حجت الاسلام زمانی، اضافه کرد: عرصه شعر آیینی نیز در دوره‌هایی بین روشنفکران می‌دیدیم که نگاه جدی به این بخش ندارند، اما امروز بارقه‌های خوبی در عرصه شعر آیینی دیده می‌شود که موجب شده تا نگاه‌ها به سمت شعر آیینی ویژه و از جایگاه خاصی برخوردار باشد.

در پایان نیز سید حمید رضا برقعی در سخنان کوتاهی از تلاش‌های صورت گرفته در زمینه تبدیل کتاب شاعران به خط بریل تقدیر و ابراز امیدواری کرد تا در آینده با انتشار بیشتر کتاب‌های بریل بتوان روشندلان کشور را از تولیدات نویسندگان و شاعران بهره‌مند کرد.

انتهای پیام/۱۳۷
https://qomnews.ir/vdcfy0dm.w6dttagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما