کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علیمه قم:

ضعف در مخاطب شناسی پاشنه آشیل تبلیغ دینی است

پایگاه اطلاع رسانی قم نگار , 17 دی 1394 ساعت 15:50

قم نگار: رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علیمه قم با اشاره به اهمیت مخاطب شناسی در امر تبلیغ دین، گفت: ضعف در مخاطب شناسی پاشنه آشیل تبلیغ دینی است.


به گزارش قم نگار، حجت الاسلام احمد واعظی در سومین نشست از سلسله نشست‌های گروه تبلیغ نوین دفتر تبلیغات اسلامی با عنوان کارآمدسازی فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی که پیش از ظهر امروز در سالن همایش‌های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، اظهار داشت: نفس این که طلاب احساس تکلیف کرده‌اند و در کنار تبلیغ سنتی در فضای های جدید هم رسالت دینی خود را در ابلاغ مفاهیم اسلامی به کار می‌گیرند کار بسیار مهمی است.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علیمه قم با بیان اینکه هر کار جدید مشکلات و کاستی‌های خود را دارد، افزود: در مقایسه با گذشته در این عرصه شاهد رشد هستیم اما هنوز با آنچه که باید برسیم فاصله داریم.

وی با اشاره به اینکه این تبلیغات مجازی به لحاظ جنس تبلیغی و عوامل موفقیت با تبلیغ سنتی مشترک است، خاطرنشان کرد: ممکن است نوع مصداقی تبلیغ متفاوت باشد اما از یک جنس تشکیل شده و سه عامل اصلی از عوامل موفقیت در تبلیغ است.

واعظی با بیان اینکه یکی از عوامل موفقیت اتقان محتوایی پیام انتقالی است،عنوان کرد: باید پیام برداشته از متن دین و به دور از خرافات و مطالب موهن دین باشد که گاهی به دلیل جهل منتقل کننده پیام ایجاد می‌شود.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علیمه قم با تاکید بر اینکه عامل دوم مهارت در عرضه و حسن سلیقه در انتقال مطالب است، افزود: دریایی از معارف را در دین اسلام داریم، این که شخص حسن سلیقه داشته باشد در انتقال پیام نیازمند مخاطب شناسی است و البته این امر پاشنه آشیل ما در انتقال پیام تبلیغی است.

وی با اشاره به اینکه در فضای مجازی اهمیت این مخاطب شناسی بیش از پیش مطرح می‌شود، بیان کرد: در فضای مجازی ما با طیف وسیعی از مخاطب با سنین مختلف همراه هستیم که در این زمینه ما کارهای سازمان یافته علمی انجام نمی‌دهیم و شخص تنها به سلیقه شخصی خود رجوع می‌کند و بر اساس فهم خود از شرایط مفاهیم را انتقال می‌دهد.

واعظی خاطرنشان کرد: در انتقال کالاهای تجاری مرتب نیاز سنجی می‌شود و بر اساس سلیقه مخاطب انتقال کالا و مفاهیم صورت می‌گیرد اما ما در عرصه تبلیغ دینی این مسئله را نادیده گرفته‌ایم.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علیمه قم با اشاره به اهمیت مخاطب شناسی، تاکید کرد: کشورهای غربی مخاطب را تیپ بندی می‌کنند و اطلاعات را در تقسیم بندی کرده و همین اطلاعات را هم به ارگان‌های متفاوت می‌فروشند، برای اهداف دنیای خود به مخاطب و سلیقه مخاطب اهمیت می‌دهند، گروه‌های تکفیری و افراطی از همین کاربری علمی استفاده می‌کند و برای هر تیپ شخصیتی راه‌های متفاوتی را در پیش می‌گیرند و هر بسته را خرج گروه مخاطب خاصی می‌کنند.

وی با بیان اینکه در عرصه تبلیغ باید نیاز سنجی قوی و مخاطب سنجی گسترده داشته باشیم،خاطرنشان کرد: باید درک کنیم که چه طور مطالب در چه مخاطبی اثر می‌گذارد و از همین طریق بتوانیم اثرات تبلیغی را افزایش دهیم.

واعظی با بیان اینکه عنصر سوم تأثیرگذار در موفقیت وجوه موجود در خود مبلغ است، عنوان کرد: خلوص نیت و توکل به خدا و وجوه ایمانی مبلغ می‌تواند موفقیت وی را رقم بزند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علیمه قم با اشاره به اینکه بحث تبلیغ مثل هر حوزه دیگری اخلاقیات خاص خود را دارد، خاطرنشان کرد: الزامات و باید و نبایدهایی وجود دارد که شاید بسیار مهم تراز سایر حوزه‌ها باشد، اخلاقیات تبلیغ اثرگذاری آن را بیشتر می‌کند.

وی افزود:اگر چه تبلیغ نوین به لحاظ تاثیرگذاری و مخاطب گسترده‌تر است اما میزان آسیب پذیری بیشتری هم دارد و مبلغ باید این مسائل را مد نظر قرار دهد.
انتهای پیام/۱۳۷


کد مطلب: 35976

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/35976/ضعف-مخاطب-شناسی-پاشنه-آشیل-تبلیغ-دینی

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir